Annons:
Etiketterfruktmarmeladsyltrecept
Läst 438 ggr
Carmarino
2021-06-16, 18:00

Recept aprikosmarmelad

Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Har blivit smått beroende av aprikosmarmelad den senaste tiden, så jag har kokat flera burkar. Hittade inget recept jag tyckte passade riktigt, så jag kombinerade två olika och det blev väldigt bra. Här är receptet:

500 g aprikoser
½ dl vatten
335 g syltsocker (1/3 paket)
1 msk vaniljsocker (kan uteslutas)
Om man vill kan man tillsätta saften av ½ citron, men det gjorde inte jag

Dela aprikoserna på mitten och kärna ur dem. Skär aprikoserna i bitar och lägg i en kastrull. Häll på vattnet och koka upp, låt sjuda i cirka 10 minuter med lock. Rör om då och då.

Tillsätt syltsockret och eventuellt citronsaft. Koka i 2 minuter.

Rör om emellanåt.

Häll upp marmeladen i väl rengjorda burkar och sätt på locken.

När jag kokade marmeladen idag så gjorde jag dubbel sats. Eftersom den blir rätt fast med 335 g syltsocker så dubblade jag inte det utan tog ca 580 gram (beroende på att jag använde resten av syltsockret i påsen till nektarinmarmeladen jag också kokade idag). Det blev bra det också.
Om man dubblar receptet får man sjuda aprikoserna och vattnet några minuter längre (13-15 minuter) och även öka koktiden till 4 minuter när man tillsatt syltsockret.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
  • Redigerat 2021-06-28, 12:08 av DesK
  • Redigerat 2021-06-16, 18:03 av Carmarino
Annons:
DesK
2021-06-16, 18:10

Kanoners, så roligt med lite nya recept 😊

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-16, 18:15

#1: Passade på att lägga till "recept" som en ny etikett, så att det blir lättare att hitta dem. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2021-06-16, 18:52

Carmarino, det är jättebra, tack. Brukar lägga till ordet recept i rubriken om tråden handlar om just recept. Helst bör det vara ett recept per tråd. Precis som du gjorde nu med marmeladrecepten 😊

Désirée
Afghan lives matter

Carmarino
2021-06-16, 18:56

#3: Ja, det är enklare att hitta ett recept om ordet står i rubriken. Kom faktiskt ihåg att du vill ha ett recept per tråd, så ibland funkar minnet. 😊

DesK
2021-06-16, 19:02

Ett recept per tråd gör det också mycket lättare att hitta recepten. Etiketten recept borde jag ju ha lagt till själv, så tack igen för att du la till den 😊

Désirée
Afghan lives matter

Pyttelite
2021-06-16, 21:43

Fantastik med aprikosmarmelad på färska frukter.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Annons:
Carmarino
2021-06-17, 01:08

Ja, det ger en helt annan smak än med torkade aprikoser.

Soligajag1
2021-06-17, 09:29

#0:

Tack så mycket för receptet!!
Detta ska testas en dag ,
Vad tycker du jag ska ta för en burk , när jag säljer på Loppis?
Är 35-40 :- för dyrt , den vänstra burken du visar i bilden ,

Såna här burkar har jag sparat på ,
Olika storlekar , 😊

HH 🙂

Carmarino
2021-06-17, 10:04

#8: Det är fel i receptet. Har bett DesK ändra eftersom jag inte märkte det förrän det var för sent för mig att ändra själv.

Den vänstra burken på mina bilder är en 700 grams honungsburk så jag tror nog att du kan ta 35-40 kronor om du ska sälja dem. Det är inget oskäligt pris för hemkokt marmelad.

Som synes på näst sista bilden så blir det ca 1,5 burk av 500 gram aprikoser och ca 3 burkar av ett kilo aprikoser. Jag betalade 40 kr för ett kilo aprikoser och syltsockret kostar ca 15-20 kr. Vaniljsockret har jag inte räknat på, men det blir ytterligare några kronor gissar jag. Det blir ca 20 kr/burk.

Kilopriset varierar ju beroende på var man handlar, men vad jag kunnat hitta så verkar det ligga runt 60 kr/kg normalt. Det blir ca 27 kr/burk. Så beroende på om du betalar fullt pris för aprikoserna eller ej kan du räkna ut priset per burk och sedan lägga på vad du tycker är rimligt för att få lite förtjänst. (Burken och jobbet kostar ju också. Även om du sparat burkarna så ska de rengöras och etiketterna ska tas bort.)

Carmarino
2021-06-17, 10:09

Tills DesK hunnit ändra receptet i #0 får ni det rätta receptet här.

500 g aprikoser
½ dl vatten
335 g syltsocker (1/3 paket)
1 msk vaniljsocker (kan uteslutas)
Om man vill kan man tillsätta saften av ½ citron, men det gjorde inte jag

Dela aprikoserna på mitten och kärna ur dem. Skär aprikoserna i bitar och lägg i en kastrull. Häll på vattnet och koka upp, låt sjuda i cirka 10 minuter med lock. Rör om då och då.

Tillsätt syltsockret och eventuellt citronsaft. Koka i 2 minuter.

Häll upp marmeladen i väl rengjorda burkar och sätt på locken.

När jag kokade marmeladen idag så gjorde jag dubbel sats. Eftersom den blir rätt fast med 335 g syltsocker så dubblade jag inte det utan tog ca 580 gram, men det går förstås att ta 370 g (2/3 paket) syltsocker också.

Om man dubblar receptet får man sjuda aprikoserna och vattnet några minuter längre (13-15 minuter) och även öka koktiden till 4 minuter när man tillsatt syltsockret.

• Redigerat 2021-06-17, 10:10 av Carmarino
Soligajag1
2021-06-17, 10:43

#9:

Tack så mycket för svar !
Räknar ut sen när jag lagat marmeladen . 😊🥰👍

HH 🙂

Carmarino
2021-06-17, 11:51

#11: Lycka till. Du får ha en liten burk vid sidan om och ta med skedar för provsmakning. Då lär du få sålt marmeladen snabbt som bara den. 😊

DesK
2021-06-17, 15:15

Nu har jag ändrat, hoppas att det blev rätt, min hjärna har tagit semester….

Désirée
Afghan lives matter

Annons:
Carmarino
2021-06-17, 15:33

#13: Det ser bra ut. 👍
Visserligen behöver man inte röra om när man kokar med syltsockret, men det är inte fel att göra det så det kan stå kvar.

Carmarino
2022-05-09, 12:02

Det är extrapris på aprikoser på ICA den här veckan, så nu ska jag koka ny aprikosmarmelad. 😋

Carmarino
2022-05-10, 10:24

Nu är aprikosmarmeladen färdig. Tre burkar à 700 gram blev det. Hade i vaniljpulver så marmeladen blev lite mörkare än vanligt, och full med svarta prickar. Kan tillägga att jag använde ca 1 msk (3 g) vaniljpulver till ca ett kilo aprikoser. Det blev rätt mycket, så mängden i receptet i #0 kan minskas till en tesked.

Maria
2022-05-10, 10:29

Åh vad spännande 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2022-05-10, 10:36

#17: Tack. Det är lätt att göra, men det tar lite tid att dela, kärna ur och hacka aprikoserna. De var dessutom inte riktigt mogna, så de var ganska hårda. Vad jag kunde bedöma så smakar dock marmeladen lika gott som vanligt. 😊

Upp till toppen
Annons: