Fermenterad soda blir Ä-märkt
På bryggeriet Two Face Brew i Stockholm skapar man annorlunda drycker. Med hjälp av fermentering gör man hantverksläsk, eller soda, utan tillsatser och aromer, samt torra alkoholfria drycker utvecklade för att kombineras med mat. Produkterna har nu blivit märkta med Äkta varas Ä-märke.
https://www.aktavara.org/nyheter/337606/fermenterad-soda-blir-a-markt
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Detta är riktigt goda nyheter 👍😊
Jag gör egen sådan soda, men kallar den för kvass 😊
/Désirée
Synd att det är helt omöjligt att få reda om de säljs i butik och i så fall vilka.
#2: Än så länge verkar de bara säljas på nätet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det finns ivf ett par märken tonic som är OK och säljs i butik. Har glömt vad de heter bara. De är nog inte fermenterade, men ändå gjorda på ett bra sätt utan en massa tillsatser.
Hittade två. Det är fortfarande citronsyra och "naturliga aromer" (vilket är rätt diffust) i. Men ändå rätt bra. Och de är väldigt goda. Finns en till som kanske var ännu bättre, men kommer inte på det.
Fina flaskor är det också. Har en hög. Tänkte inte på det, var ju bara att gå och läsa på flaskorna vad de heter. Hade tur och trillade på nån slags temporär utförsälning. Inser att jag dricker alldeles för lite GT! De håller sig väl inte hur länge som helst. Får jobba på det. 😛
- Redigerat 2026-09-11 12:25 av hemul
#5 Ha ha 😃 Du får avsluta fredagen med en GT som sängfösare 😉
/Désirée
Försöker du supa ner mig? 😱
#5: Vill inte ha något med citronsyra. Det var just de där dryckerna jagblev nyfiken på. Antagligen måste man beställa många och man vill ju provsmaka först.
Behöver inte bli så jäkla dyrt. Förvånandsvärt nog verkar frakten ingå.
#9: Ja, men jag vill inte beställa flera om ingen gillar dem. I butik kan man köpa en eller två och testa.