Ful praxis för hemkörning av mat
Idag är hela familjen halvsjuk och vädret är hemskt och kylskåpet tråkigt. Tittade på Foodora för att få något hemkört och tyckte priserna var höga.
Började jämföra. Även på ett enkelt ställe som Max, så är hamburgermenyerna 30 kr dyrare per meny när man väljer hemkörning, jämfört med hämta själv. Detta trots att dom dessutom tar 69 kr i leveransavgift.
För fyra personer blev den där leverans plötsligt väldigt dyr.
På ett annat ställa kändes det som att maten var närmare 50 % dyrare än om man hämtat den själv, och igen lägger dom på en leveransavgift.
Riktigt fult gjort.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-09-10 17:01 av johan
Ett annat ställe tar 160 kr för en meny på plats, men 220 kr för hemkörning. Per meny. Och ändå lägger på leveransavgift.
Mvh // Johan
Mycket fult!
/Désirée
Har du kollat priserna för att äta i lokalen? Det är lägre moms om man hämtar mat än om man äter i restaurangen. Skulle ju kunna vara så att utkörning av nån anledning momsas som restaurangbesök. Tycker det borde vara tvärtom, men man vet aldrig. Skatteregler äro outgrundliga…
Det var dyrt.
Jag/vi har aldrig beställt hem mat men praktiskt verkar det.
/Maria
#3: Det jämförde jag inte. Men oavsett om det är 6, 12 eller 25 % moms, skulle det inte förklara hela skillnaden.
Men intressant tanke att det är det som påverkar.
Min gissning hade mer varit att Foodora tar betalt både av kunden för hemkörningen, men av anslutna butiken för tjänsten. Butiken lägger direkt kostnaden på kunden.
Det är iofs fullt rimligt, men ändå fult att det göms undan på det sättet i så fall.
Mvh // Johan
Inte klokt.
Jag handlar varor online från ICA Maxi. Det kostar 148 kr utkörning.
En granne upplyste mig nyligen om att hon jämfört priset på varor. Det är högre när man handlar online jfr med i butik. Det hade jag ingen koll på.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2026-09-10 17:29 av beem
Om ICA gör så är det ju verkligen helt sjukt! Du får gå över till Willys.
Jag har aldrig beställt mat, men jag kollar priserna på Willys sajt. Det är ju priserna för näthandel de visar. Och de är samma som pris i butik. Däremot kan vad det är extrapris på skilja.
#5 Har inte vetat att det är så så länge. Var väl 5-6 år sen när jag för ovanlighetens skulle skulle äta på en pizzeria och blev upprörd över att jag fick betala mer än vad som stod på listan. Det var "hämtlistan" jag kollat på och det var olika moms var förklaringen
Helt knäppt om det är så! Varför ska kunderna betala en massa dolda avgifter?
Jag googlade på det där med ICAs nätpriser. Det står på ICAs sajt att butikerna sätter priserna individuellt - jotack, vi vet - men att priset i butik och näthandel ska vara samma. Den där MAXI-butiken verkar lite uppkäftig!
#10: Hmm. Det verkar lurigt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris