Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 134 ggr
DesK
1

Internationella guacamoledagen 16/9 2026

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det internationella guacamoledagen. Guacamole är en underbar röra på avocado, tomat, lime, vitlök och salt och peppar som kan ätas på många olika sätt. Guacamole kan också göras på gröna ärter.
Länk till hedra maten, vin och öl
som bjuder på den fina bilden.

/Désirée

Maria
2

Med gröna ärtor har jag inte testat. Spännande 🙂

/Maria

DesK
2

#1 Jag har gjort det med gröna ärter, det blir lite mer tuggigt, men också riktigt gott 😋

/Désirée

Tarotstollan
1

Vet inte ens om jag smakat på guacamole, har ju aldrig smakat på avokado en gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
1

#3: Det var ovanligt eftersom man kunnat köpa avokado i många år i Sverige. Hur har du kunnat "undvika" det? Det är både gott och nyttigt.
Vi hyrde hus i Spanien, i ett villaområde där det dignade av avokado bland träden. Kunde ha fickorna fulla då jag var ute med hunden. Det låg avokado på vägen. Tyvärr var priserna i affärerna nästan lika höga som här, eftersom det mesta går på export.

Carmarino
1

Kan inte minnas att jag smakat guacamole, men min första avokado åt jag någon gång under första halvan av 1970-talet.

Lyckas man få tag i en perfekt mogen avokado är den jättegod, men tyvärr är det numera sällan att jag lyckas hitta någon som är det. De flesta är trådiga och bruna, eller också är de stenhårda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CasaRamon
1

#5: Tror att man plockar dom innan dom mognat för att hålla under transporten. Samma som med tomater.

Carmarino
1

#6: Ja, det går inte att plocka dem mogna för då ruttnar de innan de når affärerna.

Har även testat "ätmogen avokado" som affärerna säljer till ett högre pris än vanliga. De har varit lika dåliga, och inte alls ätmogna.

Glömmer aldrig när jag jobbade på ett frysföretag och en av de anställda hade varit i Brasilien och köpt med sig en avokado som var stor som en liten fotboll (och lika rund).

Vi ville ju naturligtvis smaka, eftersom den var färsk - köpt precis innan han åkte hem och transporterades som handbagage. Det fick vi inte, för den skulle användas för att testa om det gick att frysa avokado. På den tiden ansågs det omöjligt, men nu har man ju lyckats efter många års testande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2

#7 Jag har faktiskt aldrig testat ”ätmogen” avocado, tror att det var du som skrev att dom inte är bra. Jag köper ett nät då och då och låter frukterna ligga framme tillsammans med äpplen. När avocadon har mognat får man skynda sig att äta upp dom. Jag har fryst färdigblandad guacamole i en lite större istärningsform, det funkar finfint 😊

/Désirée

Carmarino
1

#8: Ja, jag har nog nämnt det tidigare. Absolut inte värt pengarna.

Maria
1

De gånger jag köpt avocado på Orientlivs har de varit fantastiska.

/Maria

hemul
1

#8 Bra tips! Borde ju funka att frysa bara mosad/mixad avocado också då.

Första gången jag åt avocado höll jag på att spy. Jag trodde nämligen att det var en saftig frukt. På cykeln på vägen hem från affären kunde jag inte hålla mig utan grävde upp avocadon ur kassen och tog ett stort bett. Tänk er hur äckligt det är när man väntar sig nåt sött och saftigt, som en mango eller liknande. Jag slängde genast ifrån mig den. Nedskräpningen är nog preskriberad nu. 😂

Konstigt det där. T.o.m. vatten kan vara uräckligt om man väntar sig nåt annat, t.ex. mjölk. Jag sprutar ut mig vätskan rakt ut när sånt händer, hinner inte stoppa det. Är väl nån skyddsreflex antar jag.

• Redigerat 2026-09-17 15:34 av hemul
Carmarino
1

#11: Det påminner mig om en kompis som älskade äpplen och glädjestrålande visade mig ett stort, fint äpple hon köpt. Hon blev inte glad när jag berättade att granatäpplen inte är vanliga äpplen som äts med skalet på, utan det är bara kärnorna man äter. 😊

hemul
1

Synd att hon inte försökte äta granatäpplet! 😂

Här hittade jag frystips. Går visst att frysa omosad också, men bör mixas sen (stod det nog nån annanstans).
https://recept.se/artikel/sa-fryser-du-avokado

Det går utmärkt att frysa in avokado! Vi lär dig det enkla knepet så slipper du slänga och har alltid avokado på lut i frysen.
Carmarino
1

#13: Hon var på vippen att ta en tugga när jag talade om för henne att det inte var ett äpple. 😊

Ja, numera går det tydligen att göra det. På 1980-talet sa man att det inte gick, men man har tydligen kommit på bättre tankar sedan dess. 😊

hemul
2

Ska jag genast börja göra. Man får så ofta slänga. Sen tycker jag det är himla bra att ha ett förråd av allt möjligt i frysen också. Bara man kan hitta det så… 🙃

Tarotstollan
2

#4. Jag är väldigt försiktig med att smaka på nya saker och vet jag inte vad jag skall ha det till så köper jag inget.
Måste ju ha det till något som man äter i vanliga fall, sitter väl inte och bara äter det som det är?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
2

Jag kan äta en avokado precis som den är. Med citron, salt och peppar.

hemul
2

Det kan man faktiskt. Tycker det är gott att bara skiva på knäckebröd (eller för all del rostat) med lite salt och några droppar citron. Eller äta det direkt ur skalet på samma sätt. Några räkor eller gravad/rimmad lax gör det inte sämre.

hemul
2

#17: Ha! Du hann före! 😄

Leya
1

Jag delar avocado och saltar lite lätt bara, sen äter jag den som den är. De gånger jag har hemma så kan jag lägga en klick ishavsröra, skagenröra eller liknande i gropen efter kärnan.
Räksallad eller laxsallad med antingen tärnad eller skivad avocado är gott och den blir extra mättande då också.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne