Svensk korv - älskad av många
Svensk korv såsom falukorv, varmkorv och köttkorv tillhör våra kära klassiker och ingår i svensk husmanskost. Alla har vi väl någon gång ätit en varmkorv med bröd. Kännetecknande för klassiska svenska korvar är att dom oftast är s k emulsionskorvar, d v s korvsmeten är mycket finmald och homogen.
Falukorven är den enda svenska namnskyddade korven, det innebär att det finns en hel del regler för vad just falukorven ska innehålla. T ex ska den innehålla minst 45 % kött och max 23 % fett, plus potatismjöl och kryddor.
Vi är många som har ätit falukorv i ugn med potatismos, korv stroganoff och stekt falukorv med stuvade makaroner.
Tack till Andreas Bröll som har bidragit med samtliga bilder. Familjen Bröll tycker inte om ansjovis, så dom gör en korvfrestelse istället.
Vilka svenska korvrätter tycker du bäst om?
Bild 1 Korvfrestelse med tomater
Bild 2 varmkorv med mos och rivna morötter
Bild 3 varmkorv i bröd
Bild 4 korvfrestelse i form
Bild 5 värmlandskorv med senap och stekt potatis.
/Désirée
- Redigerat 2026-09-14 21:38 av DesK
Stekt falukorv med makaroner, fast det är tyvärr något jag gör alltför sällan. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Gillar korv!🌭
Jag gillar extrasyrliga Isterband jättemycket.
Tycker om grillad korv i Korv Kiosk😉
Som pålägg älskar jag Spickekorv.
Kryddiga korvar som typ Choritzo är gott i mat.
Färsk köttkorv med mycket kryddor är också en jättegod matkorv.
/Maria
- Redigerat 2026-09-15 07:51 av Maria
Tänkte säga spickekorv! Men det finns aldrig här längre. Det är barndomsminnen för mig. Men fasiken så törstig man blev!
#4 Ja det är så himla gott. Minns när jag handlade i stora Saluhallen förr och de hängde löst.
/Maria
Hur äter ni spickekorv? Konstigt nog tycker jag att den är för salt, jag som annars älskar salt.
/Désirée
Tunna skivor på knäckebröd var det hos oss.
#7 Samma här.
Annars skär jag gärna en tjock bit och äter den som den är😉
/Maria
Tror aldrig jag har ätit spickekorv.
#4: Den ska tydligen finnas i vissa City Gross-butiker - åtminstone fram till 28 september, så det börjar bli ont om tid.
https://www.citygross.se/matvaror/manuell-delikatess/chark/per-i-viken-spickekorv-p101241917_KG
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-09-15 15:54 av Carmarino
#9 Spickekorv är väl typiskt skånskt, om jag minns rätt. Vet att den finns hos Erikssons chark i Nossebro, så köper en liten bit, nästa gång som jag åker dit 😊
/Désirée
#10: Det är mycket möjligt. Kan dock inte minnas att vi någonsin åt det i min familj, men jag har hört namnet.
Per i Viken, som gör korven City Gross säljer, är från byn Viken en dryg mil härifrån, så den är åtminstone skånsk. 😊
Kan vara nåt med att den är vanligare söderöver. Minns inte att vi åt det så ofta hemma (Västerås), men på somrarna i Lysekil åt vi det ofta.
#9 Vad händer 28 september? Ska Axfood fördärva City Gross ännu mer?
#12: Vet inte. Kanske Per i Viken ska sluta tillverka korven. Hittade en annan sida, där deras produkter fanns listade och där var inte spickekorven med.
#3 Extrasyrliga isterband är en av mina favoriter 😋
/Désirée
Jag gillar korv. Men köper bara korv med hög kötthalt, så att man slipper alla tillsatser. Lidl säljer tyska korvar med så hög köttandel som 92%.
Men då är det import istället. Köper man lufttorkad korv kan man komma upp i över 100%. 😂
(typ till 100 g korv har använts 150 g kött)
Apropå torkat gillar jag en tämligen okryddad salamityp som heter Fuet. Brukade köpa när det var extrapris på Willys. Men nu har jag slutat med det. Det slutade alltid på samma sätt. Jag delade sedesamt upp korven och stoppade i frysen. Sparade bara en liten bit att mumsa på. Men sen plockade jag upp bit efter bit ur frysen och satt alltså i mig hela korven på en kväll. Ibland t.o.m. två korvar. Kunde inte sluta. Måste vara nåt knark i den. Jag har fettat till mig igen så köper inte av den anledningen.
- Redigerat 2026-09-16 15:31 av hemul
Lunda-Knaken är vida berömd - åtminstone i Lund. Hörde mycket om den på ett av mina jobb. Det var nästan något heligt över den lät det som.
En av våra kunder hade som tradition att servera den på fredagförmiddagarna, när de bjöd in till lite samkväm, och en gång fick jag följa med. Förväntningarna var naturligtvis skyhöga efter allt jag hört om den, så besvikelsen blev desto större när jag väl smakade den. Inget fel på den direkt, men jag tyckte inte den var jättegod. Den gick ner, men inte så mycket mer. 😁