Parfait - riktigt kalorisnĂ„lt đ
NÀmnde att jag börjat göra parfait. Det Àr sÄ mycket enklare Àn glass iom att det inte ska röras. GÄr jÀttefort. Bra sÀtt att rÀdda frukt eller grÀdde som hÄller pÄ att bli för gammal.
Ni kan googla för exakta recept, men det Àr faktiskt inte sÄ noga. Jag tycker 40 g grÀdde per Àggula blir bra. Sötning efter smak.
Till den hÀr satsen tog jag 5 Àggulor och 200 g grÀdde, smaksatte med mosad mango. Av det blev det 14 sÄna hÀr bullformar i silikon. Det Àr bra med smÄ formar, för det Àr inte gott att Àta iskallt, behöver tina lite, och smÄ bitar tinar fortare inuti. PÄ bilden Àr de frysta, dÀrför ytan ser hÄrd och konstig ut. Det rÀttar till sig.

Jag brukar Àta 3 sÄna dÀr. En rÀtt normal glassportion. RÀkande ut att det blir ungefÀr 1/2 dl grÀdde (14 g per "bulle"). Det Àr inte sÄ farligt. Det Àr vÀl att allt blir sÄ fluffigt som gör att det ser mer ut Àn det Àr. Jag trodde det var rena kaloribomben.
SÄ hÀr gör man.
· Vispa gulor och socker (eller ersÀttning) pösigt i en skÄl.
· Vispa grÀdden (fast men inte för hÄrd) i en annan skÄl
· Blanda ihop till en smet. TillsÀtt mosad frukt, frukt i bitar, sylt, whatever. Vanilj brukar jag ha ocksÄ. Kan dÄ tillsÀttas redan i Àggulan.
· Pytsa upp i helst mindre formar. En stor form gÄr ocksÄ, men kan vara svÄrt att dela sen. SÀtt in a frysen. Med smÄ formar Àr det lagom stelnat efter 2-3 timmar.
BetrÀffande sötningen för oss om undviker socker. Man bör ha Ätminstone delvis nÄt sötningsmedel som ger volym, annars gÄr inte Àggulan upp. Jag tar xylitol och förstÀrker av ekonomiska skÀl med lite stevia. Enbart stevia funkar inte. Stevia Àr astronomiskt dyrt per gram, men rÀknat pÄ den sötma man fÄr ut per krona Àr de andra varianterna dyrare.
- Redigerat 2026-09-12 14:41 av hemul
LĂ„ter riktigt gottđ
/Maria
Nu var det jĂ€ttelĂ€ngesen som jag gjorde parfait, men hĂ„ller med om att det Ă€r en jĂ€ttebra dessert att bjuda pĂ„ och att Ă€ta sjĂ€lv đ Extrasmart med bullformarna istĂ€llet för en stor form đđđ
/Désirée
Ja. Jag tror en sÄn dÀr muffinsform som Àr som en platta med flera hÄl vore perfekt storlek. Tror jag har en sÄn i silikon. NÄnstans. Tror hÄlen Àr lite större Àn bullformarna. Men en sÄn lÀr inte rÀcka till en sÄn hÀr sats och bullformar har jag mÄnga. Silikon Àr toppenbra ivf, sÄ man kan ploppa ut dem direkt utan att de behöver tina lite först.
- Redigerat 2026-09-12 14:37 av hemul