Surkålens dag 18/9 2026
Idag är det surkålens dag.
Jag älskar surkål och sätter olika varianter flera gånger om året. Ibland helt ren med bara salt, men även olika blandningar med t ex morötter, selleri och lök. Kummin, enbär och lagerblad är en vanlig krydda i surkål. Oftast gör jag numera surkål med mycket saltvatten, då krävs ingen knådning och spadet är gott till bl a salladsdressing och som morgonhutt 😊
På bilden syns surkål med kummin, lagerblad och enbär.
Tycker du om surkål och hur äter du den helst?
/Désirée
- Redigerat 2026-09-18 18:22 av DesK
Surkål som är så gott. Det var himla längesedan jag åt det så tack för tipset.
/Maria
#1 Jag äter lite surkål varje dag till frukost, men lagar också en del mat med surkål 😊 På köket.se har dom samlat några trevliga recept med surkål
/Désirée
Yay! 🥳
Jag måste alltid tillsätta saltlag. Har aldrig lyckats bank ur tillräckligt med vätska.
- Redigerat 2026-09-18 19:47 av hemul
#3 Du kan sluta med bankandet helt. Tillsätt bara saltvatten, lägg ett helt kålblad överst i burken och kläm fast en morotsstump mellan locket och kålen, då hålls kålen under vätskan och fermenteringen går finfint 😊
/Désirée
Nä men jag vill ju ha ut så mycket saft det går ju.
Du får ju mycket mer spad, när du häller på saltvatten, plus att kålen blir krispigare, eftersom den inte bankas sönder.
/Désirée
#0 Nu måste jag göra surkål igen, det är så gott, och när jag gör det ska jag förstås använda dina bra recept och råd! 💚
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag älskar också surkål. Håller precis på att avsluta sista burken från förra hösten. I år lade jag i lite äppelklyftor i burkarna, det skall bli spännande att smaka sen.
För några år sedan fick jag väldigt små äpplen av en vintersport och de kärnade jag ur och syrade hela tillsammans med vitkål.
Jag tycker surkål passar bäst till fläskkött, typ pulled pork, så det blir att jag tar det som ensamrätt ibland.
Jag börjar varje dag med syrade morötter som jag kryddat med vitlök och ingefära. Där vill jag ha riktigt mycket spad för oj så gott det är.
#6: Men jag vill att den ska vara bankad mjuk! 😂