Råd & tips

Bäst före-datum: hur noga...?

2011-08-30 08:11 #0 av: MaMaMade

Jag håller på att frosta av frysarna o hittar naturligtvis en del skumma saker, samt mat med utgånget datum på - *långt* utgånget datum. Hur länge vågar ni spara maten; vilken sort o hur länge alltså?

Själv är jag fundersam över 2 kg kräftor som gick ut i oktober 2010 - vågar jag äta dem?

Anmäl
2011-08-30 11:50 #1 av: DesK

Jag brukar alltid tina det som är djupfryst och kolla om det fortfarande är okej, i sådana fall äter vi det, men just med skaldjur och fisk är jag lite mer försiktig, känns lite osäkert att äta kräftor som gick ut för snart ett år sedan Obestämd

Magert kött, kycklingfiléer, grönsaker, frukt och bär håller bra länge efter bäst-före-datumet har gått ut.

Anmäl
2011-08-30 11:52 #2 av: hus-musen

Håller med, fisk och skaldjur ska man vara försiktig med, så jag hade inte ätit dem. 
Kött och grönsaker ser man ju om det är frysskadat, ser det ok ut och inte luktar konstigt så är det ok att äta.

Anmäl
2011-08-30 12:52 #3 av: Hera

Håller också med, skulle inte chansa på nästan ett år gamla kräftor.
Men det mesta brukar jag tina och kolla.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2011-08-30 15:45 #4 av: MaMaMade

Jo, det känns lite kymigt när det är skaldjur...attans också! Måste börja skriva upp vad jag har o tar i/ur frysboxarna!

Anmäl
2011-08-30 18:18 #5 av: [Tassy]

Säger släng omedelbart. Just skaldjur kan man ju bli så sjuk utav, bara dumt att chansa.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.