Falukorv
Har en halv ring falukorv som gick ut igår. Går den fortfarande att äta? Tycker den luktar okej men är så svårt att veta då min hjärna kan luras. Men det är den enda mat jag har kvar förutom makaroner så vill verkligen inte slänga.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Är det bästföredatum så går det bra
Sistaförbrukning - nej
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Falukorv håller länge efter att bäst föredatum har passerat. Så du kan lugnt äta den. Du märker om den är dålig på smaken. Bara att smaka en liten bit, är den okej, så är det bara att tillaga den.
/Désirée
Jag håller med.
Lita på smaklökarna. 🙂
/Maria
Jag håller också med. Fryser alltid in falukorv när jag köper på extrapris, så därför kan jag aldrig gå på bäst-före-datum. Det är lukta och smaka som gäller. Sedan har jag en katt som väldigt gärna äter kött av alla sorter så hon brukar få en lite smakbit om hon äter den så är den okej för mig också att äta. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Okej vilken tur. Tog en tugga och kan inte säga att det smakar konstigt. Så blir korvgryta idag. 😊
#5: 👍😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kräks jag hela natten pga det så skyller jag på er. 😅😂
#7: 😄
Får väl isf stämma er på summan för en ny bit falukorv 😎
#7:
Ha ha. Det är inget problem.
Lycka till med korvgrytan.😃👌♥️
HH 🙂
Apropå bäst-före; den här mandelmassan köpte jag i Ullared någon gång 2011 eller 2012 tror jag. Den har bäst-före-datum 26 september 2013 och den har legat "begravd" i min frys nästan hela tiden sedan jag köpte den.
För ett par år sedan (tror det var förrförra julen) hittade jag den och tog ut den. Lade den längst in i nedersta hyllan i kylen, för jag tänkte att jag skulle göra julgodis av den. Det blev inte av då, och inte i julas heller, så häromdagen tänkte jag att jag skulle ta fram den och smaka om den gick att äta eller om jag skulle slänga den. Till min stora förvåning smakade den alldeles utmärkt. Så nu har jag skivat upp den och lagt den i burk i kylen. Då kan jag ta mig en skiva när sötsuget dyker upp. 😋😄
#11: Haha vad roligt! Jag hatar mandelmassa oavsett så skulle slängt den ut genom fönstret mwohaha😅
#12: Du hade förmodligen aldrig köpt den ens. 😄
#13: Nä men om jag hade hahaha
Kan ju meddela att jag inte dog av att äta korven. 😂
#15: 👍😁
#15: Ja, alltså, i teorin har du absolut inte fel. Tyvärr sätter min hjärna käppar i hjulet för mig. När jag bodde hemma fortfarande köpte mamma alltid 10l mjölk åt gången, men frös in typ 6-7 stycken av dem. När hon tog ut dem ur frysen var det ju alltså inget fel på dem, även om datumet passerat. Men hon var tvungen att täcka över datumet med tusch för att jag skulle kunna dricka dem. Då smakade de enligt mig precis som vanligt. Hade hon inte gjort det och jag såg att det bäst före datumet passerat så "smakade" det äckligt för mig och jag kunde inte dricka utan att känna att jag behövde kräkas. Vet inte om det är min autism eller bara en egenhet jag har.
Därför jag ville fråga först, för att kunna säga åt min hjärna mer eller mindre att tänk nu inte på datumet, bara smaken. 😂
#18: Bättre att fråga än att slänga ätbar mat. 👍😊
#19: Känns lite så ^^