Hållbarhet i frysen
Snubblade över en rätt intressant artikel med Marie-Louise Danielsson-Tham (professor i livsmedelshygien) angående matens hållbarhet i frysen.
Grönsaker, kött, bröd och rester. Hur länge håller maten i frysen?
– Hur länge som helst.
– Inget blir farligt av att ligga i frysen, säger Marie-Louise. Bakterier och virus som kan göra maten dålig i kylen, ”sover” i frysen. Däremot fortsätter enzymerna att jobba i frysen och gör att feta livsmedel så småningom kan härskna.
Maten kan alltså henne smaka sämre men man blir inte sjuk av den.
Tydligt och bra att känna till tyckte jag… :)
// Staffan
- Redigerat 2025-05-06 13:31 av DesK

Här är för övrigt en länk till artikeln:
https://www.godare.se/artiklar/a/WjGvWg/maten-som-kan-frysas--tank-pa-det-har
// Staffan

Visst var det förresten hon som hade ett program på tv för 20 år sedan där dom städade ut överfulla och smutsiga hem? Tycker hon ser exakt likadan ut nu; måste vara bra hållbarhet på henne också… :)
// Staffan
Jättebra artikel 🙏👍😊
Jag tjatar ofta om att mat håller mycket längre än man tror i frysen. Skrev för en tid sedan om salami som hade legat flera år i frysen och den smakade som nygjord tyckte både jag och dom som åt av den.
https://matlust.ifokus.se/discussion/1608429/det-har-med-bast-foredatum
Jag ser ingen mening med att frysa ris, pasta och gryn, eftersom det tar längre tid att tina och värma dom, än att koka nytt. Enda undantaget är om du har råkat koka på tok för mycket, som du inte hinner äta upp.
Ps, jag la upp denna tråd på löpsedeln, så att den blir lättare att hitta framöver 😊
/Désirée
- Redigerat 2025-05-06 13:32 av DesK
#3: Bruka frysa ris och pasta, men då tillsammans med rätten jag har det till, som t.ex. pasta med köttfärssås och korv stroganoff. Mest för att när jag väl lagar man så lagar jag en massa portioner för att ha färdig lunch i frysen. Brukar ta fram förpackningen dagen innan och ställa i kylen. Då är den lagom tinad tills jag ska ha den och jag behöver bara värma den i mikron 3-5 minuter. Så för mig går det snabbare att frysa dem än att koka nytt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Frågan är dock varför potatis blir så sjukt tråkig att äta när den varit fryst. Spelar nästan ingen roll i vilken form det är.
Mvh // Johan
#5: Tror det har med vattenmängden och stärkelsen att göra, men jag är inte säker. Det går ju att frysa potatis, men då finns det nog någon speciell metod som vi inte har tillgång till hemma. Brukar själv köpa djupfryst färskpotatis (Felix) och den smakar som nyupptagen när jag ångkokar (eller kokar) den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: lol staffan
Feta saker kan härskna ja, men när vi hade frysbox istället för skåp hittade jag en laxsida som hade legat minst ett halvår i boxen. Den var hur fin som helst.
Ett av barnen flyttstäade ur sin frys och skulle slänga kött som var ett par år gammalt. Jag tog hand om det, och sen fick de tillbaka det som färdig gryta. Inget fel på det heller.
Jag grävde häromdagen upp ett paket smör från botten av boxen. Bäst före c:a 4½ år sedan. Märker inte minste smakförändring och inte smakar det "kylskåp" heller. Hade inte ens lagt det i en plastpåse, bara slängt ner paketet.
Har märkt det förut. Smör tycks stå sig en evighet i frysen. Fett på kött är känsligare. Ta sidfläsk t.ex. Har nog aldrig haft sånt så länge att det smakat direkt härsket, men den där kylskåpssmaken…
Så RENT fett verkar hålla sig länge, men inte fett på kött. Så är det ju i kylen också. Om man renar djurfett står det sig i evigheter och behöver egentligen inte ens kylförvaras. Så de är alltså "det andra" i fettet som gör att det blir dåligt. Men magert kött, säg, oxfilé, står sig också mycket länge. Så det tycks vara blandningen fett och kött. Eller att fettet ivf har spår av annat. T.ex. en bit späck har ju lite blodkärl, cellväggar och prylar. Det blir också dåligt efter ett tag.
Det är rätt mystifikt detta faktiskt!
- Redigerat 2026-03-25 04:00 av hemul
#9: Ja, det sägs ju hela tiden att feta produkter - inklusive smör - bara håller några månader i frysen. Jag har också smörpaket som har legat där betydligt längre. Det enda jag märker är en liten färgskiftning i det yttersta lagret.
Detta borde alla skolbarn få lära sig i hemkunskapen!
/Désirée
#11 Har man hemkunskap numera?
/Maria
#12: Ja.
Mvh // Johan
#13 Det var skönt att höra 😃
/Maria