Matlust iFokus

Matlust

Etiketttips
Läst 103 ggr
alva03
2026-08-10 09:48
2

Klimatsmarta alternativ, recept och producenter

Har ni tipps?
Utöver att avstå från animaliska produkter, vilket jag redan gör, undrar jag om ni har några bra böcker eller producenter ni vill lyfta fram kring ämnet. Man kan aldrig lära sig för mycket.

MVH Alva <3

DesK
2026-08-10 10:18
3

Hanna Olvenmarks böcker är riktigt bra, Portionen under tian. Finns också som hemsida under tian

Gustav Johanssons bok Vegansk hemkunskap är en riktigt bra bok, han har en blogg också Jävligt gott

Istället för ris rekommenderar jag svenskt Havreris, som är både gott och nyttigt, motsvaras mest av råris, men med den karakteristiska havresmaken. Det finns också matvete och matkorn.

Yipin är en svensk tillverkare av tofu och tempeh, jag älskar tempeh 😊

Bärta är min favorit, dom gör flera olika produkter av ärtor 😊

/Désirée

Här hittar du recept, tips, 300-kronorsveckor och annat som gör det enklare för dig att stay cheap, äta klimatsmart och hälsosamt. Välkommen!
alva03
2026-08-10 10:22
1

#1: Tack för alla tips!

MVH Alva <3

DesK
2026-08-10 10:30
2

#2 Det är bara roligt att svara på sådana här frågor 😊 Jag har samlat på kokböcker sedan ungdomen, så jag har en hel del olika kokböcker och andra matrelaterade böcker 😇
Vår kokbok har också en Veganbok 😊

/Désirée

alva03
2026-08-10 10:40
1

#3: Tycker själv det är kul med böcker, ha fysiska kopior. Online kan saker hamna bakom en betalvägg eller tas bort. Sparade filer kan försvinna om man ej sparar de online, etc.
I världen vi lever där allt blir mer digitalt (spel etc) och man inte längre äger dem själv och kan förlora rätten att använda dem vill jag ha kvar det som finns fysiskt.

MVH Alva <3

hemul
2026-08-10 16:08
3

Jag skulle säga undvik producenter och laga mat från råvaror, helst lokala då. Då unviker du många steg som alla har påverkan och får antagligen nyttigare mat.

DesK
2026-08-13 18:53
2

En annan enkel sak att göra är att fermentera rot- och grönsaker. Det är ett bra sätt att ta vara på grönsaker som annars hotar att rymma till komposten.
Jag skrev en enkel beskrivning på hur man kan fermentera vitkål, men den funkar lika bra för många olika rot- och grönsaker.
Surkål

/Désirée

hemul
2026-08-13 22:55
2

Och jag uttryckte mig dumt ovan när jag skrev avstå från producenter. Alla bönder och odlare är väl producenter. Jag menade produkter som inte är råvaror, typ hel- och halvfabrikat. Sojakorv och färs och sånt där och mer eller mindre färdiga rätter.

alva03
2026-08-14 06:03
1

#6: Ska kolla in det vid tillfälle! :D

MVH Alva <3

DesK
2026-08-17 13:10
1

#8 Jag har skrivit en del om fermentering här på sajten 😊 bl a Fermentering

/Désirée