Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 281 ggr
DesK
2

Socker och sötningsmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då och då blossar det upp diskussioner om socker och sötningsmedel. Personligen föredrar jag socker och då helst råsocker eller brunt socker, inte sötningsmedel. Dock äter jag mycket lite socker, eftersom jag inte äter socker till vardags och aldrig sötat matbröd. Kaffebröd och sötsaker äter jag någon enstaka gång. Förstår faktiskt inte att det fortfarande säljs matbröd, som är lika sött som kaffebröd!
När jag gör vissa fermenteringar som t ex kimchi tillsätter jag ofta lite socker eller honung, men det äts ju upp av mjölksyrebakterierna. Likaså gör jag kvass och det blir ju samma som med andra fermenteringar, sockret äts upp.
I viss mat är det tillsatt socker som i t ex dillkött, gravlax och en del asiatiska rätter innehåller också socker. Jag är alltid snål med socker i sådana rätter. Så sockerpaketen räcker länge här hemma.
Visst händer det att jag äter choklad eller andra sötsaker, men det sker inte mer än kanske någon gång i månaden.
En kompis konstaterade att jag är en sur, salt, besk och rå tant 😁
Hur är du med att äta socker?

/Désirée

• Redigerat 2026-08-29 19:18 av DesK
Vixxen
2

#0: Likadan som dig!
Aldrig gillat socker heller!

hemul
2

Nja, som lågkolhydratare har jag använt en del alternativ. Många år använda jag enbart stevia. Det funkar jättebra till mycket, men inte till allt. Beror också på hur man uppfattar smaken och hur bra stevia man får tag på. Jag beställer från USA trots att det numera har blivit jättedyrt. INGEN jag bjudit på något steviasötat har reagerat, inte ens de som trodde sig avsky stevia. Det funkar super till inläggningar som rödbetor, men inte till sill. Konstigt, det är ju samma lag i princip.

Ett problem med stevia är ju att det är så starkt, det måste blands i det man ska äta. Man kan inte strö ovanpå. Och att de inte ger varken volym eller konsistens. Så till slut föll jag till föga och beslutade mig för att xylitol var det bästa. Så det använder jag också ibland nu.

Riktigt socker till inlagt sill, ättiksströmming och sånt. Till sånt som kålpudding blandar jag ut sirap och stevia i lite vatten och sprinkar över. Stevia funkar nämligen som smakförstärkare till riktigt socker.

Har heller aldrig varit nån sockerråtta. Men jag gillar sånt som inläggningar, chokladmjölk/varm choklad, kålpudding, dillkött o.s.v. Och tycker lite socker kan behövas på bär och frukt ibland för att få fram smaken. I efterrätter alltså, inte när man äter dem direkt. Så jag gillar LITE sött ibland, men äcklas av sånt som är starkt sött.

• Redigerat 2026-08-29 19:34 av hemul
DesK
2

#2 Smart det där att stevia funkar som smakförstärkare 👍😊 Till kålpudding och kåldolmar hoppar jag all sötning. Till inlagd sill gäller vanligt vitt socker, annat kan faktiskt bli hälsovådligt.

/Désirée

hemul
2

Ja. Till dillkött brukar jag blanda xylitol (som smakar som vanligt socker) och stevia.

Märkligt förresten, trots stevias extremt höga kilopris och trots att jag betalar frakt och tull från USA, så är det det billigaste sötningsmedlet. Därför att man tar så lite. Jag avser då bara någotsånär vettiga sötningsmedel, inte aspartam och sånt. De vet jag inte vad de kostar.

hemul
2

Tips till dig som gillar att jäsa saker, DesK. Vet inte om du gör vin och sånt. Men om man gör nån brygd som man vill ska vara lite söt och eftersötar den när den är utjäst är stevia super. Man måste ju ta nåt annat än socker, för gör man det kan det ju börja jäsa igen och spränga flaskorna.

Gjorde en slags ingefärsdricka för några år sen. Då eftersötade jag med stevia, tillsatte en liten mängd socker per lite för att få kolsyra och buteljerade på ölflaskor med kapsyl. Perfekt! Förr när man gjorde sånt var man tvungen att använda nåt sånt där läskigt sötningsmedel.

DesK
2

#5 Tack för finfint tips! 🙏😊👍
Det var längesedan som jag gjorde vin, men har en del olika rabarber- och bärslattar i frysen, så kanske sätter jag en balja vin på skoj 😊

/Désirée

hemul
3

Starkvin på rabarber blir super. Alla gillar det, inte bara jag själv. Jättegott på sommarn med is. Fin färg också.

Frukt och bär blir ju ofta bäst som starkvin. Det döljer väl lite av skavankerna. Och då ska det gärna vara lite sötma också. När jag var ung och höll på med sånt där tillsatt man så mycket socker som behövdes för att vinet skulle ha kvar restsötma när det jäst ut. Det står så i recepten. Ofta jäser det kanske inte optimalt och jästen dör vid lägre alkholhalt än beräknat och så sitter man där med 25 liter sliskigt vin.

Nu är jag äldre och klokare. När jag tog upp tillverkningen igen tänkte jag till. Nu beräknar jag själv sockermängden så vinet ska bli helt utjäst, alltså snustorrt. Sen sötade jag det först lagom mycket innan jag buteljerade. Med t.ex. stevia då, så det inte är nån risk att nån överlevande jästcell ska börja snaska socker och föröka sig. Sen blev jag ännu smartare. Nu buteljerar jag det som det är och sötar när det ska användas. Mycket säkrare faktiskt, smakmässigt alltså. Det är svårt att känna vad som är lagom med rumsvarmt vin och svårt att avväga hur mycket man ska tillsätta till en stor mängd också. Bra också, för man kan göra olika blandningar. Själv vill jag bara ha en antydan av sötma, men en del gillar ju sötare.

Sorry, nu handlar det plötsligt om vintillverkning. Det var inte meningen.

• Redigerat 2026-08-30 03:57 av hemul
DesK
2

#7 Tack för tipsen 🙏😊
Jag är ju en sur, salt, besk och rå tant, så vill inte ha så söt dricka heller. Det är därför som jag gillar kvass 😊

/Désirée

hemul
2

Pytt. Det är säkert för att det är alkohol i.😂

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är 1.5% alkohol i vanlig hemgjord kvass

/Désirée

• Redigerat 2026-08-30 17:03 av DesK
hemul
0

Just det! 😁

Sindri
1

#10: Tusen tack 🌹 det där har jag letat efter länge. Har aldrig vågat garantera bilförare att kunna dricka det. Själv är jag väldigt känslig för alkohol så jag tycker att jag har känt att det har varit någon procent.

Fridaaaa
3

Får ofta ont i magen av sötningsmedel

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liz85
2

Sen fanta gjorde om sitt recept för andra gången till närmast oigenkännlig apelsinsmak och med eftersmak av det där vidriga sötningsmedlet har jag slutat dricka läskedrycker i princip. Byter numera ut läsken mot lyxshake på Max tex.

Dock finns det tack och lov läsk man kan dricka än. Tex. Coops egna hallonsoda, apelsinläsk och sockerdricka. De är fortfarande fria från sötningsmedel. Och apelsinläsken smakar apelsin, precis som en fanta borde smaka. :)

alva03
2

sötningsmedel ger mig huvudvärk och många har udda eftersmak som stannsr på tungan jättelänge

MVH Alva <3

DesK
2

#14 Det där med Coops egen läsk ska jag komma ihåg, när det finns önskemål om läsk här hemma, tack! 🙏 😊

/Désirée

Liz85
1

#16: Så lite så. :)

Jag kan förstå varför de gör zero- och lightversioner av diverse drycker. Det känns som det finns en hel del som vill vara hälsosamma mm.

Men originaldrycken borde de ju kunnat ha kvar orörd för alla de som av olika anledningar inte vill eller kan dricka drycker med sötningsmedel i.

hemul
1

Enda gången jag dricker läsk är med sprit, typ GT. Och då ska det var riktig, så lågkolhydratare jag är. Har aldrig gillat läsk annars. Det hände väl nån gång förut, men då p.g.a. törst och obefintlig vattenkran. Nöden har ingen lag, som bekant.

Sindri
1

När jag började med lågkolhydrat hade jag inte socker i något. Efter ett tag ville jag göra lite desserter som också jag kunde äta, och jag ville skona mina närmaste från socker. Så jag körde mycket sukrin. Så visade det sig att några inte tålde det så jag slutade med det. Använder "det vita giftet" men i väldigt låga doser. Ibland råsocker, ibland kokossocker, och kan toppa med lite stevia. Jag tycker att äkta vaniljpulver ger en viss sötma. Funkar det kan man använda honung.
Jag gravar lax rätt ofta och då behövs socker.

DesK
1

#19 Var köper du stevia?
Jag har alltid en liten klick honung i mitt morgonte och i vissa av mina fermenteringar. Håller med om att äkta vaniljpulver ger en liten fin sötma. Råsocker tycker jag är trevligt, likaså kokossocker men jag har en tendens att glömma bort dom båda. Beror nog mest på att jag använder så lite socker. Till gravad fisk vill jag ha lite socker😊
På tal om vaniljsocker/ vaniljsmak, så bjöd en av mina killar mig på en sån där proteinpudding med vaniljsmak och ”utan tillsatt socker” Jisses! Så söt den var! Fattar inte att så många äter sånt! 😱
Angående kokossocker, så var det någon sån där hälsoguru / hälsoförståsigpåare som hävdade att kokossocker är mycket mer hälsosamt än vitt socker. Får se om jag hittar var jag läste det.

/Désirée

hemul
1

#20: https://herbaladvantage.com/

Jag kan inte länka till produkten för de använder nåt jäkla skydd som som vanligt gör misstag och släpper inte in mig…

##################
Your access to this service has been limited. (HTTP response code 503)

If you think you have been blocked in error, contact the owner of this site for assistance.
##################

Men det är vitt pulver organic jag köper. Organic är obetydlig dyrare än vanligt och ännu godare, men aningen svagare, så lite mer odrygt. Jag köper största förpackningen, 1 pund. Det blir svindyrt med dyr frakt och moms. tror det var runt 1700 sist. Men det räcker runt 5 år för mig och då använder jag det rätt mycket iom att jag gör mycket sylt och inläggningar och även har det till vin och sånt. Och det är fortfarande billigare än att använda xylitol eller erytritol, som trots att det är billigare per inköp blir dyrare i längden.

Jag började köpa det för länge sen när dollarn stod i 6 kr nånting och man aldrig fick moms på paketen. Sen har jag inte velat sluta. Men jag tror det fortfarane blir billigare än att köpa än de små förpackningar man kan få tag på här.

De har egna odlingar och har fått fram en variant som har mer steviosid och mindre av det där ämnet som en del tycker smaka lakrits och somliga uppfattar så starkt att de tycker stevia är äckligt. Nog därför det är så gott. Provade några andra innan jag hittade detta och sen var jag fast.

Deras stevia, både organic och vanlig, är extraherad i vatten och mekaniskt filtrera, så inga kemikalier inblandade. Den stevia som används komersiellt, i läsk och så, är antagligen extraherad med bensen, för det är troligtvis en snabbare och alltså billigare metod.

Det tokiga är väl att om man vill prova och köpa minsta förpackningen blir det ännu dyrare per gram.

• Redigerat 2026-09-01 18:28 av hemul
CasaRamon
2

Använder aldrig socker och undviker att köpa produkter med socker, i den mån man kan. Jag sötar med Sötströ och vaniljpulver/droppar ifall jag bakar eller gör dessert.
Igår gjorde jag sylt av en påse djupfrysta bär. Använde lite Sötströ och en del chiafrön för att göra sylten tjockare. Blir väldigt gott om man som jag föredrar mindre söta smaker.

DesK
2

#22 Tack för tipset att använda chiafrön som förtjockningsmedel 🙏😊 Sötströ använder jag inte, tycker det har en knepig bi- och eftersmak. Så gör som @Sindri istället 😊

/Désirée

CasaRamon
1

#23: Jag tycker att Stevia har en metallisk eftersmak. Det enda som jag tycker smakar bra är just Sötströ. Har provat dom flesta sötningsmedlen genom åren.

Sindri
1

#20: Den jag har är minst 10 år gammal så jag kommer tyvärr inte ihåg. Men det säger något om hur lite det går åt - och hur lite jag använder sånt idag. Men Råvarubutiken säljer det, och det är en oraffinerad form, d v s det är inte vitt, men det spelar ju mindre roll. Det ser dyrt ut, men som sagt, det går åt väldigt lite. Har man tur kan man odla det själv och slippa köpa.
https://www.runabergsfroer.se/?p=583
#24 Sötströ är en kombination av sukrin och stevia, vet ej i vilket förhållande, men väldigt lite stevia. Många gör själv den kombinationen.

Runåbergs fröer saluför utvalda och väl testade frösorter för nordiskt klimat, med speciell tonvikt på gamla fina standardsorter. Vi odlar vissa frösorter själva och kan erbjuda ekologiskt odlat frö av dessa. Vi har grönsaksfrö, kryddfrö, blomsterfrö och groddfrö. Även vissa tillbehör.
hemul
1

"Sylt" gör jag bara lite i taget. Gör helt enkelt nåt mellanting mellan kompott och kräm, men inte med så mycket vatten då, och använder potatismjöl för att tjocka till det. Det går åt så lite mjöl så kolhydraterna från det jämfört med kolhydraterna från bären/frukten är försumbart.