Revben från nöt - har ni testat?
`Nån som lagat nötrevben nån gång? Hur har ni i så fall gjort?
Har varit sugen på att prova det länge, men inte kommit mig för att fråga i charken på Grossen. Säkert jättedyrt om man beställer också. Nu har de den här veckan på Lidl. Import. Så jag tänkte frångå mina principer och köpa för att få testa om det är värt pengarna att beställa.
I USA är det vanligt. De grillar dem och allt möjligt, så det kanske inte nödvändigvis är långkokskött. Kan googla amerikanska recept, men om nån redan provat och kan tipsa vore det guld.
https://www.lidl.se/p/beef-ribs-k4/p11354184
Förstorar man upp bilden står det Tyskland på paketet. Men det behöver det ju inte vara i verkligheten.
- Redigerat 2026-08-17 07:29 av hemul
Minns att far grillade nötrevben då och då, men har aldrig gjort det själv, så nu får jag också passa på att testa 😊
/Désirée
Ska dit idag på em så provar nog i morrn.
Är det jättegott kan jag köpa mer senare i veckan. Ska besöka min gamle vän på boende som ligger bredvid en annan Lidl.
Usch. Tar man ett steg ligger nästa nära. När jag skrev första inlägget tänkte jag att jag kan väl köpa import en gång. Nu är jag redan beredd att köpa mera. Eko fick stryka på foten för länge sen p.g.a. priserna, men vissa saker köper jag fotfarande eko.
T.ex. potatis. Som råkar vara bäst på Lidl (tips!). Samma pris som på Willys men godare. Från Gotland. Det känns av nån anledning som om saker från Gotland är bättre. 😀
- Redigerat 2026-08-17 10:39 av hemul
Det var slut. Får se om jag orkar åka i morrn igen. Frågade, för jag trodde att det inte var jag som hittade. Då fick jag veta att de får leveranser under natten och att det är säkrast att vara där när de öppnar. De hade bara fått 10-15 stycken…
Det är det där som är jobbigt med Lidl. Det borde vara förbjudet att annonsera om erbjudanden när man bara har ett fåtal! En kompis åkte runt till alla butiker i stan en gång, det var nåt elverktyg han ville ha. På sista butiken fick han veta att de fått in 2 stycken (tror jag det var). De borde vara tvungna att skriva "Begränsat antal - först till kvarn!". Typ.
Trist! Håller med om att dom borde skriva begränsat antal - först till kvarn, eller så borde dom se till att få in fler varor direkt.
/Désirée
De har nån polecy om att inte ta in mer än vad som går åt och kör med daglig påfyllning. Det kan ju låta lovvärt, men få ting har så kort hållbarhet att det inte kan lagras några dagar. Förstår om flödet minskar mot slutet av veckan om erbjudandet bara gäller veckan ut, men att ta in så få redan på måndagen…
Det är ju också ganska typiskt att sånt som mejeri är tämligen utblockat framåt kvällen. Idag var det så redan strax efter lunch när jag var där. De hade en (1) tetra ekologisk mjölk. Tänkte bunkra på mig och frysa när jag tvingades inse att nåt kött blev det inte. Gör så när jag inte köper så mycket för att jämna ut bördorna så jag slipper släpa mjölk när jag har handlat mycket annat tungt. Sånt är livet utan bil. 😉
- Redigerat 2026-08-17 18:31 av hemul
OK, jag kom iväg. 3 minuter över 8:00 när de öppnar klev jag in. Det fanns 3 paket! Vilket så klart gjorde att jag köpte alla.
Så DesK och andra som vill ha, gå direkt på morron när de öppnar, annars blir ni nog utan. Det är uppenbarligen mycket begränsad tillgång!
De halvtinade fläskkarréskivan jag lagt fram till lunch har åkt in i kylen. Här vankas oxspjäll idag! 😛
- Redigerat 2026-08-18 10:08 av hemul
Så här ser de ut (när jag har skurit isär dem). De är inte sågade som våra vanliga brukar vara. Så lite svårt med portionerna om man inte ska ta till motorsåg. Ett är för lite och två verkar onödigt mycket. Får väl se hur stor del benet utgör.

Dom ser jättefina ut 😋👍
/Désirée
Sehr mumsig!
Brynte, slog på vatten, slängde i delad potatis och la på lock. Puttrade bara högst 20 min för jag var så hungrig. Det räckte gott och väl för köttet, men bindvävsdelarna hade nog mått bra av lite längre tid. Men jag tuggade i mig dem också.
Två blev bra. Benen är ju rejält grova, så mycket gick bort. Men äter man normalt snålt med kött räcker kanske ett. Jag äter inte så ofta och bara ett större lagat mål. Så normalt äter jag 200 g kött eller lite drygt det (rå vikt).
De var tyska förresten.
- Redigerat 2026-08-18 13:55 av hemul
Just det, det jag läst på nätet verkar stämma också. Nämligen att de ganska ofta har prissänkt kött, kort datum. Men det gäller att vara där när de öppnar. De hade massor! Fick tag i ett par bitar svenkt, karré och nåt annat. Eftersom jag nu tydligen gått över till den mörka sidan slank det med hel importerad picknickbog med mkt fett också. Tror det i princip är samma bit som bogfläsk, som aldrig finns längre. Har varit sugen på fläskrullader i decennier, så måste bara testa. Fast helst ska ju svålen vara kvar också.
På min vanliga Lidl har jag aldrig sett dkort datum. Nu när jag börjat åka till såna som ligger längre ut men är större har det hänt ibland, men aldrig så mycket som idag. De sänker alltid med 50%, så helt klart värt nån tidig tur ibland.
- Redigerat 2026-08-18 13:53 av hemul
Nu var jag på Lidl i Alingsås och dom hade mycket revben av nöt, så jag köpte 2 paket, får se när jag lagar till dom 😊
/Désirée
Näe! Och jag fick flänga runt som en tokig!
Det är också en grej med Lidl. Det är lite hipp som happ hur mycket de får. För en månad sen sådär var det pangpris på Matriket smör. Var till min vanliga, mitt på dan nån gång. Inte ett paket. Men det var expris på ett annat smör också, dyrare. Tog några såna istället.
Nästa vecka var jag till en annan Lidl. Det hade ett berg av Matriket-smöret! Jag frågade en i personalen om det blivit fel i flygbladet, att det var den här veckan det skulle vara bra pris. Nejdå. De hade fått så otroligt mycket. Och finns det kvar när veckan är slut fortsätter de tydligen sälja till specialpriset. Så nu har jag smör till jul. 😋
- Redigerat 2026-08-18 16:31 av hemul
Sammanträffande. Kollade flygbladet för nästa vecka. Nu har de smöret igen! Köp köp! Det var väldigt gott. Vet inte vilket mejeri de får det från. 34:90 är ju i princip halva priset jämfört med normalpris på ICA. Willys tar 57:90 för Valio. Vet inte vad Lidls normalpris är.
Smöret kommer jag att köpa lite av, tack för tipset! 🙏😊
Angående revbenen så vaknade mitt minne efter far. Han kokade dem först i en kryddig lag och sedan grillade han dem med hög värme, dom blev supergoda 😋
/Désirée
Låter gott. Har två kvar från det öppnade paketet som jag ska äta i morrn, tänker jag. Får se vad det blir. Inte grill. Det är lite tråkigt att grilla när man äter ensam, tycker jag. Och bökigt när man bor högst upp.
Apropå det där med att extraprisgrejer tar slut. ICA Supermarket hade superpris på ägg förra veckan. När de tar slut lägger de ut en ersättningsvara, d.v.s. nåt annat märke. Superbra ju. De gör tyvärr inte så med allt, men just ägg har jag varit med om flera gånger. Vet inte varför äggen är prioriterade.
- Redigerat 2026-08-19 11:32 av hemul
Nu ska jag prova DesKs pappas metod med spjällen jag har kvar. Känns fel att köra långkok portionsvis. Så jag kokar alla benen och fryser dem så sen. Hade i morot, plasternacka, lök, lagerblad och kryddor. Får väl se hur det blir.
Vilket påminde mig att jag måste få tag i en sladd med apparatkontakt. När jag bytte till induktionsspis trodde jag att jag testat alla mina kastruller och grytor med en magnet. Men missade mina två rostfria 10-litersgrytor. Vägrar köpa nya, kostar ju massor. Har två kokplattor, men var sladdarna är… Började med 5-litersgrytan men kom på att det inte var onödigt att koka i två omgångar och tog fram stora järngrytan. Går väl bra det med. Men den kanske man inte vill koka sylt och sånt i, så sladd måste införskaffas.
Försökte söka på Biltema, de borde ha tycker jag. Vet ni om det heter nåt annat än apparatkontakt? Det är alltså en sån med rektangulära rätt stora hål som ska passa på 3 platta pinnar som sitter i apparatens kontakt (2 om den inte är jordad). Vanligt på sånt som brödrostar, kokplattor, projektorer, allt möjligt. IVF förr. Nu är det väl ofta fast sladd.
- Redigerat 2026-08-24 19:28 av hemul
#16 Kan du ta en bild och visa här? Jag hänger inte riktigt med, vad för kontakt du menar!
/Désirée
Nä, för jag har ju ingen! 😂
Typ så här. Fast jag tycker blecken är plattare. Det finns en massa sorter, så jag skulle behöva handla från en butik där jag kan fråga vilken som gäller.
https://www.amazon.se/LEVSEB-honkontakt-st%C3%B6der-rammonteringsh%C3%A5l-IEC-panel/dp/B0D4MB1321/ref=asc_df_B0D4MB1321?mcid=72efee0afe313682ad93bf3468f60da4&tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=719621620449&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=17163080355559961462&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062486&hvtargid=pla-2311012398129&psc=1&hvocijid=17163080355559961462-B0D4MB1321-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1
Fast det där är delen som sitter på apparaten. Ska alltså vara motsvarande hål i kontakten på sladden.
Köttet blev jättebra. Helt klart bästa sättet. Så knaprig yta! Man ska lyssna på pappor. 😉