Vad blir det för mat? 82
Som rubriken lyder! Berätta vad du äter? Bilder är alltid trevligt, men inte nödvändigt 😊
Den förra tråden finns här: https://matlust.ifokus.se/discussion/1640930/vad-blir-det-for-mat-81
/Désirée
- Redigerat 2026-08-22 21:01 av DesK

Kinamix och rökt kyckling
Stolt ägare till tre La permer

Kokt koljafilé med sandefjordsås och kokt färskpotatis 😋
/Désirée

Lunch
Grönsaker, nudlar och bacon

Penne och köttfärssås till lunch

Tonfiskstuvning med curry; ris och tomatsallad.
/Maria

Idag blev det färsbiffar med ugnsrostad potatis och sallad från igår 😋
/Désirée
- Redigerat 2026-07-27 17:54 av DesK
#31: Vad är det där som ser ut som korv? Ser inte ut som morot, men det kanske det är.
#33 Det är morötter, som är penslade med en grillolja.
/Désirée

Bacon och potatissallad

Idag har barnbarnet beställt revbenspjäll, pommes och bea haha.
/Maria
#54 Så gott! 😋
Jag har ätit ankstek med sallad och bea
/Désirée
#55 Anka var längesedan jag åt.
/Maria
#56 Samma här, men fann den på Lidl och tänkte att det vore trevligt som omväxling 😊
/Désirée
#57 Ja verkligen.
/Maria
Påminner mig om att jag har bortglömd gås i frysen. Det har jag aldrig varken lagat själv eller ätit. Men tänker att man borde väl kunna göra som med anka.
#60: Jak kommer!!! 🏃♀️🏃♀️🏃♀️ 🤤
- Redigerat 2026-08-11 00:13 av hemul
#62: Den var riktigt mustig och god! 😛
- Redigerat 2026-08-11 02:25 av Vixxen
Åt du upp allt innnan jag hann fram? 😨☹
#64: Nädå, det finns kvar till dig! 🥳👍🍻
Puh! 😅
Idag ska det bli isterband med persiljestuvad potatis.
Jag ser att många äter med dillstuvad potatis men det passar mer till fiskrätter som gravad lax t.ex tycker jag.
/Maria
Idag bjöd en av killarna på hemgjord lasagne 😋
/Désirée

Jag blev bjuden på en god och trevlig buffé i Ellös 😋
/Désirée
Idag blev det husets special 😊
/Désirée
Lammhals med gräddsås, vitlök, timjan, skvätt sherry i.
Har ni inte provat lammhals, så gör det. Det är motsvarigheten till karrén på en gris. Kallas inte karré grishals söderöver? Man kan göra grytor, steka hel, allt möjligt. Nu hade jag i skivor så jag stekte två rakt upp och ner bara.
ICA lär inte ha i standardsortimenten men har ni tillgång till en invandrarbutik med manuell chark är det mycket troligt att de har. Relativt billigt kött också. Ivf här styckas det annorlunda än fläskkarré, för att lamm är smalare om halsen, tänker jag. Det delas inte utan man får hela halsen med ben i mitten, även om man ber dem skiva. Och bra är det, för skivorna blir rätt små. Minst 2 till en portion.
Orientbutiker är rena guldgruvan 😊
Lammhalsen är ju avsevärt mindre än grishalsen och i Skåne kallas den just för grilhals 😊
I många Willysbutiker säljer dom ofta påsar med frysta grytbitar av lamm och andra lammdetaljer.
/Désirée

#83 Åh, så gott! Tack för påminnelsen 😊🙏
/Désirée
Äre saffran i? Ser gult ut. 🙄
#83: Ja, tack för påminnelsen! Har glömt att testa att göra det på fläsklägg.
Har aldrig ätit det med stekt ägg. Är det vanligt?
#87 Jag vet inte men vi brukar alltid ha stekt ägg till
/Maria
#86 Ja, det är en skvätt saffran i, det var en rest efter när vi grillade kycklingspett.
/Désirée
Mums filibaba! Fiskgryta är så gott.
För mig nötspjäll. Jag gjode som DesKs pappa, fast tvärtom, eftersom jag inte ville grilla. Brynte, slängde ner i en gryta med potatis och brynta rotfrukter, lök och persilja. Slog på en flaska öl från mitt förråd av gratis alkoholfra sådana. Skulle ha tittat vad jag tog bara. De var en ljus veteöl. En mörkare öl hade blivit bättre, gärna porter. Puttrade unfert lock, inte jättelänge, kanske 40 minuter. En skvätt grädde på slutet Köttet tålde koktiden utan att bli trådigt och skulle säkert klara längre tid också. Blev jättegott och mer lättätet när bindväven fått längre tillagning.

- Redigerat 2026-08-20 15:12 av hemul
Omelett med flera gulor, svamp, lök och sur grädde.
/Désirée
Du ser! Det fanns avsättning för gulorna. 😃
Jag har ett gäng gulor till kvar.
/Désirée
Kokt kolja med äggsås.
/Maria
Man kan reda sås med äggula också. Passar väl bäst till fisk och kyckling.
#96 Så gott det ser ut.
Här blev det halluomicarbonara.
/Maria
#98 Vilken härlig frukost 😋
/Désirée
Har varit standard hela sommarn. Fast jag brukar gegga ihop allt med CF i en skål. Nu har jag övergått till gräddfil och assiett. Man varierar sig! 😎
Välkomna till nästa tråd
/Désirée