Hur ofta städar ni kylskåpet?
Som frågan lyder!
Jag medger att jag städar våra båda kylskåp för sällan. Idag blev det äntligen av. Vi har 2 kylskåp, eftersom jag fermenterar en hel del och för att vi är 4 vuxna i hushållet, som lagar alla våra måltider hemma.
Målsättningen är att kyl nr 2 ska vara för fermenterat och oöppnade förpackningar, men det blir tyvärr inte alltid riktigt så. Bara att jobba vidare mot det målet.
/Désirée
Lite för sällan. Tänkte göra det i helgen när jag har lite mer tid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Så skönt att få det gjort.
Här är det för sällan. Passar på om jag spillt något😉
/Maria
Nu är det inget storhushåll här. Men det blir iaf att jag städar kylskåpet minst två ggr per år. Ibland blir det mer.
Brukar kunna bli när man måste möblera om lite för att man inte hittar eller ser allt. Då kan jag ta en dust med kylen för att få ordning och passa på att rengöra hyllorna.
Senast var i augusti då jag behövde ställa in en blombukett i kylen över ett dygn.
För sällan. 😅
Passar på efter resor när kylskåpet är rätt tomt, då går det bra att flytta om saker så man kan göra rent på hyllorna. Så 3-4 gånger om året blir det nog.
Dom flesta av oss känner tydligen att vi städar våra kylskåp lite för sällan 😊 För många år sedan hade jag en toppenfin jobbarkompis, som städade sitt kylskåp varje vecka inför veckans inköp. Hon hade järnkoll på vad som fanns i hennes kyl och frys. Mina båda döttrar gör också så, får se om jag når upp till det någon gång…
/Désirée
Fyra gånger om året ungefär.
Mvh
Mig
2 av kylarna varje höst när alla påsar med potatis ska läggas in (vi odlar årsbehovet och har ingen jordkällare). Den lilla kylen med egna kokade syltburkar, inläggningar, ketchup od lite oftare. I kökskylen blir det en hylla i taget när det behövs och rotfruktslådan en gång i månaden
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Ungefär var tredje månad, vilket jag tycker känns lagom.
//Jessie
När det råkar vara tomt på en hylla gör jag rent. När det är ännu mer tommare(!) så plockar jag ur o gör rent allt. Alltså beror det lite på när det sker - alltså blir tomt. :-)
Minst varannan månad, ibland oftare. Men jag har också rätt lite saker i min kyl då jag inte vill köpa hem mer än jag hinner göra slut på innan det blir dåligt, och har inga inlagda eller liknande produkter som håller väldigt länge. Har en "halv" kyl och frys, alltså normalhögt skåp men övre halvan är kyl och nedre frys. Det tar mig ca tio minuter att rengöra kylen.
Sajtvärd på Skrivlust

En gång i månaden oftare om jag spillt något
Stolt ägare till tre La permer
Eh kylskåpet städar jag ur och torkar flera ggr i veckan!?
Annars så kan man ju inte ens äta maten som legat därinne om man inte vill äta bakterierna som frodats.
Äckligt!
Men vill ni leva i snusk och bakterier så låt bli att torka ur kylskåpet för all del.
Det är ju självklart upp till var och en hur mycket dåliga bakterier man vill få i sig.
Vill ni inte vara snuskiga och inte äta mer dåliga bakterier än nödvändigt, så kan ni enkelt torka ur kylskåpet på ngr sekunder.
Svårare är det inte.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#13 Här på Matlust skriver vi inga nedsättande och otrevliga kommentarer vänligen respektera det.
/Désirée
#13: Berätta gärna hur bakterier frodas i ett kylskåp där allting är paketerat. Där luften cirkulerar och håller en temperatur som gör att det inte växer bakterier så lätt. Det är nämligen det man har ett kylskåp till. Det som skulle växa först är väl mögel och det har jag aldrig sett i mitt kylskåp. Och innan dess skulle det lukta unket, det har jag heller aldrig känt.
Vi kan även tillägga att kliniska omständigheter inte är nyttiga att leva med. Och du skulle behöva skrubba alla burkar, etc. med. Alla grönsaker. Alla ägg.
Jag tror visst att de flesta av oss kan städa kylen oftare. Men jag tror inte man behöver överdriva och jag tror dagligen varken är nödvändigt eller realistiskt. Städar du även badrum flera gånger i veckan? Eller alla andra ytor? Mobiltelefonens skärm?
Tillägg till mitt tidigare inlägg: Jag tolkade frågan som hur ofta jag städade ur hela kylskåpet (alltså ta ut allt och rengöra). Däremellan torkar jag av enskilda hyllor, spill osv om jag tycker det behövs.
Jag har aldrig någon dålig lukt eller något annat som antyder att mitt kylskåp är ohygieniskt och känner mig trygg med att mina städrutiner är tillräckliga.
//Jessie
- Redigerat 2024-11-26 19:45 av Scorpio97
#17 Du tolkade min fråga helt korrekt 👍 😊
#15 och #16 👍
/Désirée
- Redigerat 2024-11-26 19:47 av DesK
#13 Vad är det för märkligt kylskåp du har som samlar på sig så mycket bakterier att du måste städa ur flera gånger i veckan?
Undrar också hur det bara kan ta några sekunder.
Ett tips är att du kollar att kylan är på😀 kyla gillar inte bakterierna.
/Maria
#13 Har man saker i burkar osv så blir det inte bakterier eller snuskigt/sunkigt. Låter man saker stå och rinna ect ja då blir det så, eller låter det mögla, men inte annars. Och i kyla ska det mer till innan det blir bakterier osv. Låter märkligt om du får massa bakterier om du inte städar flera gånger i veckan, låter mer som överdrivet tvångsbeteende om jag ska vara ärlig.
#20 Fridaaaa väl talat och jag instämmer till 100%
/Désirée
Jag håller också med Fridaaaa
/Maria
#13 Om du har rätt så skulle vi ha magsjuka varje vecka. Dessutom äter vi också en hel del mat efter efter sista förbrukningsdag. Konstigt nog är vi aldrig magsjuka. Jag tror inte vi haft magsjuka de senaste tretti åren.
Jag hade en städnitisk arbetskamrat som hade magsjuka minst en gång varannan månad. Undrar om alla rengöringsmedel tog bort de bra bakterierna.
#23 Hur vågar ni efter sista förbrukningsdag? :O
Bäst-före äter vi med efter men aldrig sista förbrukningsdag
#24: Står det Sista förbrukingsdag längre? Jag tror bara det behöver stå Bäst före, och det är tilltaget med råge. Lukta och smaka, säger Livsmedelsverket. Det enda man inte kan spara på är köttfärs.
Tyvärr tror jag det slängs mycket i onödan på grund av att folk är rädda.
Själv är jag mest rädd för mobilen.😊
DEN borde man skura varje dag om man har riktig bacillskräck.
För det första så sa jag aldrig att jag städar kylskåpet eller någonting hemma varje dag. Det skulle aldrig falla mig in ens.
Jag håller bara efter som sig bör i mitt hus och då ingår kylskåpet.
Tillsammans med massor med andra saker.
Vi har aldrig haft problem med bakterier någonstans i vårat hem, kanske just för att jag håller efter.
Varför jag inte " gillar " bakterier speciellt är för att jag dels köpt mat flera ggr och blivit bjuden på mat som jag har blivit riktigt, riktigt sjuk av, pga just bakterier!
Det är säkert ovanligt att man blir dålig av andras mat, men det händer!
Det är säkert inget måste att torka ur sitt kylskåp mer än en gång per år för att man ska slippa dom värsta bakterierna privat.. Kanske!?
Fast om du bjuder folk på middag så kanske du bör torka av hyllorna i kylskåpet lite bättre innan dess.
För även om du klarar av "dina bakterier " som du blivit van vid så betyder inte det att dina gäster klarar dina bakterier.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#26: om du har blivit sjuk av mat som folk har bjudit dig på är det absolut mest troligt själva maten snarare än huruvida man rengjort kylskåpet innan ditt besök eller ej.
Det är alltså mer troligt att det beror på:
- Dåligt tillagad mat, tex ej helt genomlagad kyckling.
- Någon ingrediens vars RIKTIGA (inte enligt förpackningen) utgångsdatum varit.
- Maten/ingrediensen har inte förvarats i den temperatur den borde, och blivit dålig av den anledningen.
- Ingredienserna hanterades inte på rätt sätt. Tex att man hackat grönsakerna på samma skärbräda som det råa köttet legat på.
Jag har haft vänner och släkt hos mig många gånger och bjudit på mat, utan att städa kylskåpet först. Och ingen har nånsin blivit sjuk efter det.
#26 Nu handlade ju frågan om att städa ur kylskåpet. Det kan väl inte jämföras med att torka upp ev spill eller smulor. Jag tror inte att det växer bakterier där, men ingen vill väl ha kladdiga hyllor, så fattar inte dina insinuationer och sätt att "skriva på näsan".
Jag tror två I min familj haft magsjuka någon gång- det är allt på 40 år, och det kom inte från mat utan från dagissmitta. Calicivirus är den vanligaste orsaken till utbrott av magsjuka. Och det kan du inte städa bort och det bor inte i kylskåpet.
- Redigerat 2024-11-26 23:43 av Sindri
#26: Jag har aldrig blivit dålig av mat. Min kyl är dessutom ren. Öppnade förpackningar sluts eller flyttas in i en burk/låda som går att försluta (och som diskas efteråt ;)). Så inget ligger bara runt öppnat eller till och med på hyllan.
Det ända som inte är i en förpackning i kylen är grönsaker och ägg hos mig. Och grönsakslådan torkas därför regelbundet, även ägghyllan sköljer jag oftare. Men kylen städas enbart om det råkar droppa något (då enbart den hyllan) eller när jag kör en större rensning.
Sedan tycker jag att jag kan städa kylen oftare. Absolut. Framförallt då det i mina ögon även innebär att få torkat allt väl just så att kylen förblir fräsch. Jag väntar absolut inte tills den är helt nersölad och smutsig med städandet. Men det sker inte heller på en vecka. I alla fall inte i min kyl och så som den hanteras.
Och jag kan lova dig att nog INGEN av oss har nivåer av bakterier som överskrider den lagliga gränsen som gäller för livsmedel. Dessa är faktiskt betydligt högre än man tror. Såg nyligen en spännande dokumentär om individer med OCD, de mätte naturligtvis då allt i dokumentären för att demonstrera att det just finns färre bakterier än man tror på olika ytor och platser.
Oftast är det just de som överdriver med städning och vill ha det mer än rent som tenderar att just bli sjuka och åka på sådant lättare. Det är nyttigt att utsättas för små mängder av rätt sorts bakterier regelbundet. Immunförsvaret behöver det för att kunna bli bättre.
Och bara för att man inte skrubbar sin kyl ren en eller fler gånger i veckan så betyder det absolut inte att den är smutsig eller har en större mängd bakterier.
Det går alltid att överdriva åt båda hållen. Det får man tänka på.
#25 Sista förbrukning måste stå. Skillnad på bäst före och sista förbrukning. Lukt & smaka gäller bäst före och inte sista förbrukningsdatum.
#30: Ursäkta, fel ordval. 😀 Menade bäst före. Men kan inte längre ändra det i texten.
Precis som Fridaaaa och flera andra säger, så är det skillnad på bäst föredatum och sista förbrukningsdag.
Jag har drabbats av matförgiftning en gång i hela mitt liv och det var efter ett restaurangbesök på Kanarieöarna i slutet av 1970-talet. Aldrig i mitt eget hem eller hos vänner. Maginfluensa har ingenting med kökshygien att göra.
Med städa kylskåpet menade jag, naturligtvis, tömma hela skåpet, sortera allt och kasta sådant som har blivit gammalt. Självklart håller vi alla efter skåpen och torkar bort spill och skräp.
/Désirée
#33 Ingen produkt har både bäst föredatum och sista förbrukningsdatum, utan alltid antingen eller. Ost som du visar i bilden blir ju oftast bättre ju äldre den blir.
/Désirée
Nej, det vet jag, ville bara visa att det inte alltid står Sista förbrukningsdag utan ibland Bäst före.
#35 Ingen har påstått att det alltid måste stå sista förbrukningsdag, utan bara att det är skillnad på bäst föredatum och sista förbrukningsdag.
/Désirée
Städar kylen? Once in a blue moon. Och jag har inte varit magsjuk på 40 år. 🔵🌛
Kylkonserver är väl typiskt sånt som kan ha sista förbrukningsdag. Fisk öht, tror sån där vakuumpackad gravlax och liknande burkar ha det också? Men jag tillstår att jag inte ser det heller som en stenhård gräns. Beror på vad det är. Jag äter inte ansjovisen om det gått jättelång tid, men jag slänger den inte på dan heller. En vecka eller så törs jag chansa på där.
#28: Vinterkräksjuka eller likn virus var inte vad jag menade.
Att jag vet att det berott på maten/bakterier i maten jag har ätit och inte något virus
Är dels för
Att vi mådde bra precis innan vi åt maten.
Det tog bara nån timme/ timmar efter vi hade ätit tills vi mådde skit.
Jag har blivit magsjuk ngr ggr av mat från restauranger utomlands på speciella platser där det inte varit rent där dom har haft sin mat.
Fast det var ju inte bara jag som blev sjuk.Utan alla svenskar som var där i princip, som inte var van vid deras bakterier blev sjuka.
Fast riktigt riktigt sjuk blev jag inte förrän efter en middag vi blev bjudna på i Sverige. FAST igen så var det inte bara jag som blev dålig, utan Alla gäster som var där blev sjuka.
MEN det konstiga var att inte värdparet som bjöd på middag och åt EXAKT samma saker som oss andra blev ett dugg sjuka själva!?😅
Dom var dom enda som klarade sig.
Varför blev alla gäster sjuka, men värdparet blev inte sjuka alls!?
Om det tex hade berott på dålig kyckling eller kött, borde väl även värdparet ha blivit sjuka, eller!?
Dom blev antagligen inte sjuka just för att dom var vana vid sina egna bakterier. Sen om det berodde på om dom inte städat kylskåpet eller inte är nog svårt att veta.😉
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#38: Folk har inte personliga bakteriestammar i sina kylskåp. Att värdparet i det fallet inte blev sjuka är anektodiskt, och säger inte så mycket.
Som flera nu har sagt, så länge man har saker i förslutna förpackningar och slänger saker innan/när det blivit mögligt så är det inte en massa bakterier som sprids och frodas i en kyl. Vet inte vart du har fått det ifrån.
Sajtvärd på Skrivlust
#39 Exakt och väl talat! 👍
Dessvärre har Heddiz vid ett flertal tillfällen spridit direkta konspirationsteorier och rent trams och jag har sagt ifrån angående detta flera gånger.
/Désirée
#39 Tack för ett gott skratt.
"personliga bakteriestammar i sina kylskåp" 😃😃😃
/Maria
Ni kan ju faktiskt själva väldigt enkelt söka på google om just bakterier, om ni inte tror mig att bakterier existerar i kylskåp.
Sökte på Google "Bakterier i kylskåp"
och det första dom skriver som nr 1. för att förhindra bakterie tillväxt är att man bör göra rent i kylskåpet oftare.😅
Tycker bara det är super larvigt att ni tycker det är bättre att låta bli att torka ur erat eget kylskåp oftare än mer sällan.
Tänker ni likadant när det gäller allt annat I livet!?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#42: Kan du ge några exempel på vilka dina källor är? Alltså bara namnge de.
Du behöver inte kopiera in hela artikeltexten för det kan bli väldigt lång text då. Bara ge exempel på vilka som publicerat/sagt det.
Det finns ju tillförlitliga källor och sedan finns det mindre bra som kan vara väldigt missvisande och/eller tveksamma.
#42 Eftersom det används lite olika begrepp vill jag bara fråga: menar du att du flera gånger i veckan plockar ur alla matvaror och alla saker ur kylskåpet, och rengör hela kylskåpet? Jag kanske är långsam men för mig tar det absolut mer än "några sekunder" som du skrev i #13, så jag vill bara dubbelkolla att jag förstår dig rätt/att vi menar samma sak
-‐-------
Helt anekdotiskt blev jag aldrig magsjuk (och hörde ingen annan som blev) när jag bodde i studentkorridor, och åtminstone under de drygt 4 åren jag bodde där blev den kylen aldrig helt tömd och städad, och jag tvivlar på att det någonsin hade hänt, utan varje person hade ansvar för sin hylla - med varierande renlighet. Efter två år slängde jag åtminstone några ketchupflaskor, en öppnad vinflaska och något mer som stod i kylskåpsdörren för att jag insåg att de hade varit där längre än någon hade bott i korridoren
Men jag menar inte att det är rätt sätt att sköta ett kylskåp, förstås.
//Jessie
Apropå städning av kylskåp, om vi ska gå tillbaka till ursprungsfrågan..
Så kom jag att tänka på att vi snart kliver in i december och då kan det hända att kylskåpet får sig en större genomgång. Särskilt om det redan är välfyllt av diverse varor så att man måste utföra typ tetris med alla förpackningar mm för att få en överblick och för att ge plats åt julskinkan. 😅
- Redigerat 2024-11-27 21:25 av Liz85
Hos mig städas kylen i samband med att jag får hem min matleverans ifrån Maxi, så allra oftast en gång i månaden! Då tar jag ur alla glashyllor och torkar ur allt förutom småhyllorna i dörren om de inte är smutsiga. Annars så tar jag dem kanske var tredje eller var fjärde månad.
Jag brukar ta ut och diska alla lösa delar och diska ur resten med diskmedel.
Jag måste göra något rätt med temperaturen som har mjölk med utgångsdatum 7/11 som jag drack senast idag. Dock så upplever jag att lättmjölk klarar sig mycket längre än de fetare sorterna. Jag köper alltid lättmjölk om det inte råkar finnas andra sorter med nedsatt pris :)
#42: Såklart existerar bakterier i kylskåp. Men inte skadliga/farliga bakterier som behöver motverkas genom att städa kylen flera gånger i veckan.
Det finns bakterier överallt, ditt hem är fullt av dem oavsett hur mycket du städar. Vi har dem även på huden. Bakterier och skadliga/farliga bakterier är inte samma sak. Om det var nödvändigt att städa kylen flera gånger i veckan så skulle större delen av mänskligheten vara sjuka konstant.
Sajtvärd på Skrivlust
#43: Ja dels livsmedelsverket skriver bla om förvaring och bakterier.
Enkelt att hitta via Google.
Jag skulle kunnat länkat om jag hade varit på datorn, men jag är på mobilen just nu så det går inte.
Även flera andra sidor skriver om bakterier i kylskåpet, som tex "vi i villa", "Expressen.se", "livstil.se"..mfl.
Även om jag inte ser expressen som en tillförlitlig källa egentligen 😅 Så skriver dom som ett ex "kylskåpet är en bakteriefälla"
Livstil skriver. "Så snuskigt är ditt kylskåp egentligen"
I artikeln så skriver dom kortfattat att om man är slarvig med att städa så frodas olika mikroorganismer lätt och då är det inte längre bara bakterier utan mögel svampar som kan bli ett problem i kylskåpet.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#44: Ja jag städar ur kylskåpet varje vecka om det behövs, men oftast så behövs det inte eftersom jag alltid håller efter
Så då räcker det oftast att bara torka ur snabbt med en trasa.
Det är därför det bara tar ngr sekunder.
Samma som med all städning. Om jag håller efter dagligen så tar det aldrig ( eller sällan) lång tid att städa någonting, vad det än är.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#49 Då förstår jag mer hur du menar. Jag vill inte tala för någon annan i tråden, men jag misstänker att det kan vara lite olika vad man svarat på i tråden. När jag svarade första gången i tråden så svarade jag på hur ofta jag gör "storstädning", alltså tömmer absolut hela kylskåpet, tar ur hyllor osv och rengör, för så tolkade jag frågan i trådstarten (korrekt enligt inlägg #18). Däremellan håller jag också efter, och att torka upp ett spill eller torka av en hylla/del av hylla går såklart snabbt. Eftersom jag gör det vid behov så behöver jag sällan göra "storstädning".
Jag förstår dig nu som att du i ditt första inlägg svarade på hur ofta du "håller efter" snarare än "storstädning"? Om det var fler som tolkade mer som jag gjorde (vilket jag tror) så blir det ju två olika saker, och inte helt rätt att jämföra.
//Jessie
Beror ju på lite hur mycket man har i kylen också. Min är alltid proppfull. Då drar man sig i det längsta. Har man bara några läsk och en kaviartub kan man ju torka utan att ens plocka ur den.
#8 Torparmor, är nyfiken på det där med flera kylar och potatisförvaring. Vilken temp har du potatiskylen på och håller sig pluggen bra trots att det är fuktigt? I vanlig kyl mjuknar den ju efter en månad eller mindre och jag trodde det var just fukten som orsakade det.
Vi har +2 grader och potatisen i papperspåsar. Vi låter potatisen "svettas ut" rätt länge iår en hel månad (under gamla uttjänta påslakan) på bänkarna jag använder för plantuppdragning.
När jag ska hämta ut en påse, låter jag dörren vara öppen medan jag känner på påsarna. Om någon börjar bli fuktig, tar jag då den påsen. Iår tog vi den sista påsen i månadsskiftet juli augusti
Wow. Det är ju kallare än jag har i min kyl. Funkar det för att du inte har en massa annat blött därinne tro?
Ja, jag tror det är avgörande.
I år har jag inte helt fullt med potatis i den ena kylen och rätt fullt i de andra så jag har lite konserver på en hylla. Jag tror ändå det ska fungera eftersom konserverna inte avger någon fukt eller andas
Intressant. Har ingen möjlighet nu eftersom jag bor i lägenhet. Men är det extrapris på min favorit, Lidls ekologiska från Gotland, bunkrar jag och ställer upp på kallvinden. Funkar jättebra, men bara på vintern förstås och de skulle inte hålla sig hela vintern där heller.
Men om jag lyckas flytta till hus på landsbygden, vilket verkar mer och mer otroligt, då vill jag gärna odla lite och kan ju inte räkna med att det finns jord- eller matskällare. Så jag samlar på mig nyttiga tips ifall drömmen trots allt blir verklighet. 😉