Vegetarisk mat?
Hej! Känner att jag äter rätt mycket kött, kan nån tipsa om nån rolig vegetarisk måltid? Kanske nån för vardagen och nån för festen.
- Redigerat 2023-12-04 08:34 av DesK
Hej och välkommen hit till Matlust, jag la till en etikett och fixade till rubriken.
Svampomelett med sallad och grönsakswok med nudlar är 2 snabblagade vardagsfavoriter.
Till fest äter vi ofta Bärtabitar med chili och limesmak på ett stort salladsfat eller till grönsakswok.
/Désirée
Jag gillar typ morotsbiffar. Superenkelt att bland riven morot och riven halloumi och steka.
Mvh // Johan
Falafel är gott och det kan man göra mycket av.
Godast är om man kokar kikärtorna själv
/Maria
#3 Falafel görs på blötlagda men inte kokade kikärtor 😉
/Désirée
#4 Oj, det visste jag inte.
Jag har alltid gjort smeten med mixade kokta. Det har blivit jättegott 😉
/Maria
#5 Kul att det funkar, det också 😊 Du kan kanske testa med blötlagda kikärtor någon gång och se om du märker någon skillnad 😊
/Désirée
- Redigerat 2023-12-04 11:54 av DesK
#6 Det ska jag absolut testa 🙂
/Maria
Om du drar ner på animaliskt protein så se till att du äter andra proteiner, från t ex bönor.
Undvik quorn och annat "låtsaskött", där finns inte mycket näring.
Ett alternativ är att låta grönsaker bli huvudrätten vid måltiderna och äta bara lite animaliskt protein som tillbehör. Då får du i alla fall i dig protein som kroppen har lätt att tillgodogöra sig.
#8: Protein tror jag jag får i munnen på många olika sätt:)
Testade falafel, var ju supergott !!
#8: tycker att det är provocerande att du kommer med sådana här påståenden utan något att backa upp det.
Det är ffs svårt att inte få í sig tillräckligt med prótein om man äter en allsidig kost även som vegetarian eller vegan.
Och det är heller inget fel på quorn produkter som sådana.
Jag har inte ätit kött på över 12 år och har aldrig haft problem att få i mig protein. Har skrivit om det här, om någon är intresserad. https://traning.ifokus.se/discussion/1569797/protein-utan-kott
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#11: Om quorn finns det många olika åsikter, du har din, jag har min.
https://naringscenter.se/vad-ar-ultraprocessad-mat/
Det gäller att inte bara äta proteiner, det gäller vad kroppen kan ta upp också.
Jag säger inte att det inte går att få i sig proteiner, men det måste vara rätt sorts. Om man enbart äter vegetabiliskt protein måste man få i sig större mängd än animaliskt, eftersom våra kroppar är bättre designade för att ta upp animaliskt protein.
Det går bra att få i sig tillräckligt med näring, men jag påpekar att det gäller att vara påläst eftersom kroppen reagerar olika beroende på var näringsämnena kommer ifrån.
#13: nej, men som så ofta får du det att låta som att det du säger är det enda rätta.
Jag, och fler med mig är av den åsikten angående quorn.
Tycker även att du borde ta dig en títt í tråden Tatsu länkade till.
#14: Det jag skriver är alltid min åsikt. Det här är väl ett forum där flera åsikter får plats? Min åsikt är baserad på sånt jag läst och hört, jag har givetvis inte gjort någon kemisk analys av quorn.
Min tips till TS var i all välmening, det finns många som inte förstår näringslära och som inte förstår hur noggrann man måste vara när man lägger om kost. Sedan är vi alla olika, en del klarar sig bättre, en del sämre (jag vet de som blivit riktigt sjuka innan de lärt sig allt de behöver veta). Jag har själv varit och nosat på vego, men min kropp och min hjärna fixar inte det.
Min uppfattning är att TatsuOni är väldigt noggrann, så jag är övertygad om att hon klarar sig bra på sin kost.
Det är väl inte ett krig mellan olika sätt att äta?
#15 Idag kan jag ganska mycket om kost och har koll på min egen. Jag var tvungen att lära mig p.g.a krånglande mage. Men jag var lakto-ovo-vegetarian långt innan jag kunde något och protein har aldrig varit ett problem.
Jag känner flera som äter vegetariskt och kan noll. De har inte heller problem med att få i sig protein.
Så om vi fortsätter på personliga erfarenheter, så känner jag ingen vegetarian/vegan med proteinbrist. Däremot många blandkostare (köttätare) som har brister på diverse andra ämnen eller hälsoproblem, för att de t ex äter för lite grönsaker.
Att en större mängd av ens matintag ska vara baserat på riktiga råvaror för ens hälsa är vi nog överens om. Men jag tycker inte att det är fel att äta quorn till en bra lagad måltid som exempel.
Jag anser inte att lite ultraprosessat ibland är farligt heller. Om man däremot äter det till största delen, så går man miste om fiber, vitaminer och mineraler m.m, som finns i andra "riktiga" livsmedel.
- Redigerat 2023-12-18 15:31 av TatsuOni
Jag känner flera som äter vegetariskt och kan noll. De har inte heller problem med att få i sig protein.
Hur vet dom själva det om dom kan noll?
Mvh // Johan
#17 Det är inte människor som visar några som helst tecken på proteinbrist trots 10-30 år utan kött.
Det är en del människor som kan träna med bra resultat.
Det är en del människor som jag själv har ganska så bra koll på hur de äter och kan göra en uppskattning av proteinintag.
Sedan så är proteinbrist i Sverige inte särskilt vanligt. Enligt Livsmedelsverket så är det inte särskilt svårt att få i sig protein utan animalier heller och man behöver sällan tänka på det.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein
"Det brukar inte vara svårt för vegetarianer att få tillräckligt med protein, inte ens för den som utesluter mjölk och ägg."
- Redigerat 2023-12-18 16:28 av TatsuOni
Detta är en intressant tråd, där flera olika åsikter möts. Jag vill bara säga och bekräfta att proteinbrist är ytterst ovanligt. Vi har sedan x antal år en närmast hysterisk jakt på proteiner i västvärlden. Det ser vi bl a i alla kosttillskott som innehåller protein. Hur bra och verksamma dessa är vet jag inte, men faktum kvarstår att proteinbrist är ytterst sällsynt. Det enda som veganer kan få problem med att få i sig tillräckligt av är vitamin B12, vilket således rekommenderas som kosttillskott för veganer.
/Désirée
På många sätt räcker det ju med att titta på t ex en gorilla för att se att man kan få ordentliga muskler och vara vego. :)
Mvh // Johan
Eller på en tjur för att förstå att man kan leva på gräs. 😂
#22: och hur tänkte du här?
Det är verkligen kul när folk driver med oss veganer och vegetarianer… 🙄
#15: men du presemterar dina åsikter som fakta, vilket också är två olika saker.
Hade du gått in och läst Tatsus tråd så skulle du förstå varför jag ville att du skulle läsa den, eftersom du tycks ha fått det hela om bakfoten angående proteinbrist och hur pass vanligt (i detta fallet ovanligt) det är.
#23 Jag visste inte att johan är vegetarian och det var inte min mening att driva med honom eller någon annan. Jag utgick från att han skämtade och hängde på bara.
#25: jag sade inte att Johan är vegetarian, men det är Tatsu. Och jag själv vegan.
…och du hörde inte själv hur det lät när du skrev det? 🤨
Men nu var det johans inlägg jag kommenterade. Det följer av att mitt inlägg är direkt under hans och att jag inte citerar eller refererar till något annat inlägg.
Och det är nog du som inte förstår skämtet. Att en art mår bra på den diet det är utvecklad för är en självklarhet. Därav förljer inte att alla andra arter mår bra på den dieten.
Människan är definitivt allätare, kan äta både kött och vegetabilier, så det var ingen känga till vegetarianer.
Visste inte att man inte fick skoja om vegtabilier om det finns vegatarianer i rummet. Jag känner många och de har tack och lov inte taggarna utåt på det där sättet.
- Redigerat 2023-12-19 07:44 av hemul
#27: men även sammanhang avgör hur saker uppfattas.
Bara för att du och dina kompisar tycker att vissa saker är roliga betyder inte att andra tycker det är roligt.
Och det kan ju vara för att det du skämtade om ser man om och om igen på andra sajter av allätare.
Otroligt tröttsamt efter ett tag.
Jag förstår inte riktigt…
Skämten är ju liksom på den vegetariska sidan om man kan uttrycka sig så.
Det är ju uttryck som påvisar det positiva eller är jag trögfattad?
/Maria
#29: #22: Det är väl precis tvärtom att det visar att man kan leva utan animaliska proteiner och ändå ha mycket muskler och vara råstark.
Om något så visar väl Hemuls kommentar på ett exempel där man kan ha en otroligt ensidig kost också ändå bygga muskler. Så istället för att bli kränkt, borde den ses som ett till exempel på hur man kan vara okunnig vegetarian och bli stark som en oxe. (pun indended)
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-12-19 08:45 av johan
#30 Du uttrycker det bättre😉
/Maria
#27 Jag har redan förklarat att jag A) inte riktade mig till dig och B) inte avsåg att såra någon. Du får nöja dig med det.
Jag tänker inte inlåta mig i vidare diskussioner om detta. För det spelar ingen roll hur enkelt jag försöker förklara och hur många gånger jag försäkrar att jag inte avsåg att smäda vegetarianer så kommer du att känna dig kränkt i varje fall. Jag känner mina löss på gången.
Nån ursäkt får du inte, då jag inte har nåt att be om ursäkt för, så du kan lika bra ge upp du också och låta andra fortsätta diskussionen. 😃
- Redigerat 2023-12-19 08:46 av hemul
I egenskap av Sajtvärd vill jag påminna om att Matlust är den breda och inkluderande matsajten. Här ska alla känna sig trygga och väl bemötta. Därför håller vi en god ton mot varandra och undviker nedsättande uttryck om andras matpreferenser. Både Hemul och Johan har förklarat vad dom menade och det är bra. Det var alltså ingen som menade att göra sig lustig över vegetarianer / veganer. Tyvärr är det rätt vanligt att allätare gör sig lustiga över dom som inte äter kött, så därför förstår jag att Moon AppleGrey kände sig kränkt, trots att det inte var menat att kränka dig.
Nu tycker jag att vi återgår till trådens ämne.
Kom med bra och trevliga tips på vegetarisk mat.
/Désirée
#12 TatsuOni, vilken bra tråd och sajt, som du länkar till, tack 🙏 😊👍
/Désirée
#34 Kul att du gillar den 😊
#32: och vem hade ens bett dig om en ursäkt, och vad är det som skulle vara så positivt med att bli jämförd med/kallad för ko?
Kunde fungera som en tankeställare till en annan gång (inte specifikt för dig utan alla), att vissa saker helt enkelt inte ska sägas, även om de tycks vara "inte så farligt".
Hade dessutom lämnat diskussionen.
Men jag får också följa och kommentera i tråden precis som alla andra.
#33: håller med.
- Redigerat 2023-12-19 09:45 av [Moon AppleGrey]