Torkapparat
Jag har läst de gamla trådarna om torkapparater och de har några år på nacken så jag tänkte få lite färskare rekommendationer.
Är i färd med att köpa en som present. Har läst tester och Steba verkar vara den som får bäst omdömen, men nuförtiden är den rätt dyr.
Själv har jag en enkel från OBH och den är väl hyfsad, men inser att det hade varit bättre om man kunde ställa in temperatur och tid.
- Redigerat 2026-08-31 17:58 av DesK
Jag har sett att en del apparater har timer, är det något man behöver tycker du? Jag har inte det på min och jag vet inte om jag saknat det heller. Jag skulle nog inte våga gå iväg och ha den på ändå.
- Redigerat 2026-08-31 19:49 av Sindri
Jag har en modell från Silvercrest med digital temperaturinställning och timer. Den fungerar helt perfekt. Man kan torka allt från kött till bär och frukt.
#3: Lidl brukar ju ha bra grejer fast de är billiga. Synd att man bara kan köpa dem ibland. Tycker du att du har användning för timern?
Budget? Vad ska du torka? Mycket eller lite? Sällan eller ofta?
Har haft en billig, från Siba eller nåt. Visst funkade den. Men skillnaden både i effektivitet och kapacitet är enorm om man köper en mer proffsig. Men prisskillnaden är också rätt stor, så ska den bara användas nån gång ibland till små mängder så kanske den billiga är vettigare. Från ekonomisk synpunkt ivf.
Torkar man bara örter duger nog vad som helst. Med svamp och frukt blir det skillnad. Locken på de billiga brukar ha få eller i värsta fall inga ventilationshål alls. Det blir kondens som droppar ner på det man ska torka istället för att all fukt pyser ut. Med tanke på att de här apparaterna drar en hel del ström är det ju inte bara bekvämare utan utan också en besparing om torkningen går fort och effektivt.
Traditionella av "tornmodell" finns väl i princip två av bättre sort. Stöckli och Evermat. Jag har Evermat. Valde den för att den är svensk, man köper direkt från fabriken och kan få hjälp om nåt blir fel. Också för att den har rostfritt nät i ållorna som standard. Stöckli har det som tillval - om återförsäljaren kan fixa det är en annan sak. Värme, plast och mat är inte en så kul kombination, tycker jag.
Evermaten kan ta 10 ållor. Det går åt om man plockar mycket svamp eller torkar frukt! Jag har faktiskt 14. Det beror på att jag var snål och bara köpte grundpaketet från början. Snart ville jag ha fler. Två av dem jag fick hade en liten defekt. Nätet såg ut som när en maska gått på en nylonstrumpa. De skickade genast två nya och jag behövde inte returnera de första, som är fullt användbara. Men då skickade de kupiga ållor och jag hade beställt plana. De kupiga är obetydligt billigare och lite dumma om man torkar små runda saker som kan rulla in mot mitten. Samma sak, de skickade två nya och jag behövde inte returnera. Det visade sig vara super att ha extra ållor. Jag plockar mycket svamp och vissa torra sorter torkar fort. Bra med extra ållor där man kan förbereda en ny laddning och bara sätt in när nån ålla i torken är klar, så man alltid har maxnantal i tornet. Men jag hade nog varken tänkt på det eller unnat mig att köpa extra! Så tack Evermat! 😘
Nu finns ju många som är byggda mer som torkugnar med brickor man skjuter in. Skrymmande att förvara. På tornmodellerna är ju motordeln liten och ollorna kan man i nödfall peta in lite här och där på olika hyllor om det kniper. Men om man t.ex. torkar egen friluftsmat tror jag en "ugn" är att föredra. Det brukar finnas som nån slags mattor till dem som man brer ut köttfärssåsen eller vad det nu är på. Men när jag torkat lite rinniga grejer, rå lever till hundgodis t.ex., har det gått rätt bra med ugnspapper på ållorna. Man kan ta bort papperet när det man torkar blivit yttorrt, så blir torkningen effektivare.
- Redigerat 2026-08-31 22:26 av hemul
#4: Ja, timern är verkligen bra och man kan styra sin torkning på ett effektivt sätt.
#6 Var det länge sen du köpte? Har läst Lidls flygblad de senaste åren och har aldrig sett den. Nu är jag ju nöjd med min, men ändå intresserad. Håller med om att Lidl kan ha superbra grejer, långt bättre än man förväntar sig ibland. Och ibland är det väl lite tvärtom också.
- Redigerat 2026-08-31 22:28 av hemul
#7: Nej, det var bara något år sen.
Missade väl den veckan då. Tack, då ska jag hålla utkik. Jag vet nån det skulle vara en jättebra present till.
#9: Ja, har du möjlighet att hitta en så är det en bra present!
Borde inte vara omöjligt, jag har sett dom i flera olika Lidl-butiker 😊
/Désirée
#5: En Evermat är väl Rolls Royce och nätollor låter bra, men det är som sagt en present, och till en yngre person och jag vet inte hur använd den kommer att bli. Men något att börja med.
Är lite sugen på en bättre till mig själv, åtminstone en som man kan ställa in temperatur på. Få se först hur svampsäsongen blir.
Då ska du nog välja bland de billigare.
Men ska du ha en själv och kommer att torka mycket, då kan jag varmt rekommendera den jag har. Den tuggar på. Kan ju nämna att när jag torkar äpplen så tar det över natten, minst. Jag vill ha mina het torra och spröda, inte så det som wettextrasa, som de köpta. Det tar tid. Med en billig tork tar det ännu längre tid och du får dessutom torka i många omgångar för de rymmer så lite. Så utslaget på de 15 år sådär jag haft min, så tror jag den har sparat in sitt pris i elkostnad.
- Redigerat 2026-09-01 02:34 av hemul
#13 Vad torkar du?
/Désirée
Svamp och frukt mest. Men har även försökt torka mat för camping, med varierande resultat. Potatisen som jag förvällt efter konstens alla regler svartnade efter ett tag. Däremot gick kokt potatis bra, i form av pressat potatis. Det var listigt att pressa, för det torkade jättesnabbt och blöts upp snabbt sen också. Är dessutom jättevackert i en glasburk. Har kvar lite som ser helt OK ut efter kanske 5 år. Lök och morot gick bra.
Mitt problem är kött. Folk torkar färdiga rätter, typ köttfärssås. Jag vill torka rått kött men är svinrädd för botulism och det känns läskigt att använda nitrit också, dosering och så. Men jag har provat men då ätit upp det på en gång innan botulinisarna hunnit anfalla. 😂 Lammhjärta blev otroligt gott. Marinerade det lite innan.
Snustorra äppelskivor är väldigt populärt bland både barn och vuxna. Gråpäron blir nästan som kola. Torkar inte helt och blir lite sega och söta. Är väl mer socker än i äpplen. Men att torka frukt tar en jäkla tid! Gjorde det därför inte under elkrisen och har inte riktigt kommit igång sen. Kanske i år.
- Redigerat 2026-09-01 19:35 av hemul