Kycklinglevermousse - recept
400 gr kycklinglever
2 msk smör
3 msk finhackad gul lök
1 liten pressad vitlöksklyfta
100 gr färska små champinjoner
2 msk rumsvarmt smör
2 dl vispgrädde
1 msk cognac (kan uteslutas)
Svartpeppar
Salt
Ansa svampen och stek den hel i den första mängden smör och lägg på ett fat och ställ åtsidan.
Stek kycklinglevern i grova bitar tillsammans med löken och vitlöken, salta och peppra lätt. Låt svalna något.
Lägg lever och svamp i matberedaren och tillsätt det varma smöret.
Blanda och tillsätt grädden genom röret och kör till en smet.
Smaka av med salt och peppar och tillsätt ev 1 msk cognac.
Häll upp i en skål och låt stelna i kylen.
Servera på gott bröd eller i salladsblad med cornichons, saltgurka eller fermenterad gurka.
Originalreceptet är Anna Bergenströms och finns i hennes utmärkta bok Rotation i köket. För mig är det en klassiker till såväl fest som vardag och ett självklart inslag på bufféer och julbord.
Désirée
Afghan lives matter
- Redigerat 2021-06-28, 12:18 av DesK

Ska bli spännande att prova.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Gör det, kryddningen kan varieras på många sätt och den är ju dessutom snabbgjord 😊 Hade tänkt göra en innan jag la in receptet, men kycklinglevern hade rymt, så får köpa ny och lägga till bild senare 😊
Désirée
Afghan lives matter

Det där är nästan "mammas" recept på leverpastej, minus grädden och champinjonerna. Och att vi tar sherry eller portvin istället för cognac. Det där blir en rolig variant på julbordet.
Ah, portvin och sherry är båda så bortglömda, det måste jag testa nästa gång, borde bli jättegott det också 😋
Désirée
Afghan lives matter

Det där lät ju riktigt gott! Jag gillar ju kycklinglever och gör ganska regelbundet kycklinglevergryta.

Åh det har vi haft på julbordet i många år men inte det sista för det är bara jag och sonen som äter. Jag ska fundera på om jag ska göra det i år igen.
Det är sååå gott.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Maria, den går att frysa, om ni inte hinner äta upp den 😉 Här brukar den försvinna fort 😊
Désirée
Afghan lives matter

Det tål att tänkas på 😀
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Den vill jag absolut testa. Fast Kronfågels kycklinglever är numera i 500 g förpackning vill jag minnas. Låg ju förr i liten låda, 400 g, men är nu styckfrysta i påse. Man får väl justera lite.

Vi har alltid vardagsvarianten i burkar i frysen. Det är dagligvara hos oss, den enda typ av lever vi äter.
#9 JMW, då får du ju lite mer gott 😉 bara att justera upp övriga ingredienser lite 😊
Désirée
Afghan lives matter

#11: Jepp! 😋