Socker och sötningsmedel
Då och då blossar det upp diskussioner om socker och sötningsmedel. Personligen föredrar jag socker och då helst råsocker eller brunt socker, inte sötningsmedel. Dock äter jag mycket lite socker, eftersom jag inte äter socker till vardags och aldrig sötat matbröd. Kaffebröd och sötsaker äter jag någon enstaka gång. Förstår faktiskt inte att det fortfarande säljs matbröd, som är lika sött som kaffebröd!
När jag gör vissa fermenteringar som t ex kimchi tillsätter jag ofta lite socker eller honung, men det äts ju upp av mjölksyrebakterierna. Likaså gör jag kvass och det blir ju samma som med andra fermenteringar, sockret äts upp.
I viss mat är det tillsatt socker som i t ex dillkött, gravlax och en del asiatiska rätter innehåller också socker. Jag är alltid snål med socker i sådana rätter. Så sockerpaketen räcker länge här hemma.
Visst händer det att jag äter choklad eller andra sötsaker, men det sker inte mer än kanske någon gång i månaden.
En kompis konstaterade att jag är en sur, salt, besk och rå tant 😁
Hur är du med att äta socker?
/Désirée
- Redigerat 2026-08-29 19:18 av DesK
#0: Likadan som dig!
Aldrig gillat socker heller!
Nja, som lågkolhydratare har jag använt en del alternativ. Många år använda jag enbart stevia. Det funkar jättebra till mycket, men inte till allt. Beror också på hur man uppfattar smaken och hur bra stevia man får tag på. Jag beställer från USA trots att det numera har blivit jättedyrt. INGEN jag bjudit på något steviasötat har reagerat, inte ens de som trodde sig avsky stevia. Det funkar super till inläggningar som rödbetor, men inte till sill. Konstigt, det är ju samma lag i princip.
Ett problem med stevia är ju att det är så starkt, det måste blands i det man ska äta. Man kan inte strö ovanpå. Och att de inte ger varken volym eller konsistens. Så till slut föll jag till föga och beslutade mig för att xylitol var det bästa. Så det använder jag också ibland nu.
Riktigt socker till inlagt sill, ättiksströmming och sånt. Till sånt som kålpudding blandar jag ut sirap och stevia i lite vatten och sprinkar över. Stevia funkar nämligen som smakförstärkare till riktigt socker.
Har heller aldrig varit nån sockerråtta. Men jag gillar sånt som inläggningar, chokladmjölk/varm choklad, kålpudding, dillkött o.s.v. Och tycker lite socker kan behövas på bär och frukt ibland för att få fram smaken. I efterrätter alltså, inte när man äter dem direkt. Så jag gillar LITE sött ibland, men äcklas av sånt som är starkt sött.
- Redigerat 2026-08-29 19:34 av hemul
#2 Smart det där att stevia funkar som smakförstärkare 👍😊 Till kålpudding och kåldolmar hoppar jag all sötning. Till inlagd sill gäller vanligt vitt socker, annat kan faktiskt bli hälsovådligt.
/Désirée
Ja. Till dillkött brukar jag blanda xylitol (som smakar som vanligt socker) och stevia.
Märkligt förresten, trots stevias extremt höga kilopris och trots att jag betalar frakt och tull från USA, så är det det billigaste sötningsmedlet. Därför att man tar så lite. Jag avser då bara någotsånär vettiga sötningsmedel, inte aspartam och sånt. De vet jag inte vad de kostar.
Tips till dig som gillar att jäsa saker, DesK. Vet inte om du gör vin och sånt. Men om man gör nån brygd som man vill ska vara lite söt och eftersötar den när den är utjäst är stevia super. Man måste ju ta nåt annat än socker, för gör man det kan det ju börja jäsa igen och spränga flaskorna.
Gjorde en slags ingefärsdricka för några år sen. Då eftersötade jag med stevia, tillsatte en liten mängd socker per lite för att få kolsyra och buteljerade på ölflaskor med kapsyl. Perfekt! Förr när man gjorde sånt var man tvungen att använda nåt sånt där läskigt sötningsmedel.
#5 Tack för finfint tips! 🙏😊👍
Det var längesedan som jag gjorde vin, men har en del olika rabarber- och bärslattar i frysen, så kanske sätter jag en balja vin på skoj 😊
/Désirée