Groggens dag 21/8 2026
Att blanda grogg är en gammal svensk tradition som har sitt ursprung i England. När jag växte upp var det mycket vanligt att människor drack grogg. Numera tror jag inte att det är så vanligt. Definitionen på en grogg är att den endast får ha 2 flytande ingredienser. Rom och cola är alltså en klassisk grogg, medan gin och tonic med en oliv i är en drink.
Har du någon favoritgrogg?
/Désirée
Man dricker inte gin och tonic med en oliv, utan med citron. Dry Martini däremot med oliv. Det är en Coctail.
Grogg är ett enklare, och gammalt uttryck för en drink, som ju låter lite finare, men är samma sak.
Det har du nog rätt i angående oliven. Däremot är grogg och drink inte samma sak. Grogg får endast innehålla 2 flytande ingredienser, medan drinkar kan innehålla flera ingredienser. Groggens dag
/Désirée
Ja, kanske sa man så förr i tiden, men en drink kan också innehålla bara 2 ingredienser.
Jag har jobbat som barmästare i 18 år och har aldrig sagt grogg om någon drink.
Jaha! Då dricker jag också grogg då och då. I form och G&T utan citron. Jag trodde grogg bara gjordes på whisky eller konjak.
- Redigerat 2026-08-21 17:21 av hemul
Minns att pappa alltid drack grogg.
Whisky och Club Soda. Så äckligt.
/Maria
Gillar inte att blanda överhuvudtaget.
Jag dricker också bara gin tonic. Något som är gott är också en 2:a Campari i GT
#7 Det har jag aldrig druckit, men Campari med bubbelvatten, tycker jag är gott, en varm sommarkväll.
/Désirée
#7: Campari smakar äckligt. Liksom Gin.
Rödvin får jag huvudvärk av. Rosévin och söta sliskiga drinkar funkar inte för mig.
Däremot gillar jag vitt torrt vin, whisky och konjak.
Grogg skall drickas ur höga, tunna glas med graverad dekor, och består av valfri sprit med bubbligt virke. Det som är bra är att man kan dricka det väldigt utspätt.
En av mina favoriter under min studietid var svartvinbärsbrännvin med sockerdricka. Naturligtvis hade jag letat upp riktiga grogglas på någon antikaffär. Jag har dem kvar än idag, men nu är de bara fyllda med nostalgi.
https://alltommat.expressen.se/dryck/jens-linder-groggen-en-forsummad-svensk-tradition-/
Glaset på bilden i artikeln är inte ett grogglas.
- Redigerat 2026-08-21 23:21 av Sindri
Har aldrig druckit grogg men har druckit någon drink någon gång.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Det måste jag testa! Min anda favoritdrink, helst som aperitif, är Campari och tonic. Aldrig slagit mig att kombinera. Måste bli en härlig färg också.
#10 Tack för länken 🙏😊 Jens Linder är en fantastisk och inspirerande kock 😊
/Désirée
#8: En god drink är också 1/4 gin 1/2 Campari och apelsinjuice. En favorit förr , nu dricker jag inte apelsinjuice.