Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 133 ggr
DesK
2026-08-15 21:20
1

Vad gör du med äggulor?

Som rubriken lyder! Vad gör du med äggulor? Obs! Mat, inte sötsaker!

/Désirée

hemul
2026-08-15 21:40
4

Uhhh… äter upp dem ihop med vitorna? 🤪

Skämt åsido, vad är grejen? Men blir ju nyfiken ju. Överblivna vitor har jag hört om förr, men inte gulor. Gör du kilovis med maränger och får en massa gulor över? 😄

Du kan ju t.ex. steka dem eller pochera dem. Äta dem råa till sånt som pytt. Göra äggtoddy. Baka lyxig sockerkaka (bör nog ha åtminstone lite vita också). Ät fisk med äggsås (pochera dem först)…

Nu vet jag! Du kan göra äggoljetempera och måla om huset! 😁

hemul
2026-08-15 21:41
1

Skarpsås! Det som är så gott.

DesK
2026-08-15 21:52
2

Jag har en i hushållet som bara använder äggvitorna, därav frågan. Visst kan jag slå en god bea , men det går ju inte åt så många äggulor för det.

/Désirée

Sindri
2026-08-15 22:45
1

Majonnäs, aioli, rouille att ha i fisksoppa. Jag skulle gärna testa att göra omelett på bara gulor, det låter gott.
En s.k. äggmjölk med bara gulor skulle jag ockdå kunna tänka mig. En riktig energiboost.
1-2 äggulor
1-2 msk kokosolja alt smör
Valfritt komplement t ex avokado och/eller spenat, broccoli.
Alt. Banan och kakao. Eller andra bär som blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar mm.
1 dl vatten
Lägg äggulor + fett + smaksättning i mixerkanna. Koka upp vattnet och häll i samtidigt som du mixar. Salt o peppar om det inte är bär.
Toppa ev med lite grädde.
Utmärkt "frukostpåsprång" eller matsäck. Man blir mätt länge.
Man kan frysa äggulor om man rör om dem lite. Väldigt gott att ha i t ex potatismos, gratänger, extra gula i baket eller i pajen.

hemul
2026-08-16 16:33
1

Visst. Omelett, pannkakor… Allt blir godare med mer gula än vita.

Den där äggviteälskaren får gärna flytta hem till mig. Har inga problem med att äta bara eller övervägande gulor. Men Luther säger till mig att jag ska äta hela ägget.

• Redigerat 2026-08-16 16:34 av hemul
DesK
2026-08-16 17:19
1

Pannkakor äter jag inte ens en gång om året.
Äggviteälskaren, vill inte flytta hemifrån och han får nog lite långt till jobbet från dig 😉

/Désirée

hemul
2026-08-23 22:59
1

Åt just nåt jättegott som gjorde att jag kom att tänka på ditt guleproblem. Parfait! Perfekt ju. Håller sig ju ett tag frysen också.

Tips: häll smeten i såna där muffinsformar i silikon om du gör mycket på en gång. Lagom portion och man kan ta en eller så många man vill när andan faller på. Jag gjorde tyvärr bara en portion. Vill ha mer… nuuu!

CasaRamon
2026-08-24 13:05
1

#7: Hur gör du din parfait?

hemul
2026-08-24 15:15
1

Du får kolla på nätet om du vill ha exakt recept. Det är ju bara äggula, grädde, sötning och nån smaksättare, så jag kör på en höft.

Hade 1 gula (hade jag varit DesK hade jag tagit 2), 50g grädde, lite mald vaniljstång (sån liten burk), sötning och faktiskt nåt mellanting mellan kompott och kräm jag kokat på aprikoser Aprikoserna man köper här smakar ju absolut ingenting. Men om man kokar det med sötning gör de det. Blev så gott så!

Man ska vispa gula+socker och grädde för sig (inte för hårt) och sen blanda ihop det. Sist eventuall frukt/bär. Man jag gjorde en miss en gång och upptäckte att man inte behöver separera. Vispade gulorna först och slog i grädde och vispade igen. Tjocknade till min förvåning ändå. Så så gör jag nu.

Parfait är ju enkelt att göra iom att det absolut INTE ska röras.

• Redigerat 2026-08-24 15:18 av hemul
CasaRamon
2026-08-24 15:39
1

#9: Tack. Har aldrig gjort parfait tidigare , men nu fick jag grunderna. Ska testa.

hemul
2026-08-24 18:42
1

Ska testa med mosad banan ikväll tror jag. Gör man bara en portion fryser det på ett par timmar. Tänk på att man äter mycket mindre än glass. Det är ju ingen mjölk i, så högergi/-kalori.

Iofs fryser det ju fort om man gör mycket också, om man portionerar upp det. Men en stor bytta tar kanske dubbla tiden.

• Redigerat 2026-08-24 18:43 av hemul