Honungens dag 20/8 2026
Det är honungens dag idag 😊
Honung har använts i tusentals år, både som sötning och för sin antibakteriella egenskaper.
Jag har alltid en liten klick honung i mitt frukostte.
Använder du honung? I så fall hur?
/Désirée
Har honung i teet både morgon och kväll.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag använder det en del i matlagning, även till ostbricka 😁
Har börjat vara mindre snål med att använda honung efter att mina egna bin började producera. Men den är farligt god att äta direkt ur bruken som nyslungad 🙈
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#2 Jag har möjlighet aatt köpa nyslungad honung här i byn, det känns riktigt lyxigt 😊 Ibland tillsätter jag lite honung i mina fermenteringar. Det ger en djup och fin smak 😊
/Désirée
#0: Och i form av mjöd och vin!
#2: Chevre med lite honung på! Det är godis det.
Honung är är gott.
Vi har haft förmånen att få "riktig" honung av en vän till min man.
Använder det ofta i matlagning bl.a
/Maria
I bakning, te, på macka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltid honung i te. Någon enstaka gång på macka, det är så himla gott! I min fetaostcreme har jag lite honung, och även i annan matlagning.
Nalle Puh - A.A. Milne
Eftersom jag undviker socker har jag bara honung som krydda numera. Annars tycker jag också honungsmacka kan vara gott. Nu blir det som sagt till chevre och i viss mat. Brukar pensla revbenssjäll med en blanding av honung och rödvinsvinäger. Det är gott med en lite söt yta.
- Redigerat 2026-08-21 14:05 av hemul
Jag skall snart hämta årets skörd hos min lokala leverantör. Det går åt mycket här, en smörgås till frukost, till bakning, marinader, kvass, likörer och snaps. Har börjat göra ingefärsshots och fermenterar ingefäran ett par dagar innan med honung. Kokade druvgelè idag och funderar på att prova med honung istället för socker nästa gång.
Nej, jag sätter inte i mig 10 burkar själv varje år, det är roligt att ha att bjuda på och ge bort.
Honung är ju nyttigt och jag märker inte något insulinpåslag efter t ex en smörgås med honung.
Jag tycker om honung men har undvikit det nu de senaste åren p g av diabetes, så nu skall jag kolla hur mitt blodsocker blir efter att jag ätit det på mackorna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2026-08-22 09:43 av DesK
- Redigerat 2026-08-22 02:19 av Tarotstollan
Varför blev texten så stor?
#12 Hos mig ser texten i #11 likadan ut som i övriga kommentarer. Kanske beror det på din webbläsare?
/Désirée
Honung är för sött för mej. Klarar inte av sött i maten. Använder heller aldrig frukt i mat.
#13: I så fall är det fel på min webbläsare också, för texten är stor och i fetstil för mig. Tror det är någon formatering som blivit fel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-08-22 09:20 av Carmarino
#13. Det var bara det inlägget, när jag skrev några minuter senare var allt ok.
Har inte rört några knappar, då jag inte ens vet vart jag skall leta efter något fel.
#17. Aha, tack för upplysningen!👍