Matlust iFokus

Matlust

Läst 759 ggr
[Flodbis]
2

Går mitt gjutjärn att rädda?

Detta är baksidan på gjutjärnet. Vet inte vad som har hänt

1000009656.jpg

Maria
1

Så konstigt.

Det verkar bara vara ett tunnt lager med gjutjärn.

/Maria

[Flodbis]
1

#1: Ja jättekonstigt. Vet inte riktigt hur det brukar vara men jag antar att detta inte år normalt?

Såhär ser framsidan ut

1000009657.jpg

Liz85
6

Om du slagit till din make för att han var en idiot, göm beviset och köp en ny. 😉😛😂

snowy00
1

#0:

Nu har inte jag en egen gjutgärnspanna. Men det man hört är ju att man ska undvika diskmedel i dem…

https://www.dagensfokus.se/kan-man-anvanda-diskmedel-i-gjutjarnspanna/

Men det kanske du redan har koll på 😊 tror heller inte din pannas skador kommer från det. Kanske är det bara dags för en ny stekpanna för dig.

Stämmer det verkligen att man inte ska använda diskmedel i gjutjärnspannor och grytor? Vår expert har svarat på hur det egentligen ligger till.
[Flodbis]
4

#3: Jag trodde ju inte att hans huvud skulle spräcka den ju!! Shhh! 😉🤣

#4: Nä jag har icke diskat den med diskmedel. Detta hände nu när jag höll på bränna in den igen efter att ha sabbat den förra inbränningen genom att bränna mat (som stektes och fastnade i pannan)

snowy00
1

#5:

Där ser man. Jag visste inte ens att de ska brännas in.

Maria
1

Mina pannor är jättefina. Jag brukar aldrig bränna in.
Har jag stekt något diskar jag inte den förrän dagen efter.
Använder bara varmt vatten och oljar in efteråt.

/Maria

[Flodbis]
1

#6: du har ugnen på hög värme och sedan oljar du in den på nytt i flera omgångar, oljan bränns in och skapar ett fettigt lager som fungerar som non stick. Förstör du lagret bränns allt fast och non sticket fungerar inte längre, då kan man lika gärna använda en stålpanna. Jag försökte bara skapa en ny yta så att maten inte längre fastnar

Man bränner oftast in nyinköpta gjutjärnspannor, men inget man brukar göra annars (såvida du inte förstört fett-ytan som jag gjorde), oftast räcker det bara med att man tar hand om den på rätt sätt och diskar med enbart vatten.

[Flodbis]
1

#7: Nä det behöver man normalt sett inte göra, såvida man inte pajat "non sticket" (olje-lagret) som jag råkade göra 🫣

Sindri
3

Jag tycker du skall skicka in bilden till tillverkaren.

snowy00
1

#8:

Aha, så intressant 😊 jag har haft en teflonpanna i 10 år blir det nu…..tiden går fort. Den funkar bra än, men man har ju hört att teflon är dåligt och ska undvikas har jag för mig. Så jag borde nog köpa en ny.

Sindri
2

#11: Teflonet lossnar och hamnar i din mat. Fullt med gifter.
Om du tycker gjutjärn är tungt så finns det helt rostfria pannor. Jag har just köpt en från IKEA som hamnar väldigt bra i tester. 365+. Jag har inte hunnit testa den än, men har läst att det är viktigt att man värmer upp såna pannor långsamt, och likaså låter dem svalan långsamt, d v s inte hälla i vatten direkt efter stekning.
Det skall bli spännande att prova den.

[Flodbis]
1

#10: fick detta gjutjärn av min mamma och vet inte riktigt heller när och var hon köpte det 🤔

[Flodbis]
1

#12: Jag tror ett mindre tungt alternativ som kolstålpannor också finns som också brukar brännas in

Sindri
1

#14: Ja, kolstål skall också vara bra. De jag känt på var dock rätt tunga de med.

Sindri
2

#13: Skriv till tillverkaren. OBH Nordica. Fråga om det är vanligt, vad det kan bero på, om du kan fixa det. (vilket jag inte tror)

[Flodbis]
2

#15: Jaha, tänkernatt kolstål finns i lättare versioner, exempelvis ser denna inte särskilt tung ut:
https://www.ikea.com/se/sv/p/vardagen-stekpanna-kolstal-20581333/

Men jag har aldrig känt på dem utan bara sett dem på nätet och läst om dem så jag kan mycket väl ha fel 😊

#16: Okej det kan jag ju göra! Tror inte den har någon garanti men kanske kan de ändå svara på frågorna

VARDAGEN stekpanna, kolstål, 28 cm Efter inbränningen får denna robusta stekpanna i kolstål en non-stickyta som hindrar mat från att fastna och ger en fin stekyta. Du kommer att kunna använda den till goda middagar år efter år! Fungerar på alla hällar - även induktionshäll.
snowy00
1

#12:

Ja, då förstår jag. Får kika på det, och skaffa något bättre. Tack för tips.

Sindri
2

#17: Jag har känt på ett par kolståls, de var tunga. Och nu har jag ju köpt en rostfri.

Jag tror också det är bra för en tillverkare att få reda på skador. Jag tycker det ser konstigt ut för man tänker ju att en gjutjärnspanna är gjuten i ett stycke, men det ser ju ut som om ett yttre lager har lossnat.

DesK
1

Så konstigt! Har aldrig sett något liknande! Kan du avgöra vad det är för material innerst? Om det är gjutjärn eller kolstål, så fastnar t ex en kylskåpsmagnet där. Som någon fler redan har sagt, så skulle jag också kontakta tillverkaren.
Jag ärvde några gjutjärnspannor efter min mormor och dessa lever vidare hos mina döttrar. Köpte några kolstålspannor i förhoppningen att dom skulle vara mindre tunga, men det är dom inte. Däremot fick dom rätt snabbt en fin non stickyta och vi diskar dom alltid i hett vatten med en särskild diskborste.

/Désirée

[Flodbis]
1

#19: Jaha, överallt står det att (en av) skillnaderna mellan kolstål och gjutjärn är att gjutjärn ska vara tyngre men kanske är skillnaden inte så stor ändå i vikten 😊

Nu har jag i varje fall skickat ett meddelande så vi får vänta på svar!

1000009665.jpg

• Redigerat 2025-05-08 20:24 av [Flodbis]
[Flodbis]
1

#20: Nej jag har aldrig heller hört talas om något liknande faktiskt!

Jag gjorde ett test för att demonstrera att framsidan är gjutjärn med en magnet som du föreslog

1000009667.jpg

Prövade sedan baksidan och jajamensan, materialet undertill är också magnetiskt!

1000009668.jpg
(Ignorera de vita fläckarna jag har mjöl över hela bänken för jag bakade nyss 😅)

Så detta verkar ändå handla om en riktig gjutjärnspanna… 🤔

• Redigerat 2025-05-08 20:22 av [Flodbis]
DesK
1

#21 Berätta gärna vad dom svarar!

/Désirée

[Flodbis]
1

#23: Absolut! Detta var ju ett mysterie man gärna vill ha svar på ju! 😄

[Flodbis]
0

Den enda förklaringen jag annars kan hitta via Google är att om man går från extremt varmt till kallt så spricker den.

1000009669.jpg

Problemet är bara att den sprack när jag tog ut den från ugnen och lade den med baksidan på en ugnsform som stått framme i rumstemperatur så den var inte ens kall. Jag hörde det där "Tssccchhh"-ljudet som man kan höra om man lägger kokande heta kastruller/grytor/pannor i vatten och när jag lyfte på gjutjärnet hade det spruckit.

snowy00
0

#25:

Då kanske det är svaret 🤔 kanske ugnsformen var tillräckligt "kall" för gjutgärnet att spricka när du lade den het/varm där på.

(Snabba temperaturändringar gör ju så materialet utvidgas/dras ihop snabbt…Och "hinner inte med sig själv" så att det spricker…)

Ps. Sånt man får lära sig på de utbildningar jag gått..😛 Jag vet, det är nördigt..😂

• Redigerat 2025-05-08 21:29 av snowy00
snowy00
0

Från chatgpt (med reservation för sakfel)

"…det handlar om att gjutjärn är sprött och har låg töjbarhet, vilket gör att det är känsligt för snabba temperaturförändringar på grund av termisk expansion och kontraktion."

[Flodbis]
0

#26: Det är ju konstigt för jag kan ju inte hålla i gjutjärnet tills det svalkat av sig. Kan förstå extrema temperarursskillnader som från kokande het till iskallt vatten.

snowy00
0

#28:

Kanske hade det funkat med ett sånt där underlägg för stekpannor?
Typ kork, eller annat material.
Men jag bara spekulerar

Sindri
0

Mer konstigt att inte ugnsformen sprack när en ugnshet gjutjärnspanna landade på den.

[Flodbis]
1

#30: den är i plåt

[Flodbis]
0

#29: mina underlägg (i kork) har fastnat i en låda så jag har inte haft tillgång till dem på typ 2 år 😅

Kalle Johansson
3

Jag har ingen aning om vad du har köpt. En gjutjärnspanna är det definitivt inte. Det mest troliga är att det är ett gravt tillverkningsfel. Ett missfoster från OBH Nordica. Den största frågan är väl snarare om det bara är ett enda exemplar de misslyckats med eller om det är en hel serie?

Gjutjärn ska VÄRMAS OTROLIGT LÅNGSAMT och likaså KYLAS NER OTROLIGT LÅNGSAMT. Tempen är inga problem. Gjutjärn tål uppåt 700 grader. Men när gjutjärnet kommer upp i över 500 grader ska man inte utsätta gjutjärnet får hårda slag eller skära med knivar i själva pannan. Ju högre temp pannan utsätts för ju "mjukare" och ömtåligare blir den. Vill minnas att brytpunkten ligger på runt 720 grader då pannan börjar smälta. Men det behöver du aldrig någonsin vara rädd för på en vanlig elspis eller om du ställer den över öppen eld typ över grillen.

Om du har tid och lust… posta gärna fler bilder, gärna ett drygt 10-tal om du har lust.

Tack på förhand!

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

snowy00
0

#32:

Okej, ja det är inte lätt att få till allt "rätt" när man håller på 😅😊

[Flodbis]
2

#33: Hej!

Jadu, detta är mitt första "gjutjärn" och det enda gjutjärn jag någonsin ägt, jag vet inte riktigt vad som är normalt. Mer än 300 grader tror jag definitivt inte att min ugn kan överstiga och jag höll på att bränna in den i ugnen. Har inte tappat den, utsatt den för hårda slag/kollisioner eller liknande. Det enda dramatiska var väl att den kom rakt från ugnen och jag ställde den med botten på en plåtform/bakplåt som var i rumstemperatur. Skulle nämligen lägga på ett nytt lager olja men botten sprack.

Jag tog lite fler bilder, säg gärna om du vill ha fler eller från andra vinklar.

1000009699.jpg

1000009700.jpg

1000009701.jpg

1000009702.jpg

1000009703.jpg

1000009704.jpg

1000009705.jpg

1000009706.jpg

1000009707.jpg

1000009708.jpg

1000009709.jpg

1000009710.jpg

När man borstar handen över botten flagnar den ännu mer, det är så ömtåligt att jag råkade få det att flagna när jag skulle försöka borsta bort lite smuts.

• Redigerat 2025-05-09 18:10 av [Flodbis]
snowy00
1

#35:

Det var för övrigt rätt snygga bilder..😅😄

[Flodbis]
2

Svaret jag fick från OBH nordica

1000009711.jpg

Lite sorgligt för jag har inga andra gjutjärn och har det lite tajt ekonomiskt. Jag får helt enkelt använda mina pannor i rostfritt stål tills vidare. Tror jag ska ha en non stick i keramisk beläggning också någonstans.

[Flodbis]
1

#36: Haha jag försökte inte skapa några fotografiska mästerverk men roligt att du verkade uppskatta mitt rostiga gjutjärn 😄

snowy00
0

#38:

Hehe, ja, antar att de är tagna med en mobilkamera. De ger bra bilder nu för tiden.. Även om fotografen ju står för det mesta jobbet .

Sen, tråkigt att behöva kassera gjutgärnet..

Sindri
0

Det skulle kunna vara OBH:s lättviktsgjutjärn, en sere som heter Rustic Revolution. Den verkar inte säljas längre så den var kanske inte så rustik.
Den har uppenbarligen en kärna av något annat material och sedan har man på något sätt gjutit in det i järn.
Och pannan verkar rätt gammal så den har kanske gjort sitt. Det kan har varit så att den redan hade spänningar i sig, av fall, slag, eller av att tidigare varit utsatt för snabb värmeväxling.

Du får leta äkta gjutjärn på secondhand, eller ta en tur till IKEA och titta på deras 365+. Den kostar bara 249:- i största storleken.

Bra att du skrev till dem. Men hur kan hon kalla det för "spricka"?

• Redigerat 2025-05-09 18:23 av Sindri
[Flodbis]
0

#40: Min egna misstanke, efter att ha googlat lite, är att det är en emaljerad gjutjärn och att det som spruckit är emaljen. Har tidigare flagnat inuti själva pannan men eftersom jag aldrig haft ett gjutjärn förr antog jag att det bara var fettlagret som släppte efter, så jag tog stålull och skrapade bort allt och oljade sedan in igen.

Ja jag håller med om att det nog är lite mer än en spricka 🫣

• Redigerat 2025-05-09 18:27 av [Flodbis]
Liz85
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#37: trist att få det svaret.

Du hade väl inte haft den särskilt länge heller om jag fattar det rätt.
Och nordica har många bra saker men antingen råkade du isf ut för nåt slags måndagsexemplar eller så har de kanske inte samma kvalitet som andra riktigt genuina gjutjärnspannor?

Detta är min gjutjärnsstekpanna. Som min mamma köpte nån gång på typ 60-/70-talet. Och det fungerar lika bra än. Tung som sjutton!! Men gillar den ändå. :)

(Kan tillägga att även mikron som skymtas i kanten är över 30 år eller nåt sånt och lika snäll än. Även den i bra kvalitet alltså. Den dagen den går i graven kommer jag högst troligt leta efter en ny från Whirlpool för de verkar ha bra kvalitet på sina saker.)

• Redigerat 2025-05-09 18:32 av Liz85
Maria
3

Jag har en ärvd gjutjärnsgryta från tidigt 1900-tal. Kanonfin fortfarande. 🙂

Den som är på bild i trådstarten verkar inte solid utan har någon kärna som Sindri skriver.

/Maria

snowy00
1

(Förresten, på tal om stekpannor. När jag köper ny blir det nog en keramisk som är non stick i stället för teflonet.)

• Redigerat 2025-05-09 20:22 av snowy00
DesK
1

#43Samma här 😊
#44 Lycka till, men jag är dessvärre tveksam till dessa pannor också. I princip lika dålig hållbarhet som gammaldags teflonpannor.

/Désirée

Sindri
1

#44: Det är inte bättre ur hälsosynpunkt.

snowy00
1

#45, #46:

Okej, jag läste på flera ställen att det är ett bättre val ur hälsosynpunkt, bättre för miljön, osv. T ex här:

Ett substitut för dem som vill hålla sig till non stick-materialet. Istället för teflon är dessa stekpannor oftast belagda med thermolon, ett ämne som enligt uppgift inte ska innehålla några polytetrafluoreten (PFOA).
…
Den keramiska beläggningen består enligt tillverkarna huvudsakligen av kiseldioxid, som även används i glas och porslin och som finns naturligt i till exempel sand. Vid framställningen av beläggningen används en form av nano-teknik. Materialet innehåller inte PTFE och är lika lätt att rengöra som plastbelagda pannor.

https://kurera.se/darfor-ska-du-inte-steka-i-teflon/

Men är väl inte säkert att det stämmer.

Att non stick-beläggningar som till exempel teflon inte, ur hälso- och miljösynpunkt, är ultimata har du säkert hört förut. Men vet du egentligen varför? Om inte listas här tre anledningar till varför du bör undvika materialet – och vad du kan satsa på istället.
[Flodbis]
2

Jag tror som sagt att det är en emaljerad gjutjärnspanna. Misstänker att man kan skala av resten av emaljen och sen borde man kunna skrapa bort rosten och olja in utsidan också för att skydda mot rost men vet faktiskt inte om det kommer fungera 🤔

Den är dock inte särskilt lätt och jag måste hålla den med båda händerna vilket får mig att tro att den faktiskt är gjord av gjutjärn

• Redigerat 2025-05-09 21:23 av [Flodbis]
Sindri
1

#47: Kiseldioxid är inte så bra att äta det heller.

#48 Ja, prova att skala bort emaljen, det skadar ju inte.

snowy00
1

#49:

Ok, nä, får fundera vidare på det när det är dags.
Nu får tråden fortsätta på sitt verkliga ämne😊

[Flodbis]
2

#42: Hmm… jadu… Hur länge det hållit vet jag inte då min mamma hade det innan mig, antagligen i flera år. Jag har väl kanske haft det gjutjärnet i kanske lite mer än 1 år? Vet faktiskt inte hur bra kvalitet det är och vad som är standarden eftersom jag bara haft detta. Nästintill alla gjutjärn verkar ju hålla i flera decennier enligt vad jag hört men jag vet inte om det är annorlunda med emaljerade gjutjärn? Alla i denna tråden med gjutjärn verkar bara ha den "normala" sorten också 😄

Vilket fint gjutjärn du har och vad bra du tagit hand om det! 🙂

Liz85
1

#51: Aha men då höll det ju lite längre iaf än min uppfattning. :)
Dock kan det ju ligga nåt i att emaljerade gjutjärn inte är av lika gedigen kvalitet som "normala". Jag vet faktiskt inte, har inte facit på sånt.

Tack för komplimangen förresten. :)

DesK
2

Jag har 2 olika emaljerade gjutjärnsgrytor, som jag fick på 1980-talet. Dessa har använts på olika typer av spisar inklusive öppen låga som gasspis och dom är fortfarande felfria. Fördelen med dessa är att dom går att diska med diskmedel.

/Désirée

Maria
1

#53 Jag har gasspis och mina emaljerade grytor fungerar toppen.

/Maria

[Flodbis]
0

#53: Inga av dina har spruckit en enda gång? Hur får du emaljen att hålla?

[Flodbis]
1

#52: Precis, eller så är mott bara ett måndagsexempel. Eller kanske min mamma har hanterat den ovarsamt, vem vet haha.

Absolut! Tycker själv ofta att äldre saker håller bättre 😁