Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 33 ggr
DesK
2

Internationella Matsvinnsdagen 29/9 2026

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi uppmärksammar Internationella Matsvinnsdagen idag. Mycket viktig dag, eftersom vi kastar alldeles för mycket mat. Vi kastar ca 15 kg ätbar mat och häller ut ca 18 kg mat och dryck i vasken per person och år! Detta är faktiskt ett allvarligt miljöproblem.
Jag har vant mig vid att göra ett slags kimchi på trötta grönsaker, denna använder jag mest som smaksättning i soppor och grytor.
På bilden syns vanlig kimchi med gochugaru och vit kimchi gjord på rättika.
Länk till hedra maten, vin och öl

/Désirée

• Redigerat 2026-09-29 11:23 av DesK
Maria
1

Jag får bidra med att äta rester idag😉

/Maria

DesK
1

När mina barn var små, så hade vi 1-2 dagar i veckan, som restmatsdag.

/Désirée

MonicaLagerquist
1

Hr hema kastas i princip ingen mat.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
1

Det brukar sällan bli något matsvinn här hemma. Lagar bara till så mycket som jag äter. När jag lagar mycket mat delar jag upp det i portioner och fryser in. Den enda gången jag slänger mat är när den blivit liggande för länge i kyl eller frys och inte går att äta längre.

Fast jag brukar inte bry mig så mycket om bäst-före-datum, utan jag luktar och smakar på maten. Är den okej så äter jag den, även om den råkar ha passerat bäst-före med ett eller ett par år. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker