Nu är det säsong för svenska äpplen
Vi har en mängd svenska äppelsorter, dom är ofta riktigt smakrika, tack vare vårt svalare klimat, som gör att äpplena mognar sakta och därför utvecklar mer smak.
Mitt absoluta favoritäpple är Åkerö, det är både sött och syrligt med en stor arom. Tyvärr är Åkeröträdet ett långsamväxande och inte särskilt rikgivande träd, vilket gör att det tar upp till 7 år, efter att det har planterats, innan det ger skörd. Tack och lov finns det många andra svenska äpplen som är mycket goda 😊
Här följer några vanliga svenska äppelsorter:
Aroma
Discovery
Ingrid Marie
Katja
Signe Tillisch m fl goda äpplen.
Jag hittade en hel del fina svenska äpplen på torget i Lerum. Det är fantastiske Ali, som har torghandel under den varmare årstiden och butik intill torget övrig tid av året.
/Désirée
- Redigerat 2026-09-21 19:54 av DesK
Jag har tre äppelträd med sammanlagt 8 olika sorter. Mina favoriter är Åkerö och Ingrid Marie. Till mos blir det Transparante Blanche. Och ett äpple som håller länge är Ribston, det brukar vi kunna lagra till februari-mars gynnsamma år.
Vilket det inte är i år. Moniliasvampen har slagit till hårt och många kilo äpplen har fått åka till tippen. Vi har så vi klarar oss ändå, men det har gjort att säsongen blivit väldigt kort och alla äpplen måste plockas ner för tidigt så de inte blir smittade. Och det är alldeles för varmt ute för att kunna lagra dem bra i förrådet vi brukar använda. Lite sorgligt.
Tänk på att man inte alltid behöver köpa nya äppelträd - det går alldeles utmärkt att ympa in kvistar på ett befintligt träd. Vårt största träd bär 7 olika sorter.
#1 Så jättetråkigt att äppelträden blev angripna av monillasvampen. På min nuvarande tomt har jag endast ett familjeträd, med 3 sorter, som ännu ej har börjat bära frukt. Det fanns ett äppelträd här, när jag flyttade hit, men det dog tyvärr, så det tvingades vi ta bort.
/Désirée
Åkerö är favorit här också! 💚
I år blev det dock inte någon riklig skörd.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Där jag bor har de planterat alla landskaps äppelsorter. Inte så länge sedan så lär tyvärr dröja ett tag innan man kan börja smaka på sorterna (och tyvärr har några träd dött under projektets gång också men hoppas de kommer ersätta dem).
Tyvärr är jag inte jätteförtjust i äpplen längre. Föredrar päron.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4 Vilket fint projekt! 👍😊 Tråkigt att några träd har dött! Lustigt hur smaken förändras, jag har aldrig varit särskilt förtjust i päron.
/Désirée
Jag har tre underbara päronsorter också, Herzogin Elsa, William och Göteborgsdiamant. Tyvärr är de angripna av päronrost. Detta har pågått i fleradecennier och jag förstår inte att vintervärdarna inte har dött och att ägarna inte märker att de har sjuka plantor.
Jag har behandlat med svavel i flera år och förra året fick jag rekordskörd, men i år är päronrosten sällsynt grym, plus att även päronen drabbats av monilia.
Eftersom jag måste skörda både äpplen och päron tidigt och snabbt har det blivit en hel del torkade, och Herzogin Elsa är underbart gott som inkokt, eller som päronmarmelad till dessertost.
Jag fryser också mycket äpplen i bitar att använda till kvass senare. Och jag halvtorkar äppelklyftor innan jag fryser så man kan ta fram i vinter och göra paj av utan att det blir så blött och slibbigt.
I trädgården i mitt barndomshem finns transparant blance och Åkerö, hemma finns ett rätt nyplanterat Malmbergs gylling. I år fick vi 5 äpplen!
Nalle Puh - A.A. Milne