Matlust iFokus

Matlust

Etikett: övrigt
Läst 61 ggr
hemul
1

Över hälften känner inte igen giftsvamp

Svamp är gott. Att äta giftig svamp är däremot dumt. Men den här "larmet" som valsad runt senaste dagarna är ju löjligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nyheter-fran-dagen-23-september-jx9jx0

Jag skulle säga att det är fler än så som inte är säkra på mer än möjligtvis röd flugsvamp. So what? Jag är övertygad om att mer än hälften av svenskarna inte plockar svamp öht!

Om hälften av de som gör det och inte plockar bara kantareller inte känner igen de värsta giftsvamparna, då skulle jag bli orolig. Men att hälften av ALLA svenska inte gör det oroar mig inte ett dugg.

Här är några utvalda nyheter från SVT Uppsala onsdag 23 september.
DesK
2

Den där typen av ”nyheter” tycker jag är trams. Just eftersom den är utslagen på hela befolkningen, även barn och riktigt gamla åldringar.

/Désirée

hemul
1

Jättetrams!

Sindri
0

Men just toppig giftspindling är lurig för att den ofta nästlar sig in bland trattkantareller. Man lockas ofta att plocka trattisar i buketter, men mitt i kan en spindling gömma sig.
De flesta gånger man hör talas om svampförgiftningar tycker jag är när de som är inflyttade från andra länder tycker sig känna igen svamp från sitt hemland. Det vore kanske extra bra att få ut information på andra språk.
Jag var stensäker på att jag hittade champinjoner i Spanien en gång, men avstod ändå att plocka just för att jag inte kunde tillräckligt om landets svampar.

hemul
0

Men det lär ju inte drabba majoriteten av svenskarna som alltså inte plockar svamp….

F.ö. är champinjoner cancerogena, så lika bra att inte plocka dem heller. Eller köpa.

• Redigerat 2026-09-26 12:59 av hemul
Sindri
0

Kan man rädda någon så är det väl bra. Jag förstår inte att det är något att bli upprörd över.
Det finns andra företeelser i samhället som vi dränks i information om som jag inte gillar (som idrottstävlingar och melodifestivaler), men jag blir inte upprörd för det.

hemul
1

Man jag är väldigt intresserad av svamp! Poängen är att de drar en slutsats på felaktiga grunder. Det är inget upprörande med att hälften av svenskarna inte känner igen giftsvamp därför de flesta inte plockar svamp. Skulle det vara nåt värde i det där skulle de bara ha tagit med såna som gör det.

Det är att det "larmas" om något på felaktiga grunder vi tycker är dåligt.

• Redigerat 2026-09-26 15:29 av hemul