Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 65 ggr
DesK
2

Gör du veckomatsedel?

Gör du veckomatsedel, eller kanske månadsmatsedel? Hur tänker du och varför tänker du på just ditt sätt?

/Désirée

Maria
2

Jag planerar oftast bara två maträtter men det blir oftast för fyra dagar eftersom vi äter rester.
Tycker det är svårt att laga mat till bara två personer så det blir nästan alltid över.
Jag äter gärna rester istället för att frysa in.

/Maria

Vixxen
2

Försöker så gott det går!
Förr gjorde jag alltid det.

DesK
2

#1 Håller med dig om att det är svårt att jaga mat till en eller två personer 😊 Äter hellre rester, än fryser ned färdiglagad mat.
#2 Jag gör ungefär som du 😊

/Désirée

johan
2

Nej. Ogillar när det är överfyllt i kyl & frys. Och det har varit så ofta jag planerat något, så är familjen ändå inte sugen på det den dagen.

Handlar ofta till 1-3 dagar max.

Tina fryst mat tycker jag är så drygt. Tycker det både är godare och ibland enklare att laga nytt.

Hellre ha rester i kylen som blir lunch eftersom jag ofta jobbar hemma.

Mvh // Johan

DesK
2

#4 Dessvärre är jag en redig hamster, så kylar och frysar är innehållsrika 😇 Håller med dig om att det är drygt att tina fryst färdiglagad mat och både godare och enklare att laga nytt. Så därför har jag slutat frysa färdiglagad mat, utan ser till att äta upp den istället.

/Désirée

hemul
2

Aldig gjort nån veckomatsedel eller liknande. Har alltid välfylld frys, brukar välja på morgonen eller kvällen innan vad jag vill äta nästa dag. Tycker inte det är svårt att laga till en heller. Rester har jag aldrig. Lagar inte mer än jag ska äta. Utom grytor och sånt förstås, men då fryser jag i portioner.

hemul
2

#4: Håller med om att färdig mat blir trist i frysen. När jag gör många portioner typ gryta sparar jag kryddning, redning o.s.v. tills jag ska äta det. Fryser köttet i spad bara. Blir mycket godare och fräschare och man kan smaksätta som man känner för.

Kött som steks i skivor, kotletter, karré o.s.v. styckfryser jag rått. Undantag att jag brukar frysa stekta revbenssjäll och liknande att ha till utflyktsmat på sommarn. Perfekt att lägga en fryst klump i en liten kylväska så är det lagom tinat när man är hungrig. Fast är det inte så varmt kan man behöva ta ut det ur väskan lite tidigare. 😉

DesK
2

#7 Smart tips att frysa köttet i bara kokspad! F ö gör jag som du styckfryser skivat kött, så lätt att ta fram till mig själv och till fler i hushållet eller till gäster 😊

/Désirée

Maleficum
2

Jag gör ofta ett storkok och sen äter samma sak hela veckan (handlar bara en gång i veckan).

Har dock haft en period med låg energi och då har det tyvärr blivit mycket halvfabrikat (vilket jag inte är så förtjust i).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
2

Nej, jag planerar ingen matsedel. För mig är det viktigt att njuta av middagen, och det innebär för mig att det behöver vara mat jag är sugen på, att maten är nylagad och att jag kan laga och äta maten i lugn och ro. Jag kan sällan veta en vecka i förväg vad jag är sugen på och planerar därför inte så långt.

Så oftast är det på kvällen jag bestämmer vad jag ska äta dagen därpå, så att jag vet om något behöver tas upp ur frysen (tex kött/fisk som jag portionsfryser rått). Sen har jag alltid i bakhuvudet om jag har färska grönsaker eller andra ingredienser som behöver användas upp, och kan absolut planera för att jag någon gång under veckan behöver äta något som passar med X.
Jag lagar så mycket som jag äter, eller äter så mycket som jag lagar. Så inga rester eller storkok för mig.

//Jessie

DesK
0

#10 Det låter som att du verkligen har funnit hur du bäst löser dina måltider 😊

/Désirée

hemul
1

Jo, en grej är lite jobbig när man är ensam. Frukt och grönsaker. Är lite periodare på grönsaker. Idag köpte jag 3 kg ekologiska morötter, för det var extrapris och jag är väldigt inne på morötter just nu. Men om nån vecka kanske jag tröttnat och då ligger de där och skrumpnar. Då gäller det att skiva, ångkoka lite lätt och frysa. Men det är besvär som jag egentligen inte vill ha. Frukt är lättare. Jag vet att jag inte kan käka upp 1 kg persikor innan de blir dåliga, så jag kokar kräm på en del medan de är fina och har som sylt på filen eller kvargen. Eller i parfait. 😋

• Redigerat 2026-10-05 22:30 av hemul
Tarotstollan
0

Ingen ide att planera, för när den dagen kommer, är jag inte intresserad av att äta det ändå.
Är jättedålig på all sorts planering och mat är värst + att då vara diabetiker och kräsen. Vet aldrig vad jag skall äta så ofta blir det bara mackor och lite grönsaker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!