Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: fiskskaldjur
Läst 4269 ggr
Vosjes
0

Recepthjälp - Billig god fiskrätt

Jag behöver recept på en god, billig fiskrätt som inte smakar fisk.
Då jag avskyr fisk av alla sorter men behöver mer fisk i mig behöver jag en god fiskrätt som helt enkelt inte smakar fisk.

Fiskpinnarna pillar jag bara bort paneringen på och ger fisken till katterna annars hade det vart ett bra val för mig. Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[mingdie]
0

Fisk som inte smakar fisk. För det första så är det viktigt att du använder riktigt färsk fisk. Den smaken som dom flesta har problem med när det gäller fisk blir starkare efterhand.

Nästa är att använda en fisk med lite smak det vill säga en fisk med vitt kött.

För att få bort fisksmaken skulle du kunna göra en Thaiinspirerad currysås med cocosnötsmjölk som du har fisk och grönsaker i. Det kommer att dölja fisksmaken. Du skulle också kunna göra en sås med kumin, koriander, tumerik, ingefära och kryddnejlika. Det blir en sås som går åt det indiska hållet. Om du kokar fisken i en sådan sås så kommer du inte att känna av fisksmaken.

Tyvär är jag hopplös på recept eftersom jag provar mig fram i köket och sällan följer recept. Men det går lätt att hitta på internet.

HannaM
0

Well - följ råden ovan med färsk vit fisk och krydda på ordentligt så blir det ju mindre fisksmak. Du kan ju också köpa fiskoljekapslar?

Vosjes
0

Jag ska nog hitta något fiskrecept som passar mig. Jag har funderat en hel del på dessa fiskoljekapslar men de är lite läskiga måste jag säga.

ettlitetalias
0

"Köttfärssås" gjord på tonfisk istället för färs fungerar jättebra här hemma där vi har en riktig fiskhatare Glad Ös på med massa tomat, vitlök, lite chilli och gröna örter så som timjan och oregano!

Vosjes
0

Låter mumsigt, och sambon som älskar tonfisk dock får vi nog hoppa över vitlöken men det ska testast någon dag

HannaM
0

Sett en del fiskrecept där man också har bacon i, måste ju kunna dölja smak rätt bra? Jag äter inte bacon så jag har inte provat men någon annan kanske har?

Vosjes
0

Jag har då aldrig ätit bacon ihop med fisk men jag kan tänka mig att det döljer en del av fisk smaken.

DesK
0

Bacon till torsk eller lutfisk är det en del som äter. Jag har testat knaperstekt bacon till kokt torsk med äggsås och det är jättegott Glad Vill minnas att det kallas för surf&turf när man blandar fisk och kött. HannaM TrevorS har ju ett bra recept på "bacon" gjort på aubergine, det borde också funka bra till fisk.

/Désirée

HannaM
0

Jo annars kan man vara lat och köpa "fuscon". Håller mig nog till köttsubstitut om jag är intresserad av ersättning, grönsaksersättningarna har aldrig ens varit i närheten av samma sak. Däremot kan dom ju vara goda men hade man tänkt sig bacon så är det sällan det duger för min del.

Undrar om inte baconlindad fiskfärsbiff kan vara något om man vill dölja fisksmak?

storost
0

fiskburgare av vitfisk. Finhacka fisken tillsammans med ägg, kryddor som är stark i smaken och om du vill lite gammalt bröd. Forma bullar och stek dem i smör. Man kan också blanda i lite nötfärs.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Stephan menar du färs av nötter eller menar du färs av nötkött?

/Désirée

Anterrabae
0

Jag tänkte på en sak, fråga i fiskdisken efter en fast fisk som inte smakar så "fiskigt" De brukar vara jättebra på att tipsa om bra sorter som inte är superfiskiga eller blir träiga som typ allaska pollok kan bli Tungan ute

Jag fick tips på en jättebra vit fisk med fast kött. Bra att steka till och med, Kummel. Mild smak, inte särskillt dyr för att vara färskfisk och inte torr och tråkig.

Förresten, gillar du pepparrot? Pepparrotssås är bra med fast vit fisk, och den är smakdistraherande. Flört Annars är dillsås och äggsås snällare varianter på samma tema. Det blir myket smak, men inte fiskigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
0

#11 Jag menar färs av nötkött.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Vosjes
0

Dill hoppar jag gärna över då varken jag eller sambon är förtjust i det.
Den närmsta fiskdisken har tyvärr bara gett oss dumma svar så vi går gärna inte dit och frågar när de svar vi fått hittills har varit liknande till dessa: -Alla förutom barn tycker om fisk så sluta löjla er. -Köp fiskpinnar från frysdisken. - Jag har ingen aning jag äter inte fisk själv, är vegetarian.

Hur som helst ska jag prova Marianns superfrestande Torsk i ugnen med syrlig sås.

HannaM
0

Det känns ju som att fiskfärsbiffar borde vara ett bra alternativ.. man får liksom in mycket kryddor i alltet och har större chans att maskera fisken. Visst kan man krydda och panera fiskfileer men innuti är det ju ändå bara fisk.

Anterrabae
0

#14 Vilken knasig typ i fiskdisken! Då förstår jag att du inte gärna går dit igen Tungan ute

Gör den fisken, den är jättegod!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Brynhilde
0

Gillar du curry? I så fall har jag ett recept på Currytorsk:

• 1 paket fryst torsk 400 gram
  • 1 purjolök
  • 2 syrliga äpplen
  • 1 liten bit rotselleri
  • cirka 1-2 matskedar smör
  • curry efter smak
  • salt
  • lite vatten cirka ½-1deciliter

Strimla purjo, selleri och äpplen fint. Fräs lite av curryn i smöret i en gryta. Lägg i det strimlade och vattnet. Rör om och låt puttra en liten stund under lock. Dela fisken i bitar, lägg överst på purjofräset, salta och damma över rikligt med curry. Sjud alltihop tills fisken är klar. Servera med kokt potatis.

Det blir rikligt med sky i grytan för äpplena "smälter ner".

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Vosjes
0

Jag har inga problem med curry och torsk ska jag köpa i veckan så jag kan nog testa det receptet också! Tack.

DesK
0

Brynhilde det låter både gott och enkelt att göra Glad

/Désirée

Brynhilde
0

Vet av erfarenhet att folk som inte är så förtjusta i fisk brukar tycka om det här, förutsatt att de gillar curry.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...