Judiskt penicillin - den underbara kycklingsoppan
Detta är en värmande och god soppa, när en känner sig lite ruggig och frusen. Jag lagar den oftast på min hemkokade buljong.
Till ca 1 liter buljong, skär en rätt stor morot och en bit rotselleri i småbitar. Skala och skär gul lök och purjolök i småbitar, skala en stor eller två mindre vitlöksklyftor och ställ åt sidan. Skala några centimeter färsk ingefära. Skär 1-2 kycklingfiléer i bitar.
Fräs lök och rotsaker i lite olja eller smör blanda i buljongen, eller ta vatten och buljongtärning. Låt koka upp och sjuda i ca 20 minuter, krydda med peppar och tillsätt finriven ingefära, smaka av med salt och pressa ned vitlöken. Låt soppan bli ordentligt varm och strö över valfria färska eller frysta örter samt pressa i en citron.
Om du vill göra soppan mer mättande tillsätt färdigkokade bönor eller någon form av pasta.
Ät med gott bröd.
/Désirée
- Redigerat 2026-10-08 16:35 av DesK
Jag har en matdröm om en annan judisk kycklingrätt. Såg en gång en film där en judisk familj hela tiden lagade mat. Minns inte vad rätten heter, men de friterade kycklingskinn i sitt eget fett och sen satt de och mumsade de där knorvarna. Riktigt krispigt kycklingskinn är bland det godaste jag vet och att då få äta bara det… 🤤
- Redigerat 2026-10-08 16:44 av hemul
#0 Tack för tipset.
Låter gott.
/Maria
DEt låter som en god soppa
Kattutan men stolt Plåtis ägare