Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: matbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2265 ggr
[Aquelegia]
3

Hån mot smörgåstårtan?

Fick den envis idén om att göra en smörgåstårta till bror min som fyller 25. Då jag alltid gillar att anpassa maten efter den som skall firas blir fyllningen inte den vanliga utan. Böcklingpastej, ägg och gurkröra och ett lager med färskost/ laxpastejröra.

Sambon är mycket upprörd över detta och har sagt att han inte ens tänker smaka på tårtan då han är väldigt traditionell när det gäller vissa saker.

Tycker ni att det är att håna smörgåstårtan genom att hitta på egna fyllningar?

[Noriisen]
0

Nja lite kanske Glad

[Aquelegia]
1

Men då borde ju den vegetariska varianten också vara ett hån? Det finns ju enormt mycket mer fyllningar än vanliga räkröranTungan ute Kan det vara så att smörgåstårtans favortifyllning är räkröra. Att det inte har något med grundreceptet att göra utan att räkröran är något som svenskarna håller enormt kär?

Denna kommentar har tagits bort.
[Aquelegia]
1

Läs om smörgåstårta på wikipediaFlört Finns alltså inget som säger att räkröra är enda rätta fyllningen i smörgåstårta. Andas ut lite nuTungan ute Enda busiga påhitt är ju böcklingpastejen då! Lax, ägg och gurka tillhör ju vanliga fyllningar.

Marianns LCHF Mat & bak
1

jösses!?

man fyller väl smörgåstårta med vad man vill! Skrattande
Skinka, köttbullar, lax, räkor, tonfisk med mera

DesK
1

Det finns ju massor av olika fyllningar till smörgåstårta, likaså olika dekorationer. Det är upp till var och en vad man vill ha i och på en smörgåstårta. Så nej det är absolut inget hän mot smörgåstårtan att hitta på egna fyllningar - Tvärtom! Glad

I artikeln om röror och pålägg hittar du flera olika röror som passar i smörgåstårta. Berätta gärna hur du gör din smörgåstårta Glad

/Désirée

Maria
1

Då undrar jag vad den vanliga fyllningen är?Flört

När man beställer färdiga smörgåstårtor så kan man ju välja på olika varianter.

/Maria

Karmatarerskanise
3

Är inget hån haha SkrattandeFinns ju som sagt många olika fyllningar. JAg tycker snarare det hedrar tårtan lite när man kommer på nytt Flört

Sophey
1

Det finns ingenting som säger hur en smörgastarta igentligen ska ha för fyllning. Sen varierar det ju fran familj till familj. Jag äter inte skaldjur eller fisk och min mor är vegetarian sa det har alltid blivit smorgastartor med olika fyllningar för min del.

Medarbetare på matlust

dolfen
4

Det skulle väl nästan vara ett hån att inte använda sig av sin omtänksamhet, fantasi och kreativitet!

Glad

Namiko
2

Man ska helt klart variera fyllning efter smak. Själv föredrar jag min smörgåstårta vegansk.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
1

Absolut inget hån! Säger som tidigare talare, man måste väl få anpassa sig så det passar den som ska äta? Annars är det väl ingen ide!

jag tycker den fyllningen du berättar om låter jättegod! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3

Sambon åt med stor förtjusning. Han tycker jag är bäst på att laga mat och godkände mina fyllningarOskyldig Det blev böcklingpastej (på tub) blandat med vispad grädde, gurka/ majonäs/ ägg och laxpastej (på tub) med färskost, citron och dill. Alla tyckte den var supergod för det var lite rökigare smak på den men ändå den där goda krämigheten. Första gången jag gjorde smörgåstårtaSkäms Kommer inte kunna sluta nu ju!

Anterrabae
1

Härligt att den blev så bra! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2

#13 Låter jättegott Tungan ute Smörgåstårta är ju en svensk klassiker som man med fördel kan bjuda utländska gäster på. En tysk kompis önskar sig alltid smörgåstårta när han hälsar på oss Glad

/Désirée

[Aquelegia]
0

#15 Bra tips där! Min faster funderar på att komma hit nästa år då är det ju klart jag skall laga detta Cool

Kan berätta en pinsamhet. När vi hade kommit till Sverige bakade vi smörgåstårta men förstod ju inte att det var tunna lager bröd och krämiga fyllningar. Vi bakade enorma grova tyska limpor och stoppade pannbiffar, Aivar och dylika konstiga ting i. Det var supergott men liknade ju inte alls det "riktiga" Tog mig 12 år innan jag vågade mig på ett försök att hedra smörgåstårtan igen. Vad långt jag kommit i svensk matlagningGlad

[TrevorS]
3

Ska man gå bakåt så bakade man ett bröd och hade på rester från det man ätit under veckan. Var oftast vildjäst bröd eller surdeg (då renodlad jäst inte fanns då). Då får ni starta surdegen nu i så fall. Tungan ute