Nyttig mat som ungar gillar
Jag behöver en massa tips om lättlagad mat som även mina ungar gillar.
Dom är kräsna och är van med korv och köttbullar och microburgare. Men nu vill jag förändra maten här hemma på grund av ett skäl. Ett barn skall inte bli fetare. Dessutom behöver vi inte äta en massa skräpmat. Äter inte det själv men barnen får det allt för ofta.
Så ge mig tips. 
Vilka råvaror passar bäst för dig att använda? Vad jag har förstått så är det svårt för dig att få tag i en del saker där ute på Åland 
Skriv ner vad som är lätt för dig att få tag i så får vi hjälpas åt att utgå ifrån det 
Till exempel köttfärs, kycklingfilé eller vad det nu kan vara som du kan och vill ha som basvara.

Vad tycker dina barn om? Kanske någonting extra som de tycker om typ hamburgare eller liknande? Sånt kan man göra hemma och sedan göra en nyttigare version av det utan att barnen ens vet om att det är hemmagjort - eller nyttigt.
Annars kan man ta inspiration av barnprogram och kolla runt lite vad som äts där, sen bara att servera dom typ "svampbob fyrkant burgare" som ett exempel det brukar gå hem hos ungar dvs att göra maten roligare än den är. (hamburgare är endast ett exempel)
Och precis som Tassy undrar, vilka råvaror passar bäst för dig att använda?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Köttbullar, pannbiffar och hamburgare är ju lätta att göra själv från äkta råvara. Ta 4-500 gram blandfärs och ta 1 ägg och salta och peppra, ta i en finhackad gul lök, om ungarna gillar lite bitar av löken, ta annars lökpulver. Blanda ordentligt och gärna med väl rengjord hand, att du kramar färsen och mixar runt.
Forma mindre bullar, pannbiffar eller stora platta hamburgare. Vill man ha hamburgare får man se till att den är stor och "superplatt", för biffar drar alltid ihop sig och "lyfter".
Vill du ha sås till så när bullarna /biffarna har fått fin färg runt om så slår du på grädde kanske cirka 2 deciliter och låter det puttra en stund, cirka 5-10 minuter, beroende på hur genomkokta du vill ha biffarna. Tryck lite lätt på dem och känn att det sviktar lite då brukar det vara lagom, hårda biffar är väl genomstekta och kan också upplevas torra. men en del gillar det så och andra lite lättare stekta.
Om man också vill ha mer lök i såsen så kan man med fördel fräsa med en extra liten hackad lök innan man tar i grädden, blir god smak på såsen då. 
Är det nått du undrar om detta så fråga men jag tror jag fick med allt.
Gillar man hetta i bullarna och sås kan sambal oelek vara ett tips att ta, men det kan räcka med 1 tesked bara. Där får man prova sig fram till "rätt" hetta.
Jag serverade ofta till mina barn kokta morötter och potatis till köttbullar. men om man ska tänka vikt bör både potatis och morot ryka. Ta kanske kokt blomkål och eller broccoli, gröna bönor kan också vara gott. Eller om potatisen får ryka kan man kanske ändå behålla morötterna. Ja du får själv känna efter.
VIKTIGT tycker jag för dig och alla andra är att ALLTID använda riktigt smör och inte margarin (milda).
Lycka till!
Vil du föra in lamm i kosthållningen är lammfärs super, och då är kryddningen med fördel lite åt "medelhavet". Du gör med fördel pannbiffar och steker dem som i #3
Timjan, oregano, basilika med mera torkade eller färska.
en som jag gärna avänder är
Salt , peppar, basilika och lite vitlökspulver och /eller lökpulver.
Vill man riktigt göra det spännande och gott tar man
Salt, peppar och hackad färsk mynta eller torkad.
Lamm och mynta är jättegott!
All sorts plockmat brukar vara poppis hos barn. Gör en god dipp av majonnäs, gräddfil, örtsalt,peppar, vitlök och gärna någon finhackad färsk örtkrydda, skär stavar av paprika (röd eller gul), gurka, morötter, rättika, kålrot och låt barnen knapra på det, funkar mycket bättre än en tallrik med sallad. (Du hittar fler förslag till dipp i artikeln Pålägg och röror) Beträffande hackad lök i färsrätter kan jag tipsa om att du kan hacka löken i mixer eller matberedare, då blir den mycket finhackad och slinker lätt ned också i kräsna barnmagar. Fluffig ugnsomelett är också rätt lätt att göra, korv kan göras rolig genom att skära den på något annorlunda vis eller så kan man göra korvgryta med rotsaker blir då en bekväm allt-i-ettgryta.
/Désirée
Ja precis #5! ÄGG är superfood!
Begränsa absolut inte mängden ägg ni äter varje dag. Ge ungarna och dig själv en superstart på dagen och de klarar att gå utan mat länge.
Slå i 20 gram smör i stekpannan, knäck 2 ägg i en skål vispa samman med salt och lite peppar. Häll äggen i stekpannan och rör runt lite med stekspaden, så smöret går in i äggen. Stek tills den stannat och vänd och stek lite på den sidan. Vips så har du en enkel och väldigt näringstät frukost, lunch eller kvällsmat! Bacon till är gott eller lite skivor av paprika.
Ett kokt kallt ägg som en mellis är super.
Åh tack alla för svaren.
Lök i köttfärssås går bra för då har jag i en hel lök utan protester. Det där med råvaror vet jag inte har inte kollat så noga. Men det finns en hel del grönskaer i butikerna.
Dottern som behöver gå ner lite har önskat sig potatis- och purjolökssoppa. Har aldrig gjort men det skall vi äta en dag.
Fisk går inte hem så mycket men jag skall inte ge mig kring det. Finns billig Sej så jag köper gärna den.
Vi är alla dåliga på grönsakerna men jag vill gärna få in lite mera i maträtterna. Inte så mycket vid sidan om för då blir det inte uppätet.
Ett tips när det gäller att ha grönsaker i maten, så finriv till exempel morötter och blanda ner, då smakar eller syns det knappt.
Soppor överlag är ju supergod och superenkel mat att göra, så vill de ha det så är ju det jättebra! Bara att frysa in i portionsförpackningar också så kan man bara slänga in dem i micron när man har en lat dag 
Om du har en matberedare eller mixer kan du enkelt göra goda fiskfärsbiffar av sej eller annan fisk. Jag kan lägga in ett recept på fiskfärsbiffar senare. Nu har jag lagt in ett enkelt basrecept på potatis och purjolökssoppa 
/Désirée
Jo fiskfärsbiffar låter gott. Väntar med spänning. :D
Skall just kolla in purjosoppan.
Jo morötter kan man lägga in i maten.
Jag har själv (och har alltid haft) väldigt svårt för fisk, jag har hemskt svårt för att klara av det. När jag var liten åt jag gärna fiskbullar, inlagd sill och torsk med äggsås, men inget mer. Idag vill jag helst äta fisk där fisken smakar så lite som möjligt
Så vi äter mycket lax tillsammans med pasta och massor av grönsaker och i någon god sås, eller torsk/sej (som inte smakar så mycket fisk i sig) både kokt och i ugn tillsammans med smakrika tillbehör. Vi brukar till exempel slänga in en form med fisk, potatisklyftor eller potatismos och grönsaker i ugnen. Och kokt torsk med äggsås gillar jag än idag! En annan fiskrätt vi brukar göra ganska ofta är kokt/stekt/ugnsstekt torsk/sej med ris och till det blandar vi en kall sås på creme fraiche eller gräddfil och massor av citronpeppar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Med ris? Det har jag inte tänkt på. :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Angående fisk är det väldigt populärt här hemma med tacofisk och det är löjligt enkelt! Perfekt att servera med ris eller potatis i olika former
Till är det gott med isberrgsallad + gurka eller broccoli + blomkål.
400 gram Sej
2-3 deciliter Creme Fraiche
1 påse tacokrydda
1 tomat, skivad
½ gul lök, finhackad/riven
Riven ost (kan skippas)
Lägg fisken i en ungsfast form. Blanda creme fraiche med tacokryddan och löken.
Häll creme fraichen över fisken, lägg på tomatskivor och strö över osten om du vill ha det på. Tillaga i mitten av ugnen, 175 grader, 20-30 minuter för upptinad fisk och cirka 40-50 minuter för fryst fisk.
Har en kräsen yngre bror som älskar snabbmat och halvfabrikat så vet hur det är när man försöker få dem att äta lite nyttigare (är själv också uppvuxen på pan pizza och micromat överlag)..
Med vänliga hälsningar
Chess
Åh det låter ju smarrigt. 
Många bra förslag ovan. Tänk extra mycket på att starta med en rejäl frukost. En proteinrik frulle står man sig på länge. Ett kokt ägg med majonnäs o kanske en bit rökt kött eller fisk till, bacon kanske. De morgnar jag startar så blir jag inte sugen förrän framemot klockan 12-13 på dagen. Bra om ungarna inte gillar lunchen på skolan alla dagar. Undvik det mesta med socker o vitt mjöl i, en rejäl fälla för många inklusive mig. Kolhydrater ger sug efter en kort stund, ät bär istället för frukt. Soppor till mellis o middag om ni ätit rejäla frukostar o luncher. Blomkålssoppa är poppis hos oss; koka blomkål i gräddmjölk, lite salt o peppar, mixa o smält sedan ner en god, riven smakrik ost. Det finns många recept på soppor med asiatisk touch på nätet, mina barn gillar dem i alla fall. Svampsoppa o fisksoppa är gott. Gillar de inte soppa gör du den lite tjockare o kallar den för gryta, det funkar i alla fall här hos oss.
Jag gör ofta lådor med köttfärs som jag smaksätter på olika sätt. Steker köttfärs o lök o kryddar med tacokrydda, eller steker svamp o blandar ner. En annan kryddningsvariant är hackade torkade tomater o oliver om man gillar det (de svarta är mildare i smaken). Sedan vispar jag ihop crème fraîche, en skvätt grädde, lite salt o peppar, eventuellt lite chilipulver + gurkmeja för den ger en fin curryfärg samt är nyttig (antiinflammatorisk). Ibland blandar jag i currypulver…bara fantasin sätter gränser. Häll stanningen över köttfärsen i en ugnsform o grädda tills stanningen stannat av o fått fin färg. Ledsen för att radbrytningen inte fungerar.
Vad kan man äta istället för ägg till frukost?? Som uppfyller någelunda äggets näring? Har ett barn som vägrar äta ägg… Men det går att få i han det i exempelvis pankakor och liknande.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#14 jag tänkte på kötbullar och liknande, det äter vi mycket av. Men jag gör dem själv numera och köper dem inte färdiga.
Köttfärslimpa är enkelt och gott, där kan man göra den som en grotta med grönsaker i..
Gillar de inga grönsaker alls? Tomat och gurka brukar gå hem i de flesta fall, skär grönsakerna lite roligt och annorlunda.
Låt barnen vara med och laga mat de inte tror att de gillar.. Då gillar de det bättre när de har gjort den själva.
Vi gör matlista här nu som barnen bestämmer.. Alltså de har lite olika att välja mellan och sen kollar de vad de ska äta i skolan sen gör vi listan. Det gör oxå att de inte protesterar när maten står framme, för de har själva valt..
~ Anneli ~
Ja en matlista funderar jag på att göra tillsammans med dom.
#8 Testa, för då får man bättre överblick över vad man ska äta under veckan. Enklare när man ska handla med.
~ Anneli ~