Har jag blivit galen!?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men det känns som jag har blivit lite galen.
Det var varit mycket snack om min vikt runt omkring mig känns det som, att jag ska äta bättre, nyttigare, oftare, , att jag är för smal osv. ja, ni fattar.
Nu de senaste veckorna har jag skött mig riktigt bra med maten, och jag är väldigt stolt över mig själv! Har ätit varierat och ofta. (Bra frukost, mellanmål i form av en mjuk macka och en hårdmacka med pålägg och grönsaker på fm + dricka, sen normal lunch, mellanmål när jag kommer hem från skolan, sen middag, sen kvällsmellanmål.)
Men mitt i allt det bra, finns det såklart något dåligt. Jag har blivit väldigt noga med vad jag stoppar i mig. Läser innehållsförteckningar, kollar hur mycket vetemjöl det finns… Fullkorn är att föredra osv osv osv osv. Även fett. Socker.
Det har till och med börjat gå ut över andra - Jag vill att andra ska äta nyttigt, lika nyttigt och ofta som jag.
Jag mår psykiskt dåligt om jag ser någon familjemedlem äter dåligt. Det kan vara flingor med mycket socker, eller vad som helst, och jag känner mig äcklad. Förstår inte hur man kan äta det osv. Det kan även vara om de äter dålig lunch osv.
Ska såklart inte klaga på andra då jag själv har varit hopplös, käkat wienerbröd/krämbullar till lunch/när jag har varit hungrig. Gått och ätit skräpmat för att jag inte tyckte det fanns nåt att äta osv.
Har till och med börja äcklas av folk på stan (!?!?!?!). Jag mår dåligt när jag ser andra, helt främmande personer , stoppa i sig chips, ahlgrens bilar, skräpmat m.m, jag vill seriöst bara gråta för dessa människor!
Har jag blivit knäpp, eller vad är det här!?
Ska man må dåligt över främmande människors matvanor!?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Ojoj det där låter farligt. Kan du inte försöka att sluta tänka på det och bara tänka på dig själv. Du kommer att må så mycket bättre av det.
#1 Det är svårt att sluta tänka på det…. För direkt när jag ser det far det massa tankar genom huvudet på mig.
T.ex:
"Skulle önska de visste hur bra det är att bra att äta nyttigt"
"Tragiskt att de äter godis istället för riktig mat"
"Seriöst vad äckligt" *känner smaken i min egen mun, och äcklas*
Jag har också haft såna tankar och jag vet att det är jobbigt men det blir en utmaning för dig själv att inte tänka på detta.

Det låter som en fas du går igenom.
Jag har haft dessa perioder ibland också men det är bara att sluta bry dig då folk vet gott och väl att ett weinerbröd är onyttigt och då är det deras problem och bara dom kan ändra på det.
Se till att glädjas av att du slipper allt skräp och därmed ger det dig en sundare livsstil även om man ibland då och då kan unna sig lite skräp mat.
Men däremot kan du om du så vill ge din familj eller kompisar om du nu vill råd om bättre alternativ än just dessa mindre bra varor men annars är det bara att ignorera och njuta av det du själv har på din tallrik - det finns säkert folk som tänker Men usch vad äter den där människan för någonting? när de ser dig äta någonting nyttigt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#3 Ja, får försöka skärpa mig. 
#4 Folk kanske vet att det är onyttigt, men jag har ingen aning om de verkligen vet det!
De kanske tror att det inte spelar någon roll om man äter skräp hela tiden typ…
Hoppas det är som du säger en fas.. 
Ja, om man äter nyttigt så kanske vissa tänker så. Hahaa, jag minns att jag åt groddar (eller vad det heter) till lunchen, för det är ju nyttigt. Haha, nån måste ju ha tänkt "seriöst vad äckligt!!". Det är väl inte det bästa jag har smakat, men bara tanken att det var nyttigt gjorde att jag åt upp det. =)

Jo groddar är roliga - vi fick sånna i skolan under min tid och alla lärare åt dom och förklarade hur goda och nyttiga dom är medans vi elever bara tittade på dom och tänkte groddar… grodor… och när vi såg dom gjorde det ju inte situationen bättre då det ser ut som typ grodyngel eller någonting annat läskigt 
Hahaha! 
Jag minns också lärare som fyllde tallriken med ett barg med grönsaker! Hehehe! 
Har du nån aning om varför groddar är nyttiga? Alltså vad innehåller de? De försvinner ju innan man har hunnit tugga klart! 

Groddade frön och baljväxter är mycket enzymrika. Dessutom innehåller de flera olika vitaminer som A- B- C- D- och och E-vitaminer (olika sorter har lite olika koncentrationer och typer av vitaminer).
Dessutom innehåller groddar och skott järn, kalcium och kostfiber.
Överkurs:
Groddar är växtens motsvarighet till djurens embryo.
#8 Du verkar så allmänbildad!!!!!!!!! Detta låter ju riktigt bra, nästa gång jag ser groddar på skolan ska jag äta en halv tallrik med groddar! 
Det är roligare att äta om man vet varför det är bra!

Man lär sig mycket från TVn och annat speciellt när man är liten.
Om du tycker om groddar tycker jag att du ska äta det jag håller mig borta från groddar - de skrämmer mig lite faktist 
#10 Kanske ska börja kolla lite mer på tv
Kollar knaappt på tv, typ aldrig. Bara på Cops. De är så brutala, och det är kul, hahah!
Tycker om och tycker om, det var nog att ta i.
Men kan äta det för att det är nyttigt.
DU är väl rädd att de ska simma runt i din mage som grodynglar 

Jag har alltid tyckt om TVn allt från nyhets morgon till Cow and Chicken på cartoon network.
Det är bara en av de fobier jag har jag tror väl att de ska stanna kvar i magen, utvecklas till en moster böna och sedan slita in mig i magen och ta hämnd på mig för att jag åt dom genom att äta upp mig 
#12 Åh, stackare!
Låter lite läskigt ändå faktiskt!

Haha 
Man blir lätt lite "fixerad" när man får ett nytt "intresse". Dessutom tror jag att du är en mycket empatisk person som bryr sig mycket om andra och då tar man ofta på sig för mycket ansvar.
Som sagts ovan är det inget fel i att ge goda råd till nära och kära *men* skriv ingen på näsan vad som är (i dina ögon) rätt. Folk (iaf de som är vuxna) måste ta ansvar för sina egna handlingar och du mår inte bra av att ta ansvar för alla andra. Det kan lätt bli en fix idé dessutom och du vet vad man brukar säga; gränsen mellan att vara normal och galenskap är hårfin. Det är gränsen mellan anorexi, "normalt" ätande och bulimi också och man märker sällan när man överskrider den.
Avslutar med massor av beröm för att du lyckats få ordning på ätande, hoppas att matlusten är med nu också! 
Kom också ihåg att om du är frisk i kroppen så kan du äta i stort sett vad som helst, sålänge du inte överdriver. Lev nyttigt under veckan men unna dig sedan något till helgen. Man mår inte bra av att späka sig heller för då blir ätandet till ett ok och inte det nöje det faktiskt är! 
#15 Jag känner mig liksom aldrig empatisk annars nästan! Men kanske är det i det här fallet. 
Än så länge äter jag normalt .
Jag får dock lite skuldkänslor om jag äter 3 bullar eller nåt (även om jag har ätit innan), jag tycker om att baka m.m, men är inte lika förtjust att äta det bakade. Hehehe!