Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 34133 ggr
Amm0
3

Vilken ost ska jag använda?

Jag tänkte jag skulle köpa ost för en gångs skull. Hårdost då.

Jag ska göra pizza och ska riva osten, vilken ost passar till det?

Jag ska även göra varma mackor i smörgåsgrillen, vilken ost ska jag ha till det?
Kanske jag har tur och det finnes en ost som passar till båda tillfällena?

Jag kan säga att jag tycker om milda ostar bäst.

Loucar
2

Själv skulle jag välja en ost med lite mer smak på typ prästost, men om du gillar milda ostar så funkar herrgårdsost, västgöta kloster och billingeost utmärkt.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
2

Lagrad Grevé gillar jag skarptFlört

/Maria

storost
1

Utan tillsatser väljer jag (ingen E251 eller E235). Ostkompaniets ostar har inga tillsatser.Glad

En blandning av riven mozzarella och parmesanost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Chestnut
0

Mozzarella vet jag inte om det räknas som hårdost men är i vilket fall ruggigt god både på varma mackor och pizza!

Annars tycker jag att loucar har gett dig bra förslag, Skövdebo som jag är föredrar jag Billingeosten främst Flört men de andra är också väldigt goda till det mesta.

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
0

Västerbotten gillar jag skarpt på varma smörgåsar men den är ju inte mild precis.

Hälsningar

Louise

Amm0
1

Tack för alla tips!!

Precis som #3 så vill jag ha ost utan tillsatser. Hon/han nämner ostkompaniets ostar, men vilken sort är bäst om man ska smälta den?

Loucar
0

Du kan använda de flesta men undvik de magra ostarna för det blir sällan bra resultat på varma smörgåsar.

Hälsningar

Louise

storost
1

Mozzarella ost finns redan riven. Parmesanost är en mycket hård och smakrik ost. Problemet är att varenda person har en annan smakupplevelse. Vad jag tycker är smaklöst tycker en annan är för mycket smak.

När du vill ha en ost som smälter verkligen bra, ta då en bit racletteost och skär den med osthyvel och lägg skivor tätt under övriga ingredienser. Det låter lite ovanligt, men min mormor gjorde det så. Pizzan är knaprigare än med ost ovan på.Flört Förövrigt, ju mer fett en hårdost har ju bättre smälter den, men ju mindre går det att riva. Om du vill riva en ost med 30 till 39% fett, lägg osten ett tag i frysen och riv den direkt när du har tagit den ur frysen.

Jag är en han.Skrattande

min egen hemsida.

Amm0
0

#8 Rivna ostar vilka som helst, tror jag innehåller tillsatser.

Jag vet inte om jag vågar testa din mormors variant Flört Vi får se Flört

Tack för alla tips, killen! Glad

storost
1

#9 NEJ. Vi har alltid riven mozzarella från Lidl och den är utan tillsatser. På kontinenteten (undantag holland) har de flesta osttillverkare inga tillsatser (undantag kalciumklorid) i deras ostar. Tillsatser behövs inte, men iställlet har de en "ostsmörja" med salt och kryddor som skyddar osten. Kalciumklorid använder de för att få mer ostmassa ur mjölken.

min egen hemsida.

Amm0
0

Arla Köket riven ost Gratäng
Pastöriserad mjölk, salt, syrningskultur, löpe, kalciumklorid, konserveringsmedel: E251, E202 och E235, klumpförebyggande medel: potatisstärkelse.

Arla Köket riven ost Texmex
Pastöriserad mjölk, salt, syrningskultur, löpe, kalciumklorid, konserveringsmedel: E251, E202 och E235, klumpförebyggande medel: potatisstärkelse.

Arla Köket riven ost Pizza
Pastöriserad mjölk, salt, syrningskultur, löpe, kalciumklorid, konserveringsmedel: E251, klumpförebyggande medel: potatisstärkelse.

Basset1
0

Här anväder vi stureost mild och gräddig till barnen och den använder jag också till matlagning ,gratänger och pizza och vad man nu vill ha ost i .själv vill jag ha stark ost som pålägg som brännvinsost är en favorit .

Johan

Medarbetare på matlust

storost
0

#11 Som du skriver ARLA! Dansk och svenskt. Jag srkev till Arla, Västerbotten, Ostkompaniet och Milko och frågade varför de har de olika tillsats i ostar. Delvis har jag fått lite konstig svar. Västerbotten skrev till exempel att de - enligt EU direktiv och lag - måste göra tester om bakterier först med de vill inte vänta till de har resultatet. Därför slänger de in antibiotika och nitrater. Arla har inte svarat, de har bara händvisat att de har också ostar utan tillsatser. Till min ytterligare fråga varför har ni tillsatser i har jag inte ens fått svar. Milko skrev att en del av majerier som är ansluten till Milko använder tillsatser, men de har lagts ner och ostkompaniet skrev att alla deras ostar är fri från tillsatser som antibiotika eller nitrater.

Arlas två ostar utan (möjligtvis mer) tillsatser är Åseda och Stureost. Sen har Willys Wernersson Gräddost, den är också utan tillsatser. Eller leta lite vid utländskt ostar och läs genom ingredienser.

Nästan alla billiga rivna äkta och oäkta ostar har tillsatser som E251 eller E202 eller E235 i.

Om du vil ha ostar som smakar bra utan tillsatser, då rekomenderar jag att köpa t.ex. Wernersson Gräddost och lagra den förpackat i kylskåpet i 2 till 3 månader inann du öpnar den - som vi gör. Skit i bästföre datum, det behövs vanligtvis inte vid ostar som är bra och bra förpackad. Ju äldre en ost är ju smakriker är den.Glad Men undvik ostar - för en längre lagring - som är skärad i bitar och packat för hand, då har du en stor risk att de möglar efter bästföre datumet på grund av sämre hygien än med maskinpackade.

min egen hemsida.

Amm0
0

Wow, vilket bra svar. Ja, gud va konstiga svar du fick. Men det låter som att ostkompaniet är det bästa :)

Men någon sa att Stureosten är god att använda på mat, och den verkar ju vara utan tillsatser, så den får det nog bli :)
Jag kommer absolut inte våga testa på din variant att vänta ett par månader. Jag är en fegis, men sen gillar jag inte lagrade ostar speciellt mycket heller så ;)

Tack så mycket!

storost
0

Amm0, du kan absolut våga testa att lagra osten själv. Det går inte så att det kommer att bli från en gräddost till en Västerbotten inom 3 månader. Fär sånt behövs mindst 1 till 2 år lagring. Om du lagrar en gräddost, då är den fortfarande en gräddost, men med lite mer smak an vanligt.Glad

min egen hemsida.

Amm0
0

#15 Hehe okej, tack för tipset :)

#12 Idag köpte jag en Stureost och rev över pizzorna jag, pojken och brorsan gjorde. de blev gudomliga! :)

Tack alla!

DesK
0

Jag har då och då köpt en hel Stureost och lagrat själv i cirka ett halvår. Detta har gett en god ost med lite mer smak, men absolut inte någon stark ost. Har man möjlighet är det helt klart värt att testa. Personligen har jag bara lagrat ost som har varit vaxad, alltså inte plastförpackad, men jag har hört att det även ska gå bra att lagra plastförpackad ost. Glad

/Désirée

storost
0

Åseda och Wernerssons gräddost är plastföpackad och vi lagrar alltid de några månader.

min egen hemsida.

felixifokus
0

mmmozzarella, både på pizzor och mackor, och lite pesto