Matlust iFokus

Matlust

Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 1456 ggr
Staffan
0

Att äta sushi på restaurang

Riktigt bra sushi tycker jag hör till det godaste man kan äta. Här i Sverige slänger vi ofta i oss den ungefär som en meny på Gyllene Måsen. I Japan är intaget förknippat med avsevärt mer traditioner än så. Ta en titt på indtruktionsfilmen nedan för att förstå vad jag menar…:

>> Länk till filmen…

Japan verkar vara ett fantastiskt land!

Mvh // Staffan

Oskar
0

Jag hade svårt för sushi först…men börjar gilla det mer och mer. Och sedan är ju sushi ett rätt så vitt begrepp. Stor skillnad i smak på olika sorter, så det gäller att hitta sina favoriter.

Någon som vet var i de norra delarna av Stockholms city man kan äta god sushi?

Oskar

Staffan
0

Det finns ett ställe nära Odenplan som heter Kimama. Där har de bra sushi till bra pris - rekommenderas varmt.

// staffan

tillalex
0

Hehe, tyckte den mest var på skämt. Lite svårt att avgöra om något var sant. Knappast att de äter med fingrarna, inte vet var ingefäran kommer ifrån, luktar vinäger om fötterna, äter återvunnen tonfisk med pasta och låter bli att tvätta servetterna. Glad

Däremot serverar de alltid alla andra innan de själva tar något och artiga är de ju jämt.

Jag gillar inte kallt ris och sjögräs så därför tycker jag inte så mycket om sushi. Sashimi är bättre.

rumpino
0

mm sushi är mumma! i gävle finns det tre ställen som serverar sushi varav ett är bra. (ligger nära centralstationen för den intresserade)

har ni några rekommendationer på bra sushiställen på söder i sthlm?

stry
0

Synd att filmen i #0 är ett skämt :( Hade faktiskt varit kul att se och lära sig lite mer om traditioner och små seder man annars missar här i Sverige.

Ayakos Sushi har tre ställen i Uppsala som är ganska bra faktiskt. Annars är nog Yukikos Sushi en av de allra bästa i stan.
**
#4** Jag vill gärna ha tips på riktigt bra ställen i Stockholm, gärna något med traditionell och mysig inredning och riktigt bra kvalitet på fisken.

Staffan
0

Ett annat bra sushi-ställe i Stockholm är Sakura på Luntmakargatan i Vasastan/City. Dit brukar stora busslaster med japanska turister anlända för att avnjuta lite god mat - något som borde vara ett gott betyg.

I källaren har de dessutom några karaoke-rum av varierande storlek som går att hyra… :)

// staffan

Karmatarerskanise
0

Den enda suchi jag gillar är räkor och crabsticks. :) Inte råå fisk ;)

rumpino
0

nu har jag funnit det bästa sushistället i stockholm! precis vid medborgarplatsen, brevid uppgången från t-banan vid götakällare ligger ett ställe utan namn (?), går knappt o sitta där typ 3-4 sittplatser. fantastisk sushi dock!

det vid odenplan (vet inte om det är samma som staffan rekommenderar, alldeles brevid orontes kebab, blå logga?) är också väldigt bra, deras ångkokta soyabönor rekommenderas verkligen som tilltugg.