Finfördela torra kryddor
Här hemma använder vi en hel del hela torra kryddor, som vi rostar i torr kolstålspanna och sedan finfördelar i mortel eller i en enkel elektrisk kaffekvarn.
Bild ett en enkel kaffekvarn som är lätt att rengöra. Bild två mina ärvda mortlar.
Hur gör ni med torra kryddoor?
/Désirée
- Redigerat 2025-06-12 21:52 av DesK
Jag brukar bara smula dom i handen hahaha,gillar mortel men svårt o rengöra så använder de två jag har för rosépeppar och en för färska kryddor/marinader.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag använder mortel eller min kryddkvarn i gjutjärn från Skeppshult.
Det där att rosta dem var något nytt, men det låter jättegott.
#2 Det var en bekant från Indien som först lärde mig det, men även mina killar här hemma rostar gärna kryddorna innan vi blandar dom 😊
/Désirée
#3 jag vet inte vart jag har fått detta ifrån för när jag sökt så tycker jag inte att jag hittar denna referens. Men jag har fått till mig att man ska med tex curry,lägga olja i stekpanna sen curry kryddan för att aktivera den sen lägga proteinet för att täcka den för att på bästa sätt släppa kryddornas egenskaper …är detta något någon annan hört? Men ska testa o rosta dom nästa gång vid köttfärssås kanske…spännande
Mvh Mayhems "hönsmamma"
- Redigerat 2025-06-12 22:42 av DesK
#4 Du är inne på rätt spår 😊 Curry är ju inte en krydda, utan en kryddblandning eller egentligen en hel rätt. Det där currypulvret som finns i alla matbutiker är inget för mig och definitivt ingenting som en indier skulle acceptera och känna igen.
/Désirée
Jag gillar dock den gula curry blandningen,som faktiskt är en känd asiatisk blandning för en sorts curry i någon region då de finns en ofantlig mängd sorters curry och att indier bara räknar en liten del av vad som räknas som curry för dom. Men de finns många flera sorters curry ifrån Thailand,Indonesien osv så det beror på landet. Tycker curry är lite som våra svenska örter, man kan använda dill för sig, men den funkar perfekt med gräslök och man kan ändra deras styrka ihop för olika smak kombinationer men de finns inget rätt.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#3: Jag brukar frysa t ex libbsticka, men skall nog testa att torka och rosta, det låter gott.