Mat som är bra att frysa
Nästa månad åker jag på utlandsresa så jag tänkte laga en massa storkok och frysa mat till portioner för min sambo. Han kan laga mat själv men jobbar en del så jag vill underlätta för honom
Ge mig tips på maträtter som är bra att frysa in. Jag tänkte själv typ piroger, pizza, soppa….
Lasange
Köttgryta/kycklinggryta
Biffar & köttbullar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Thairullar, köttbullar.
Tack! Fortsätt gärna komma med förslag så har jag en del måltider att laga 😁
Korv Stroganoff med ris
Spagetti och köttfärssås
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Pasta med olika pastasåser.
Jag brukar blanda ner det mesta till pastasås.Ibland tar man det man har hemma. Tex..mjukost, keso, kesella, tonfisk, svamp, tomatpuré, olika grönsaker, köttfärs, osv..Kanske inte allt på en och samma gång, men du fattar.😄
Potatismos, ris, bönor, korn bulgur eller likn med fisk /köttbullar/falukorv/skinka
Olika gratänger. Tex Fiskgratäng, Pastagratäng, Potatisgratäng, Kycklinggratäng, osv.
Pajer med olika fyllningar. Tex Västerbottenost, svamp, grönsaker, ost o skinka, osv.
Olika grytor och soppor med ev ( hembakat) bröd till.
Färdiga mackor med pålägg som tex toast med mjukost, skinka, tomat, svamp.
Pannkakor och ev (ärt)soppa.
Crêpes
Chili con carne.
Pizza
Hamburgare
Linser.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Färskbakad hönökaka (med pålägg).
Jag brukar göra olika pastasåser som jag sedan bara lägger ihop med nykokt pasta när det är dags att göra.
Ett alternativ som också är gott att ta någon färdigköpt smaksatt creme fraiche eller liknande och bara röra ner i pastan, enkelt att lägga till proteiner i form av strimlat kött eller slantad korv om man vill det.
Annars föredrar jag mest att frysa olika former av rätter som är såsiga (grytor, soppor osv) för då blir det sällan torrt. Älskar t.ex. kyckling men fryser man en hel kycklingfile blir den ofta torr, fryser man t.ex. en currygryta med kyckling blir det inte alls torrt.
mvh Martin