Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratköttövrigt-kött
Läst 158 ggr
Carmarino
1

Odlad biff förbjuds i Florida

Att producera eller sälja labbodlat kött i Florida kan numera straffas med upp till 60 dagars fängelse, skriver The New York Times.

– Florida slår tillbaka mot den globala elitens plan att tvinga världen att äta kött odlat i en petriskål, sade den republikanske guvernören Ron DeSantis när han skrev under förbudet i förra veckan.

Det finns dock inga indikationer på att USA:s köttmarknad är hotad, enligt en rad amerikanska bedömare. Labbköttet är bara i sin linda – inget företag i USA är ens i närheten av försäljning till mataffärer, konstaterar tidskriften Scientific American.

Som vanligt är det de kristna republikanerna som driver på.

Dean Black, republikan i Floridas representanthus tillika boskapsuppfödare, hävdade tidigare i år att "odlat kött inte är kött":

– Det är gjort av människor. Riktigt kött är skapat av Gud själv.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/odlad-biff-forbjuds-gud-skapade-riktigt-kott.b73a1ae8-8569-59c0-ae99-5cbf99d94e0d

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kött har blivit en politisk "beef" i USA.<br/>– Vi står på boskapsuppfödarnas sida, sade Floridas guvernör när han nyligen signerade ett förbud mot odlat kött.<br/>Kritiker menar att delstaten stryper miljövänlig innovation till förmån för den mäktiga köttlobbyn. Andra ser förbudet som en politisk strategi.
Crucio
2

Det finns idioter och sedan finns det amerikaner…

Sajtvärd på Skrivlust

DesK
2

Så urbota dumt! Finns inte ord för sånt!

/Désirée

johan
1

Skulle vara en bra del av lösningen på klimatkrisen.

Kan dock inte säga att jag är förvånad. Det är ju flera ställen där man hellre låter folk svälta till döds än att använda genmanipulerat ris som klarar skiftande svårare klimat bättre.

Idén om "naturligt" är så naiv.

Mvh // Johan

Crucio
2

#3: Generellt så verkar folk inte veta att väldigt mycket av maten, främst frukt och grönsaker, som vi äter är manipulerad på olika sätt och långt ifrån sitt "naturliga" tillstånd. Detta borde läras ut mer om i skolan så att folk inte får en så vriden syn på mat. Man borde även lära ut mer om vad folk äter i olika länder för att kanske minska folks motvilja mot sådant som idén om att vi i framtiden ska äta protein baserat på insekter.

Högervridna amerikaner som de i artikeln är ju ett hopplöst fall dock eftersom de är faktaresistenta och har en lågt tvåsiffrig snitt-IQ.

Sajtvärd på Skrivlust

johan
2

#4: Tror iofs inte att det är en höger/vänster-fråga. Min erfarenhet är att det oftare är vänster-folk som är emot det då det ofta är kopplat till högre vinster och kapitalism.

Och när det kommer till bolag som Monsanto och deras j***a jurister så håller jag med, men när det kommer till den faktiskt maten och hur det kan hjälpa till att ha färre bekämpningsmedel, klara av mer torka, klara av mer översvämningar, generera mindre utsläpp så är jag helt för.

Men att vara emot labbodlat kött för att det är "onaturligt", men för kött från döda djur och då per definition tycka köttindustrin är naturlig… Man saknar ord…

Men oavsett var man står politiskt, så är det kopplat till okunskap och irrationella rädslor för det som är nytt.

Mvh // Johan

Crucio
2

#5: Nej jag vet att det där med "naturlig mat" är en grej bland vänstermänniskor också, men jag refererade till högervridna amerikaner bara för att de nämndes i trådstarten, och att jag inte menar att lite mer utbildning i skolan skulle hjälpa just dem. När det gäller amerikaner så är min erfarenhet att de som är vänster är mycket mer villiga att ta in ny information än de som är höger.

Men som du säger, vi kan inte klara oss enbart på det som de anser är naturlig mat. För att inte tala om att en stor del av just frukt och grönt knappt var ätbart i sin ursprungliga form. Och många köttätare skulle för övrigt inte vara så sugna på kött om de var fullt medvetna om hur det går till i köttindustrin heller.

Sajtvärd på Skrivlust

johan
2

Min gissning är att när/om det blir ont om mat, eller när det odlade köttet är billigare än döda-djur-kött, och dessutom helt slipper risk som salmonella etc, så kommer nog den här snobbismen dö rätt fort och folk vill fortsätta äta bra mat till så lågt pris som möjligt.

I början är all teknik ny och dyr. När den skalas upp blir den mainstream och billig och det nya normala. Då blir det istället det "gamla" som känns absurt och man kan inte tänka sig att gå tillbaka.

Jag är helt övertygad om att det inom min eller mina barns livstid, kommer blickas tillbaka med visst äckel över att man dödade djur i fabriker för att få äta biff och bea.

Trender skiftar snabbt. Tänker t ex på hästar som var transportmedel. Sedan blev dom överflödiga när bilen snabbt tog över. Då blev det väldigt vanligt att äta hästkött. Nu är hästar mer en hobby och vi har känslor för dom som husdjur nästan. Plötsligt är det nästan otänkbart att äta dom igen.

Får en också att fundera på hur labbodlat kött skulle stå sig när det kommer till religioner. T ex är en labbodlad bit griskött fortfarande smutsig? Är labbodlat kött halal? Om det blir billigare än döda-djur-kött, kommer det fortfarande ses som statusmat?

Kommer en död ko bli som en vinyl-skiva som köps dyrt av nostalgi och en idé om att den är mer äkta trots att man kan lyssna på albumet gratis på Spotify?

Mvh // Johan

Calcifer
3

#4: Du är väldigt generös som skriver att de ens når tvåsiffrig IQ, jag undrar jag…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

johan
2

#8: Vad tror du IQ-nivån är på dom tyska klimataktivisterna som stormar Teslas fabrik i protest mot dess vattenförbrukning är? Att producera en Model Y där, använder ca hälften av mängden vatten som krävs för att producera ett par jeans och en bra bit mindre än BMW, VW, Audi, etc använder för att producera en bil. I samma område ligger dessutom en fabrik för att producera brunkål.

Men det är bara Tesla dom attackerar.

Tyska klimataktivister har nu alltså lyckats ersätta fossilfri kärnkraft först med gas från Ryssland och sedan mer kolkraft.

Dom försöker förstöra för Tesla som är dom som på ett meningsfullt sätt knuffat övergången till förnybara transporter i rätt riktning.

Man undrar vems nyttiga idioter dom är och om dom vet om att dom går någon annans ärenden.

🤦‍♂️

Mvh // Johan

Calcifer
3

#9: Vad i hela friden har det med odlad biff att göra? 🤔

johan
2

#10: Inget. Det har med IQ på folk som är emot utveckling som gynnar klimat att det i sig inte är så kopplat till enbart höger-amerikaner.

Vad det verkligen handlar om är nog främst att gamla idéer utmanas av nya och då verkar det närmast en naturlag att det ska protesteras.

Mvh // Johan

Calcifer
3

#11: Det får du diskutera med någon som är intresserad av just den sakfrågan, och det är inte jag. 🤷‍♀️

johan
1

#12: Men det var mer intressant när kritiken riktades mot "högervridna amerikaner"?

Men visst, det är generellt bra om kommentarer håller sig till ämnet och att det istället skapas ny diskussioner när ämnet glider iväg. Det håller jag med om.

Mvh // Johan

Calcifer
1

#13: Ja, om jag är mer insatt i just den Amerikanska högern? Det verkar ju otroligt fånigt av mig att börja snacka om nåt jag inte har kunskap om. Och jag är inte tillräckligt intresserad av ämnet på det stora hela för att sätta mig och googla i några timmar för att lära mig mer om det.

DesK
0

Ibland drar diskussioner iväg åt något annat håll och det är väl inte någon katastrof med det.
För att återkoppla till ursprungsfrågan, så är det ju också så att det åtgår betydligt mer vatten och energi för att få fram kött från levande djur, än om man gör köttliknande produkter av något från växtriket.

/Désirée