Hur länge klarar man sig på bara vatten?
Som frågan lyder. Jag får pengar den 25e, inte fasiken kan det vara farligt att bara leva på vatten tills dess?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hört att det är några veckor.
Men gud, ska du vänta med mat till den 25?! Månaden har bara börjat! Får du ingen hjälp med något eller sådant? För det är inte rätt att behöva svälta bara för du inte har några pengar!
Jag vet inte vad du kan vända dig till, men finns det inget du kan göra? Håller tummarna för dig! 💚
Tyvärr, finns inget jag kan göra för att få pengar så är bara att fokusera på vatten tills dess. Medicin kan jag skippa också. Men nåja jag är tjock så lär inte dö direkt.
#0: det beror på. Hur mycket fett har du på kroppen? Hur intensivt är ditt jobb? Hur varmt/kallt är det?
Men som tumregel kan man säga 3,3,3 regeln funkar. Du överlkever med den men kommer troligen ha stora problem efteråt.
3min utan syre
3dagar utan vatten
3veckor utan mat
Just nu är det dock "skörde tider" runt om i landet. Många människor låter folk plocka äpplen gratis från deras trädgårdar för att slippa slänga dom. Du kan plocka bär, fiska, plocka svamp mm för att få gratis mat. VVill du få mat och tjäna pengar gå till en gammal granne och säg att du rensar deras rabatter/gräsmatta från maskrosor. Dessa är ätbara. Nypon växer ibland villt och kan göras till nyponsoppa, vilket också är väldigt nyttiga. Du kan alltås äta det du rensar åt dom samt får en extra inkomstkälla.
https://www.skogsskafferiet.se/ kan användfas för att veta vad som kan ätas.
#4: Tyvärr är det inget jag kan äta. Jag skulle bara kräkas upp det igen.
Det finns ju de som kör vattenfasta olika lång tid då och då. Vet att på youtube gjorde Hoffa Kaos det i 40 dagar och har gjort det i 17 år i långa perioder åt gången. https://sverigesradio.se/artikel/hoffa-kaos-i-burtrask-har-svultit-sig-i-perioder-i-17-ar
Har du en fettreserv att ta från behöver det inte vara farligt att vattenfasta i perioder, men man förlorar även muskler och sen kan det bli tjurigt med vitaminer och mineraler för det behöver man få i sig ändå.
Du kan ju söka runt lite på vattenfasta på nätet för att se vad folk som frivilligt inte äter på dagar eller veckor säger och om du kan få några tips.
Kanske inte är så jävla skönt att påtvingas en vattenfasta lite plötsligt men läs på om planerade såna så kanske som sagt du kan få tips eller se andras upplevelser.
Önskar verkligen jag kunde hjälpa dig men jag har gjort allt jag kan.
#3: Jag är sjukskriven så kommer ligga i sängen dygnet runt. Har massor med fett så det är jag inte orolig över.
#6: Att dricka vanliga vatten kräks jag också upp, så genuint blir det till att dricka max 1 glas om dagen.
Sök hjälp så att du får ordning på din ekonomi. Kommunen har gratis budgetrådgivning.
#9: Been there done that. De kunde inte göra nåt.
#10: Varför inte det?
#11: De anser att det är mitt fel.
#12: Det är säkert inte ovanligt men det hindrar inte någon från att få hjälp.
#13: De nekade. Sa att det inte fanns en chans att jag kunde få hjälp.
Jag tänker lägga mig i sängen till den 25e.
#14: Hur motiverade man det beslutet?
#16: Med min ersättning från fk finns det ingen anledning till att jag ska behöva hjälp
- Redigerat 2023-09-03 14:28 av Calcifer
Det måste väl kosta en hel del att ha en stor hund, som med mat och försäkring?
#18: Jag lämnade tillbaka min hund till sitt foderhem i maj.
#17 Du måste ju få hjälp med att hantera de pengar du får för uppenbarligen funkar det inte i nuläget.
/Maria
#8: inget som är hållbart.😦
Borsett från att man måste få i sig mer än 1 glas vätska om dagen, så går det inte att dricka så pass lite vatten om man dessutom inte kan/tänker äta sig mätt under den perioden du tänkt dig.
#17: Men det är inte bidrag du ska söka utan hjälp så att du kan leva på de pengar du har.
Alla kommuner har den typen av hjälp. Här ett exempel från Lunds kommun.
Du måste ju kunna få NÅGON slags hjälp, inte med pengar men med "matkuponger" eller nåt?
Jag fattar att det är pinsamt men kyrkan kan i många fall hjälpa till, om inte annat så med ett mål mat. Man behöver inte vara medlem där.
Något ställe för hemlösa eller "soppkök hos någon välgörenhet"?
(Kom på nu att du kanske har sociala issues som också hindrar dig?)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag HAR ringt överallt dit man kan inga. Får ingen hjälp.
Vilket län tillhör du, om du vill dela det? Det kanske finns folk här som antingen är bra på att leta var man kan få hjälp eller folk som faktiskt kan bidra med en matkasse eller något liknande? Vet att en del inte vill ge pengar (för att de kan gå till fel saker) men gärna tex köper en matkasse och lämnar hos en.
#23 Bara som jag spontant tänker, även om man har sociala issues så kan det övervinnas om man vet att det är enda maten man får på över 3 veckor. Jag vet att jag själv har telefonfobi men i sekunden det handlar pengar så ringer jag fast det är pissjobbigt för jag vet att det är ett absolut måste för överlevnad.
#24: Så du har försökt att få budget och skuldrådgivning och kommunen nekade?
Om hjälp behövs eller ej har inte med storleken på inkomst/bidrag att göra utan personens förmåga att hantera sin ekonomi. Svårt att tro att de får neka.
#26 Grejen med Skuld och Budgetrådgivningen är att de kan göra absolut noll i många fall. Har man skulder som gör att man fortsätter ligga back kan de inte göra mycket. Jag vet för jag går regelbundet dit och min handläggare där hade bara ett råd och det var att låta mina skulder gå till kronofogden för löneutmätning för att sen söka om skuldsanering. Deras lösning på att jag låg back 3000 var månad som bara ökade var månad var alltså att skapa mig ett ärende hos fogden för det skulle göra att jag i alla fall får behålla existensminimum. Skuld och Budget ger dig sällan mer pengar, men självklart kan de hjälpa en reda i vad man gör för sina pengar.
TS, jag funderade kring det jag skrev här ovan. Jag har trots min löneutmätning kvar existensminimum som man måste få ha att leva på även om kronis tar allt överskott. Varför får inte du behålla existensminimum?
Får man fråga, utan minsta antydan till att det är menat som otrevligt, vad du har för inkomster och hur utgifter fördelar sig?
Typ, vad får du från FK, vad kostar ditt boende, vad lägger du på mobilabonnemang, bredband, tv, underhållning, mat?
Hur äter du? Du skrev ovan att du är överviktig, och att du inte kan äta frukt, grönsaker och svamp som det finns sådant överflöd att det kastas just nu. Det är ju lätt att, kanske fördomsfullt och felaktigt, dra slutsatsen att du inte äter så hälsosamt. Vilket ju i sig kan vara ett tecken på onödigt dyr mat.
Rökning? Alkohol?
Vissa saker är ju nära på omöjligt att förändra på kort sikt, som t ex kostnad för boende eller abonnemang med bindningstid. Men på lång sikt kan man sannolikt göra mycket som borde vara rimliga uppoffringar om alternativet är att inte äta på tre veckor.
Mvh // Johan
Du har fått många bra och vettiga svar, tankar och synpunkter. Därför tillägger jag bara att visst kan man överleva 3 veckor på bara vatten, om man är fullt frisk och har lite att ta av. Dock måste man då dricka mycket vatten ca 3-5 liter per dygn.
Eftersom jag bor tillsammans med flyktingar, som alla har haft knapphändigt med mat och även svultit i perioder, därför vet jag en del om sådant också. Svälter man, så äter och dricker man det som man kan få tag på, oavsett matpreferenser.
/Désirée
Du kommer må riktigt dålig fysiskt men även psykiskt.
Du behöver få i dig mat.
Inte läst alla kommentarer men har du kollat med soc samt kyrkan?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#27: Då har du haft otur tyvärr. Vet de som haft riktigt god nytta av kommunens budgetrådgivning och fått en långsiktig och hållbar plan som räddat ekonomin.
En viktig del är just att se vad pengarna verkligen går till och att inse att man kanske behöver prioritera annorlunda.
#31 Jag tycker jag har haft tur för jag lever på existensminimum men klarar mig. Skuld och Budgetrådgivningen kunde enbart bekräfta att jag gör helt rätt med den lilla inkomsten jag har. Så de kan säkert hjälpa de som INTE har koll på sin ekonomi, oavsett hur hög inkomsten är. Det är ju utgifterna man behöver ha koll på egentligen.
Jag menade alltså inte att de varit dåliga på något sätt alls i sitt råd till mig, men att när man liksom sitter där och redan har exakt allt på plats så kan de inte göra att du magiskt har mer pengar var månad. Är du sån som inte har koll på din ekonomi är de säkert jättebra att hjälpa en med sånt, men när jag kom dit var ju kommentaren att "men oj, du har redan gjort allt jobbet ju, det enda vi kan se som ett alternativ till dig att få behålla i alla fall existensminimum (som var mer än jag fick behålla förut) är att det går till fogden."
Du kommer inte bara att må dåligt om du ska leva på ett glas vatten om dan i 3 veckor. Du kommer troligtvis att dö. Men törsten kommer nog att driva dig till att dricka långt innan det inträffar. 😯
Har du hört med soc? Kyrkan? Frälsis?
Vet inte var du bor, men Stadsmissionen delar ut matkassar och serverar gratis lunch i större städer.
#0: Man klarar sig länge på bara vatten generellt om man har bra grundhälsa iaf, men roligt är det INTE att gå hungrig hela tiden..
För ca10 år sen så hade vi under 1 månad inte mer pengar än att det räckte till husets räkningar(så att vi kunde bo kvar) och resten av våra pengar gick till våra hundar som vi köpte mat till (hellre svalt jag själv än att låta mina hundar svälta :)
Sen levde vi utan mat i veckor, (jag var redan smal t.om), men jag klarade mig ändå på bara vatten OCH frukt som tack och lov fanns på vår tomt, även om jag inte blev mätt på det så räddade det mig.
(med bara vatten så vet jag inte hur det hade gått)
Jag lovar dig att man äter VAD SOM HELST efter man varit utan mat ett tag, vad det än är (det finns också mycket annat i naturens skafferi förutom frukt)..men, även om du inte gillar frukt, äter du inte hellre det än svälter? 🙂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Håller med man äter vadsomhelst när man svälter. Jag såg en dokumentär om Oprah Winfrey som hävdade att de inte var ovanligt de åt lera när de inte hade mat, svälter man så äter man även sånt som kan te sig oätligt för andra.
Bor man nära någon stad kan man få ihop pengar genom att plocka burkar det finns många slängda i naturen. Min man tyckte det var så många slängda längs vägen när han gick till sin skola att han beslöt sig plocka upp dem på hemväg det blev 35 burkar. Jag handlade ett paket köttbullar 2 förpackningar mjölk och ett paket fjällfil för de pengarna (kort datum varor). +Man kan inte rata det naturen ger ifall man svälter, frukt skänker många bort just nu.