Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 81 ggr
DesK
1

Internationella tacodagen 4/10 2026

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det också internationella tacodagen. Taco blev på 1990-talet en populär rätt till fredagsmyset.
Läs mer på Hedra maten, vin och öl

/Désirée

Maria
1

Taco har jag aldrig tillrett själv.
Bara ätit när sonon gjort maten.

/Maria

johan
2

Tacos är sånt där som man alltid kan ta till när fantasin tryter. Sällan något som jag aktivt längtar efter, men alltid tycker det är gott när jag äter det.

Också enkelt att göra vegetariskt.

Mvh // Johan

DesK
2

#2 Det är också bra att bjuda nya vänner på, eftersom var och en själv kan välja hur och med vad en vill äta tacofärsen.
Ja, mycket enkelt att göra vegetarisk antingen med finhackad stekt rot- och grönsaksblandning eller med vegofärs 😊

/Désirée

hemul
1

Har faktsikt bara ätit det ett par gånger. Inget fel på't, men inget jag gör själv.

johan
2

Jag gillar att det är enkelt att variera också.

Ibland gör jag det vara som en sallad.
Ibland som en gratäng.
Inland som quesadillas.

Mvh // Johan

DesK
1

#5 Just enkelheten tror jag att många av oss uppskattar 😊 Gratäng och quesadillas är väl inte direkt tacos, men dom kan vara kryddade på samma sätt som tacos 😊

/Désirée

johan
2

#6: Nä, men samma ingredienser. Och ganska lika smaker.

Mvh // Johan

DesK
1

#7 Så är det ju 😊 Gör ni egen tacokrydda? Eller köper ni färdig dito?

/Désirée

johan
1

Olika. beror på hur lat jag är.

Men i grunden är det ju i princip spiskummin och rökt paprika som är grunden, så det är inte svårt att göra själv.

Mvh // Johan

DesK
1

Precis så är det, men många kryddblandningar innehåller till övervägande del salt och det känns lite eljest att betala ett högt pris för en kryddblandning som, till övervägande del innehåller salt.

/Désirée

Leya
1

Vi åt väldigt ofta tacos när sönerna bodde hemma, men vi gör aldrig tacos nu när det bara är vi två. Det är gott, enkelt och var och en plockar av de tillbehör de vill ha. Köttfärsrester och tortillabröd gjorde vi ofta enchiladas på någon dag efter. Tillbehören blandades i salladen till.
Sedan är det också kul att äta tacos med andra, det ger ny inspiration för tillbehör. Det varierar väldigt mycket vad folk har till sina tacos.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
2

Jo, den typen av mat som man sitter och plockar med har ju funnits många varianter av. Själv tyckte jag fondue var rätt kul, helst ostvarianten då.