Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 822 ggr
Mooniq
8/21/19, 8:29 AM

Torkugn över 85 grader -beef Jerky

Halloj, jag letar efter en torkugn som har värme upp till helst 90 grader. Jag vill göra Beef Jerky och även testa att marinera och tillaga/torka kycklingfilé och fläskkött. Jag letar efter en bra torkugn som har högre värme än normala 60 grader. 

Har ni nåt tips? Jag har hittat ugnar med värme upp till 70 grader men vill ha lite mer värme ändå så jag är säker på att köttet blir tillagat - och torkat så man inte riskerar att bli sjuk. 

Ni som har torkugn -hur använder ni den? till vad och hur ofta? är ni nöjda eller finns det detaljer ni önskar ni kollade innan köp, tex storlek?

Berätta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Sindri
8/21/19, 8:54 AM
#1

Jag har gjort Beef Jerky i min vanliga varmluftsugn.  Där kan du ju välja vilka grader du vill. Viktigt är att lägga  en hopvikt pannlapp eller dylikt i luckan så den inte stängs helt. Jag använde innanlår. Det blev jättebra.

Kolla denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=yWzDperWDL8

Mooniq
8/21/19, 8:59 AM
#2

#1 Sindri - jag vill även testa kyckling som Jerky och då är risken lite högre med seglivade bakterier. Därav att jag vill ha en ugn med högre grad-möjligheter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JazzBass
8/21/19, 9:00 AM
#3

Tiden är lika avgörande som temperaturen. Man kan t.ex. vid sous vide köra kycklingfilé under 60 grader (sett folk ligga så lågt som vid 55-56 grader) bara man låter den "bada" nån timme extra i den temperaturen.  Själv har jag dock inte provat lägre än 58, och 60 är perfekt enligt mig. De dåliga bakterierna börjar dö vid 54 grader, och de dör bara bort i snabbare takt ju högre upp man ligger. Vid 70 grader och vatten som medium räcker nån sekund för att döda bakterierna ifråga.

 Så… jag tror verkligen inte att du behöver nå upp till riktigt så höga temperaturer som du frågar efter, också med tanke på hur många timmar det tar att torka skivat kött. Men det går förstås fortare i högre temperatur. 70 grader ska dock absolut räcka. 

Tack för övrigt för påminnelsen om att torka kött, har inte ännu gjort det själv men skulle säkert gilla det som snacks. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
8/21/19, 9:04 AM
#4

Men en vanlig ugn kan du ju ställa in hur högt du vill. Har du kollat videon?

Här fler tips:
https://paleosverige.se/jerky/

Mooniq
8/21/19, 9:07 AM
#5

#4 Sindri, har kollat med vanlig ugn men då man bara har 3 plåtar så blir det oeffektivt. jag vill ha en bra torkugn med ungefär 10 plåtar, har vänner och 2 bröder som är på och vill vara med o dela och att vi sen torkar frukt, bär, svamp och olika typer av kött.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JazzBass
8/21/19, 9:22 AM
#6

Ett svar från livsmedelsverket angående det jag skrev ovan om kyckling sous vide:

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kyckling-i-sous-vide-saker-temperatur/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Mooniq
8/21/19, 9:34 AM
#7

#6 JazzBass - tusen tack för bra info. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
8/21/19, 9:55 AM
#8

#5 av: Mooniq
Oj, så mycket. Jag det är väl lika bra när man är igång…..😃
Hoppas du hittar nåt som funkar.

Upp till toppen
Annons: