Annons:
Etikettmatprat
Läst 1485 ggr
MonicaLagerquist
8/21/18, 5:42 PM

Halv åtta hos mig

Vilka skulle du vilja bjuda på mat enligt TV programmet Halv åtta hos mig och vad skulle du bjuda på?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
VampireGirlElvira
8/21/18, 7:48 PM
#1

Jag skulle ha bjudit på mat som är bra för IBS personer (som mig t.ex). Det finns oerhört mycket som man kan göra för att det ska smaka gott och inte vara starkt. Man kan göra mycket med matlagningsgrädde t.ex.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

MonicaLagerquist
8/23/18, 8:40 AM
#2

Jag skulle servera

Grillade räkor på spett och ramslöksaioli till förrätt

Till huvudrätt

Grillad mellangärde marinerad i vitlöks chili rostade rotsaker och en tomatsallad med fårost och basilika.

Till efterätt skulle jag servera

Hemgjord vaniljglass med björnbär.

Öl till förrätten

rött vin till maten och en liten limocello till efterrätten.

Vem jag skulle bjuda in måste jag fundera lite på.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
8/25/18, 11:36 PM
#3

Svårt. Men jag tror jag skulle köra nåt i stil med följande:

Förrätt: Vitlökssoppa (receptet på Taffel är fantastiskt!) och hembakt baguette med persiljesmör till förrätt. Kanske även tärnat rökt älghjärta (sanslöst gott!) som extra garnering på soppan eller skivat på brödet.

Varmrätt: Grillad entrecote på spett med ugnsrostad, extra krispig ugnsrostad potatis, pepparsås, samt grillade grönsaker (zucchini, paprika, champinjoner) eftermarinerade med vitlök och timjan. Alternativt sousvidat och grillat anklårben istället för entrecote. Skulle det vara en varm försommar kanske jag hellre skulle köra grillad röding.

Efterrätt: Smulpaj med bär efter säsong och hemgjord vaniljglass eller -sås. Eller grillad ananas med en allt annat än hälsosam sås på sötad kondenserad mjölk, kokosgrädde och smör (finns recept på serious eats).

I glaset antagligen ett vitt gewürzstraminer till förrätten, ett fylligt rött malbec/shiraz till varmrätten och mörkrostat kaffe till efterrätten. I nåt skede skulle jag gärna också bjuda på min libbstickesnaps som jag tycker blev riktigt god, kanske främst till förrätten. 🙂 Dessutom ska så mycket av all mat och dryck som möjligt vara ekologisk eller närproducerad.

Har svårt att välja gäster men jag skulle gärna bjuda Lisa Förare Winbladh (av flera orsaker, inte minst för att hon har hjärtat på rätt ställe i många frågor och är enormt kunnig inom mat) även om jag inte är säker på om jag skulle våga bjuda henne på just mat. 😛 Skulle också gärna bjuda Stevie Wonder och, lite otippat - Lemmy Kilmister. Om han inte hade dött häromåret. Stevie för all underbar musik och den värme han utstrålar. Lemmy för att han var så mycket mer än bara den hårdaste rockaren i historien. Själv är jag inte alls speciellt rockig till det yttre så det skulle vara en rejäl kontrast där (även om jag klarar av att "sjunga" Ace of Spades hyfsat originaltroget i ett partyband jag spelar i 🤐😎).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Torparmor
8/26/18, 5:34 AM
#4

#2 Monica vad är mellangärde?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
8/26/18, 8:49 AM
#5

http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/not/mellangarde/

Ofta svårt att få tag på.Men Citygross har så att man kan beställa.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/27/18, 8:13 AM
#6

Följer ni programmet?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
8/27/18, 11:20 AM
#7

Inte jag då vi inte har några svenska tv-kanaler. Men många här i huvudsakligen svenskspråkiga Österbotten har skaffat tillgång till svenska TV-kanaler, och  många har följt med programmet. För nåt år sedan gjorde de faktiskt ett avsnitt av programmet i Vasa, då en före detta klasskompis var med. Men jag har inte sett avsnittet ifråga och vet inte heller vem som vann. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
8/27/18, 7:12 PM
#8

Nu var det ett tag sen men ett tag följde jag programmet noga.

Men jag såg det dagen efter på datorn.

Stolt ägare till fem La permer

VampireGirlElvira
8/27/18, 7:12 PM
#9

Jag följer det varje dag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Grace2009
8/27/18, 9:05 PM
#10

När jag  bodde hemma brukade jag titta på den tyska inspelningen rätt ofta.

Caeli
8/27/18, 10:38 PM
#11

Följde programmet i början. Nu tycker jag att det mest är "uttjatat" dvs har gått alldeles för länge…😕 Sedan får man väl inte välja vilka man bjuder in? Det är ju fyra personer som aldrig tidigare träffats som tävlar mot varandra. Eller så har kanske upplägget ändrats sen jag slutade titta?

MonicaLagerquist
8/28/18, 7:58 AM
#12

#11     Nej i serien får man ju inte välja men i den här tråden får man välja vilka man skulle bjuda in.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
9/1/18, 10:39 PM
#13

#5  Tack för länken, det har jag aldrig hört talas om.

Jag har aldrig sett serien, men det är kanske inte så konstigt då vi inte har någon TV och inte har haft de senaste 10 åren


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
HopeForTheo
9/19/18, 11:36 PM
#14

Kan tipsa om den brittiska versionen, bra mycket mer underhållande än den svenska! Avsnitten är längre också, dom har alla middagsbjudningar i samma avsnitt, och dom brukar även para ihop människor som verkligen inte passar ihop. Var perfekt för oss när vi tröttnade på den svenska.

Upp till toppen
Annons: