Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3427 ggr
Stephanie
4

Vad göra med små ugnsformar?

Hej, jag fick fyra små ugnsformar i julklapp och sitter nu och funderar på vad jag kan använda dom till. Tänk typ såna vita som man brukar göra creme brulee i. Det är ungefär samma storlek. Tungan ute Det finns ju en hel massa desserter man kan använda dom till, men jag funderar mer på mat, typ små portions-pajer eller nåt.

Har ni några förslag på vad jag kan göra? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jagga-ewe
3

Ja, det måste ju vara perfekt att göra portionsstora rätter i sån. Min första tanke är shepards pie, men det är nog för att jag längtar efter sån. Matpajer, precis som du säger. Ett pajskal som du förgräddar, gör en räkstuvning o häller i. Sen lite ost på toppen och snabb vända i ugnen igen. Det blir jättegott, gjorde sånna häromveckan.

Pytte-potatis-gratänger?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

VildaVittra
2

Sufflé exvis med ost

Fiskgratäng

Shepards pie

Gratinerad löksoppa (så smaskigt)

Engelska pajer överlag (de som bara har ett degtäcke, sen någon god stuvning under)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stephanie
2

#1 Potatisgratäng lät ju lite kul! Skrattande Det måste jag prova!

#1 & #2 Shepards pie lät också riktigt gott, det låter som nåt man kan variera i oändlighet dessutom Tungan ute

#2 Gratinerad löksoppa kommer det helt klart bli! Har ätit det en enda gång hemma och var riktigt skeptisk eftersom jag inte ens gillar lök, men jäklar vad gott det var!

Tack för förslagen! Skrattande

dolfen
2

De är rätt bra till att förvara överblivna slattar från röror och dylikt i. (Har jag märkt.) Plastfolie över + krafsa dit datum.

jagga-ewe
2

En variant av Shepards pie är Fishermans pie. I princip samma sak, fast med fisk istället för kött. Oxo väldigt smarrigt, borde funka bra i småformarna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Stephanie
2

Fisk äter jag inte så jag tror jag håller mig till den vanliga Shepards pie Tungan ute

DesK
3

Små äggrätter funkar finfint i sånna formar! Ett tips från Jamie Oliver är att klä formen med plastfolie knäcka ned ett ägg, krydda och sedan pchera paketet i vatten - blir alltid lika bra och kräver inte superfärska ägg! Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
1

Gratinerade räkor :P