Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1861 ggr
[Aquelegia]
1

Hur äter du helst ditt ägg?

Stekt? vändstekt? Kryddat, naturellt?
Kokt? hård-mjukt?

[Aquelegia]
1

Har i flera år haft problem med att äta kokt ägg. Hårdkokt går FETBORT! Klarar inte hård äggula och aggvita utan äggula smakar inte nått värt att äta Flört Omelett är också en omtalad debatt sedan några år då jag inte kan bestämma mig om det är gott eller inte. Åt det i någon vecka 24/7 och sedan slutade tvärt. Kanske inte var så gott tänkte jag ^^ Men jodå. Med smält ost, pesto och hackad tomat är ljuva livet!

Däremot stekt i brynt smör försiktigt med paprikapulver, salt och grovmalen svartpeppar. DÄR har vi en vinnare för livet!
Har börjat med lätt vändstekt igen också och huvaligen vad gott!
Skall köpa en sådan där liten ministekpanna att kunna steka mitt morgonägg i. Trist att dra fram det tunga kavalleriet för ett äggTungan ute

Karmatarerskanise
2

Kokt, med krämig gula.
Till brukar jag ha lite remoulade och aromat istället för Kalles kaviar Glad

[Aquelegia]
3

#2 testat allt, men nämner inte här vad jag alltid har för lukt i näsborrarna när jag äter det. ÄLSKAR verkligen 4,5 minuters ägg egentligen men alltså den lukten förstör alltSkrikandes

Karmatarerskanise
0

#3 Låter jobbigt Tungan ute

[Aquelegia]
1

#4 Haha ja för sambon och jag står alltid och sköter varsitt ägg, jag i stekpanna och han i kastrull. För honom kvittar det ju med hur länge det kokas ^^ Överkokt VA nej, perfekt!
Just den lukten jag känner är jättetrist verkligen. Kan till och med pilla bort hårdkokt äggula från räkmackor eller ta bort äggula innan jag har det på macka.

Jo, kom på nu. Löskokt på smörgås med mycket peppar, salt och gräslök det är gott!

Och äggröra med mycket gräslök. Gräslöken döljer den konstiga lukten och bismaken ^^

[Tassy]
2

När allergin tillåter - kokt så det blir en liten lös droppe i mitten på gulan. Salt på.

ettlitetalias
1

Kokt så att gulan just precis är mjuk i mitten. 6 minuter. Örtsalt på.
Eller vändstekt med rinnig gula på rostad macka med skinka.

I en omelett måste jag ha massor av fyllning..

DesK
1

Min favorit är nog pösig ugnsomelett, men ägg kokt så att det nästan är hårdkokt, lite mjukt i mitten med majonnäs och räkor är också gott  Sen får det ju inte saknas ägghalvor i nässelsoppan, ägg i cocotte och förlorade ägg är inte dumt det heller Tungan ute

Den där lukten ja,den har jag också haft problem med Obestämd

/Désirée

SaraC
2

Det ska inte vara varken för hårt eller för mjukt om det är kokt. Lite salt på och så ska det ligga på en knäckemacka, mums!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fridaas
2

Ska det ätas kokt ägg så ska gulan vara lös och rinnande, äts med salt, ibland kan det ätas på macka och då endast på familjelimpa. Stekt ägg ska bara stekas på ena sidan så gulan är lös, salta och peppra och äts till pyttipanna. Nu på morgonen har jag börjat äta äggröra med bacon, tomat, champinjoner och ost, krydda med peppar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sophey
2

Jag ater inte kokta eller raa agg och ar inte speciellt fortjust i stekta agg som typiskt pa pyttipanna men aggrora eller en god omelett ar riktigt gott samt i andra blandade former.

Min favorit ar prinskorv, bacon och aggrora med ketchup och peppar, ibland serverad pa ett nybakat smabrod Tungan ute

Medarbetare på matlust

line84
1

Kokar jag det så blir det i 7 minuter. Tycker det blir perfekt då. Salt på är ett måste. Kaviar är nog det värsta jag vet.. :/

Steker jag det så gör jag det i några minuter. Salt och svartpeppar. Nån gång har jag haft vitlökspeppar på.

[Aquelegia]
1

#8 Ja, hur överkommer man lukten. Jag har kämpat med det sen jag var 17-18 Rynkar på näsan Kalla ägg är ännu värre med just lukten har ibland hållit andan när jag ätit det för väl imunnen är det ju gott ^^

#12 Vitlökspeppar på stekt ägg lät ju otroligt gott!

Karmatarerskanise
1

Jag kokar mina olika beroende på storlek. Men runt 5 min brukar vara lagom, ibland 5.30 om det är stora ägg.

[Aquelegia]
1

Märkt att äggen inte blir perfekta på 4,5 minuter längre. kan det bero på att äggen i handeln är större nuförtiden?
Syrrans höns gör perfekta storlekar på sina ägg för 4,5 minuters ^^

[sakring]
2

Mina ägg får vara hur som helst beroende på var jag har dem. I matlagning så får de t.o.m vara rå. Stekta och kokta U name it. På en räkmacka så ska de vara hårdkokta, till frukosten ska de vara löskokta, dvs hård vita och lös gula med kaviar. Stekta till pyttipanna ska vara stekta på ena sidan, gulan ska vara lös. Återkommer när jag kommer ihåg fler exempelSkrattande

Liss
1

När jag kokar för att äta ägget som det är, så blir 5 minuter ganska bra. Lite lagom lös gula. Med salt.
Om jag ska ha det på macka, blir det hårdkokt. (helst med kaviar då)

När jag steker, så steker jag bara ena sidan fast länge nog så vitan blir helt genomstekt och lite av gulan också. Sen när jag äter det, sticker jag hål på gulan… mmm.. blev hungrig nu.

Omelett blir det en hel del olika sammansättningar med kryddor och fyllningar. Svampstuvning i är väldigt gott. Ost och skinka också.. och gräslök i ägg är himlans gott. Fast just nu har jag nog förätit mig på omelett, så vilar lite med det.

Äggröra ska vara lite krämig. Så alltså inte överstekt. Kan vara gott med lite gräslök eller ost ner i det också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

dolfen
1

Vändstekt eller hårdkokt.

Nu brukar jag koka upp vatten (med äggen) och stänga av plattan och låta stå tio minuter. Sköljer sedan under kallt vatten.
De blir lättskalade.
(Lärde mig detta från någon matserie).

Anterrabae
1

tja nu äter jag ju inte ägg längre.. men när jag åt så gällde följande. Hårdkokt, funkar i stort sätt bara i äggsås. men då var det supergott.

Annars skulle gulan vara lös till krämig och ätas med kaviar eller salt. Eller som ägghalvor i soppa. Mosade med mjukost var också gott. Till räkor eller tonfisk med majonäs och finhackad rödlök.

Omeletter och äggröra var sjukt gott i perioder, då med ost och tomat eller champinjonstuvning.

Stekt ska det vara ganska lättstekt på båda sidor. Alltså vitan ska vara klar, men gulan lös. Jag gissar att det nog var standard vitan skulle vara klar, gulan lös.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade