Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: menyermatsedlarmiddagstips
Läst 4163 ggr
ettlitetalias
0

Finmiddag på liten budget

Tänkte överraska pojkvännen med en middag nån dag framöver, men har tomt på ideer! Vad kan man bjuda på som är lite mer "speciellt", men som inte kostar skjortan? Glad

[Tassy]
1

Vad är du beredd att lägga på maten? Rör det sig om mycket knapert? Eller mediokert?

dolfen
0

Det beror kanske också på vad som finns hemma?

ettlitetalias
0

Är beredd att lägga ut ca £20 (typ 200kr), plus vin. Matpriserna här är billigare, men jag vet inte riktigt hur mycket.. Kanske skulle det dra upp mot 300-350kr om man köper samma råvaror i Sverige? Obestämd

ettlitetalias
0

Och hemma gapar skafferiet tomt för tillfället, så vad som helst! Blir det saker "över" så kan jag ju alltid inkludera dem i maträtter senare i veckan :)

dolfen
0

Själv har jag inte ätit scollups. Så därför är det lite "speciellt" för mig. Vet inte hur vanligt det är där. Ej heller vad man kan ha till.

[Aquelegia]
2

Det går att göra fantastiskt goda färbiffar på spett. Med olika kalla såser till. Kanske tzatziki, fetaoströra, citruscremefraiche med kanske ljummen couscoussallad/ kryddig bulgur.
Medelhavsmat brukar kännas lyxigt men passar bra för liten budget.
Min väninna gjorde en fantastiskt god pasta med tomatkross, chili, färsk basilika, vitlök, salami, salt och peppar. Vitlöksbröd och en krispid fetaostsallad till *dregglar* Det var så gott!

ettlitetalias
1

#5 Ja, det var ju en ide! Det finns alltid i fiskdisken här, så ska nog inte vara några problem att få tag på :) Får nog bli som förrätt isåfall då de är rätt dyra.

#6 Och det där lät ju enkelt och gott! Couscoussallad brukar han alltid uppskatta väldigt, och lammfärsspett låter ju underbart till! Kanske till och med kan göra några olika så att man får plocka lite? :)

DesK
1

Plockmat känns ofta lyxig, även om man har ganska billiga rätter. Om det bara är  personer som ska äta räcker ju 200 kronor rätt långt Glad Några förslag: Ljummen skaldjurssallad med scollups, allt som #6 föreslår, eller så gör du en enkel paté och till sist kan du göra chokladmousse eller citronmousse. Att ha lite olika rätter gör också att resterna blir lite roligare sen Glad

/Désirée

[Aquelegia]
4

#7 Spett kan du ju göra med olika färssorter, nöt/fläsk/lamm?
Då det är billigare med färs än köttbitar ju men själva slutprodukten bli ju lika lyxigt!

Jag älskar att bjuda nära och kära på mat och jag kan då aldrig hålla mig till bara en rätt, slutar nästan alltid med ett helt buffébord.
Min brors 25års-buffé för 12 personer gick på knappa 500:-
Systers studentbuffe gick på 400:- för 8 personer
Min nyårsbuffé gick på nått däremellan med för 10 personer.

Till min bror gjorde jag:
Fläskfiléspett marienerade i hemmagjord BBQ krydda
Pepparmixmarinerade fransyskaspett
Jordnötmarinerade kycklingspett.
Friterade kycklingvingar i bbqsås
Klyftpotatis
Kroketter
Ruccolasallad
Grönsallad
Tzatziki
Sweetchili/yoghurt-dip
fetaoströra

Systers studentbuffé(minns inte allt):
Det var en stor salladsbuffé där man kunde plocka ihop sin egna sallad. Mest vegetariskt.

Nyårsbuffé:
Finns i någon annan tråd men minns inte vilken.

ettlitetalias
1

Nu är jag här igen! Funderar på spett, men också på roulader. Någon som har tips på saftiga och goa såna? :)

[sakring]
1

Lövbiff som man lindar in ädelost i och steker och sedna gör sås av den sky som blir.