Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: rådtips
Läst 1130 ggr
Love-
1

Vad ska jag göra med ...

Jag har en del morötter och vitkål hema som jag inte vet vad jag ska hitta på med, vill gärna ha tips på lättgjorda och goda maträtter som jag kan göra med dem. Det spelar ingen roll om man ska ha vitkålen och motrötterna ihop eller om det är till olika maträtter.

Saker jag inte kan äta är:

* Skaldjur

* brysselkål

* Broccoli

* Blomkål

* Oliver

* Majs

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Hovgarden
1

Morötter tycker jag om att göra med klyftpotatis i ugnen gärna med en köttbit och tzatziki till Glad Vitkål, gör en pizzasallad (håller sig en vecka) och hemmagjord pizza eller enkelt riven bara till blodpudding Glad

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Denna kommentar har tagits bort.
[Aquelegia]
2

Vitkålen kan du göra kåldolmar, kålpudding med, passar utmärkt i wook. Vitkålssoppa, läste om något recept på buljongkokt vitkål med bacon här på forumet. Eller varför inte testa att göra egen surkål?
Morötterna finns fina recept på morotssås för eller snabbt kokta med smör till.
Annars kan du även göra en sallad med rivna morötter, äpple, lite salt, vitpeppar och citronsaft. Åt vi ofta som små och otroligt nyttig då både morötter och äpplen är rena kicken för kroppen.

ettlitetalias
1

Funderar fint att byta ut äpplena i salladen mot vitkål också, det åt vi ofta som barn Skrattande

DesK
1

Att mjölksyra olika grönsaker, var för sig eller tillsammans, är ett mycket bra och nyttigt sätt att ta tillvara fina råvaror Glad

I dessa tider kanske en finsk kålrotslåda med morötter kan passa, likaså rotmos innehåller morötter. Såväl morötter som vitkål kan ugnsgratineras eller kokas lätt och serveras med ostsås med eller utan knaperstekt bacon till. Morötter är också gott i sockerkaka = morotskaka Glad

/Désirée

[sakring]
3

Precis som Desk säger att mjölksyra. Blanda kål och moröter och tillverka Sydkoreas (förmodligen  Nordkoreas också) nationalrätt kimshi, du ska helst ha vitlök i också.Flört

League
2

rårivna ihop?

Annars gör jag såhär:

river morötterna, fin-fin hackar vitkålen.

sen häller jag det i ett durkslag/sil och häller över omänskligt mycket salt.

sen sätter jag igång o knådar kålen o morötterna, när det börjar kännas mjukt (man förstår när man har händerna nere i durkslaget) så sköljer jag av några gånger tills det inte smakar salt längre. Blanda med majonäs/grädde/krossad annanas/lite lingonsylt (något av det) eller ät det som det är.

Det blir en mer lätt-tuggad rå-kost sallad… supergottSkrattande

Sweli
1

En morotskaka till kaffet

Stephanie
1

Coleslaw kanske? Glad Där kan du nog riva i både vitkål och morötter.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
0

Morotskaka är riktigt gott! Tungan ute Coleslaw med rivna morötter i är en sann höjdare Tungan ute

/Désirée