Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 982 ggr
DesK
2

Måltidens dag

Idag är det måltidens dag. Därför skulle jag vilja veta vilken måltid som är din mest minnesvärda. Berätta gärna om den här i tråden Glad

/Désirée

[Tassy]
1

Oj, så svårt!

Ett enkelt svar vore ju någon gång då jag blivit bjuden på restaurang, men jag tänker vara mer ego än så och säga första gången jag gjorde egen plankstek! Vilken succé det blev! Supergott och så nöjd jag var Glad

Karmatarerskanise
4

Första gången jag testade göra kalops och jag dessutom lyckades få den till att smaka precis som min bortgågna farmors gjorde.

DesK
2

Underbart att ni båda beskriver måltider som ni själva har lagat! Glad Mig gilla! Skrattande Det vore kul om ni berättar om fler minnesvärda måltider Glad

En minnesvärd måltidsvecka med mycket god mat oh dryck var den veckan en vinter i mitten  av 1980-talet som jag tillbringade på en av våra isbrytare. Det var värnpliktiga som stod för maten och maten var mycket god och synnerligen vällagad Tungan ute

/Désirée

Karmatarerskanise
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Minns spagettin och köttfärsåsen dom hade på campingen vi bodde på vid Gardasjön i Italien. Åt den nästan var dag. Men det är är ju flera måltider och inte en Kyss

Minns också pizzan vi beställde i Venedig. Där kan man ju vänta sig riktigt goda pizzor, men den var som sten! Sämsta pizzan vi någonsin ätit i den här familjen Tungan ute

Eller första gången jag fick äta ungtupp hemma hos exets mamma. Den var och är uuuunderbar med sin mustiga sås och alla tillbehör!

DesK
1

Hera vilka härliga minnen! Just precis det du säger angående sämsta pizzan har jag faktiskt hört flera gånger förut  Glad

Nu vill jag se fler berättelser om minnesvärda måltider! Glad

/Désirée

MonisN
1

Det var i norska Geiranger där rätten bestod av fem norska "specialiteter", bland annat kroppkakor. Detta var nog en av de sämsta måltider jag ätit. Skulle helst vilja glömma den, men jag kommer nog alltid att minnas den! Fick lämna det mesta på den tallriken.

Igår dagen till ära så serverade Göteborgs stad gratis soppa med bröd på Gustav Adolfs Torg. Efterätten blev en liten chokladbit. Fint initiativ tycker jag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Tassy]
0

åh gud, mitt sämsta minne var på genomresa i Norge då vi fick för oss att köpa pizza. nästan 200 kronor för en knapp barnpizza med gud vet vad på, den var helt grön av kryddor Skrikandes och massor av deg och gick inte att äta helt enkelt.

Sophey
0

Jag har inget extra bra minne, jag njuter av all god mat lika mycket men det sämsta minnet är nog hockeyturneringen i Tyskland.

Slemmig oxsvanssoppa glömmer jag aldrig.

Medarbetare på matlust

DesK
0

Hum det var inte nödvändigtvis era sämsta minnen jag efterlös, utan era matminnen över huvud taget Flört

/Désirée

MonisN
1

#9 Av någon anledning så är det dom dåliga matminnena man minnsFörvånad Jag kan helt enkelt inte säga vilken som är den bästa, det är så många. Dom flesta och kanske dom bästa har i alla fall varit i Tyskland.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
1

Det går bra att berätta om flera efter hand i tråden Flört

/Désirée

Sophey
2

Kom att tänka på revbenspjällen jag åt i Tyskland - mums

Medarbetare på matlust

[Tassy]
2

Det låter som om jag får åka till Tysklad på matsmakarresa Tungan ute

Karmatarerskanise
1

#12 Har fått höra om sådana från pappa ett antal gånger i mitt liv Flört

[Mairah]
2

Minns speciellt  en väldigt god köttbiff som jag åt i Tyskland för en massa år sedan.

Annars tycker jag också att det är extragott att få laga lite "speciell" och god mat på lördagskvällen Glad Särskilt lövbit med klyftpotatis och vitlökssmör Tungan ute

Yammi!!! Glad

Anterrabae
0

Wienerschnitzel i Tyskland, jag åt bokstavligen tills jag kräktes! (jag var inte så gammal då) Men så gott det var. Det lär jag aldrig glömma. Det var även på den resan jag för första gången fick uppleva RIKTIGT iskaffe, sånt med massa mjölk, grädde och glass. Även Ischoklad i samma kaliber. Oslagbart säger jag bara.

Eller första gången jag upptäckte lagrad ost, av danskt respektive schweitziskt ursprung. Skona mig vilken grej!

Annars är några milstolpar de första hemgjorda kroppkakorna, med löksås. Eller de första kåldolmarna. Dessa var min mormors specialiteer, och nästan oslagbar.

En ganska stor grej i mitt matlagande liv var när jag kom på att jag kan känna mig fram på koncistensen på maten, framför allt kött, och veta hur klart det är. Efter det har det aldrig behövt bli för torrt, eller för rått.

Den senaste matupplevelsen var för tre veckor sen eller så, när vi i Jönköping stannade och åt Libanesisk meze. Vi var på väg till Stockholm och mina föräldrar, och det var nästan sorg när vi var mätta och skulle vidare. Den maten var så god att man blev ledsen för att vara mätt.. Flört

Och ett sämre, Grillningen på båten i Grekland för en massa år sen, vi var vrålhungriga och fick grillad bläckfisk. Allt, inklusive potatis och grönsaker smakade diesel och bläckfisken var seg som gummi. det gick inte att tugga den!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade