Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2821 ggr
[Aquelegia]
0

Svårt att äta rester

Jag har i ur och skur haft otroligt svårt att äta rester. Kött och potatis får en speciell smak dagen efter som bara inte går ner. Jag brukar laga rester till sambon men jag får alltid ställa mig och laga nytt. Någon mer som har svårt för dagsgammal potatis och kött eller annat? Blir avis på er som skriver i dagens middag att ni äter rester medans jag slänger Skäms

DesK
0

Hum det beror lite på vad det är, kokt potatis och pasta är ingen höjdare att bara värma dagen efter, bättre blir det om man istället steker det med lite olika goda kryddor och lök. Grytor och soppor funkar väl oftast rätt bra att värma. Här är två i familjen som gärna äter rester till frukost Glad Jag brukar lägga in en restdag var eller varannan vecka, för jag har märkt att det är meningslöst att frysa ned rester, de glömmer vi bort, så det som är kvar efter att vi ätit rester brukar hundarna få Flört Det är delvis detta som gör att det är bra att planera veckomatsedel och då helst 2 veckor åt gången.

/Désirée

[Tassy]
0

Här är det väldigt blandat vad som går an och inte. Jag försöker undvika rester så långt det går, hellre skottar jag på ett berg med mat på tallriken Oskyldig

[trollskogen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Frys ner det samma dag som du lagar det då .

[Aquelegia]
0

Men jag äter inte frysta portioner heller Obestämd Brukar laga bra portioner så att vi äter upp allt, men ibland blir det helt enkelt över. Riktig ful ovana faktiskt! Chili con carna äter jag gärna trots jag fryst in, likaså köttfärssås. Men Grytor håller inte samma standard som när de är nytillagade. Jag kanske helt enkelt får skärpa mig. Ska testa att tvinga mig. Det är mer hjärnan som tar emot när jag väl äter rester brukar det inte vara några problem. Så länge det inte är gammal potatis som verkligen går emot allt.

Karmatarerskanise
0

Förr kunde jag inte alls äta rester, nu gör jag det. Kanske beror det på att jag nu har mindre pengar och jag inte kan slänga maten. Har ingen partner jag kan sopa över maten till heller Flört

WinterPrince
0

Värmer du i micron eller på spisen?

Grytor tycker jag smakar bättre om man värmt upp det igen i kastrull på spisen.

Namiko
0

Jag klarade inte av uppvärmd pasta förut, det gick bara inte att äta. Tog många år innan jag kom på att om man la såsen/grytan/vad det nu var till över pastan så den inte torkar under uppvärmningen så går den alldeles utmärkt att äta men mina föräldrar gjorde alltid så att pastan låg för sig när man värmde så den blev torr och smakade kylskåp och så kan jag fortfarande inte äta den, då svälter jag hellre.

Men jag är i allmänhet dålig på att äta upp mina rester, tänker ofta "men den håller sig till imorgon, idag vill jag äta det här istället" tills resterna inte är ätbara längre. Är bara riktigt god mat som garanterat blir uppäten. Försöker ändra mig nu och slänga såna rester i frysen tills jag vill äta den rätten igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Stephanie
0

Potatis brukar jag alltid mosa sönder och blanda med en massa smör så att det blir mos, mumma! Kyss Annars kan jag hålla med om att potatis inte är så gott dagen efter..

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Aquelegia]
0

#6 aldrig ägt en microCool Jag brukar tycka att det blir geggigt. men skall testa att "bara äta"
 #7 Känner igen det "tar det imorgon" Tungan ute
#8 skall testa det med moset nästa gång!

asvensso
0

Jag har också svårt att äta rester och saker jag fryst in. Tycker inte det smakar så bra. Potatis räknar jag inte som rest för den mosar eller steker jag nästa gaåg.

Andra saker som inte funkar för mig är att ta med sallad till jobbet. Har försökt och försökt men hur jag än gör så blir det inget fräscht. Jag separarerar dressing och blöta och torra saker, men kan inte ha 10 brukar med mig.

[Aquelegia]
2

Jag har gjort framsteg! Sambon påpekade att mitt största problem är att jag inte ställer in resterna direkt efter jag märker att det blir över. Det blir ju fräschare om jag lägger upp maten och sedan resterna direkt i kylen eller frysen. Jag har även funderat ut när jag lägger resterna i kylen eller frysen VAD jag ska göra med dom. Pastan som kylts ner för 3 dagar sedan åkte ner i en soppa MUMS.

DesK
1

Det är ju toppen när lite ändrade vanor ger så positivt resultat Glad Smart att redan i förväg bestämma vad man ska göra med resterna!

/Désirée

[Aquelegia]
2

#12 Då ser jag resterna som en möjlighet istället för ett problem!

DesK
2

Att se möjligheterna i första hand är ett mycket bra sätt att få bukt med många problem Glad

/Désirée

[Mairah]
1

Det beror på lite vad man lagar. Man får vara påhittig med det som blir över. Oftast får sambon med sig restena i matdosa till jobbet. Annars försöker jag laga lagoma portioner mat så det inte blir så mycket över. Tycker nog också att rester inte är så väldans gott. Men visst slinker det ner emellanåt. Fast jag vill helst ha nylagad mat.

[Aquelegia]
1

Våra stackars karlar! Om de bara visste att de är levande soptunnor *faller i gapskratt*

[Mairah]
1

# 16 Där sa du nåt ja Glad

[Aquelegia]
4

#17 vi håller tyst om detta, så kan vi äta den nylagade maten i all framtid Oskyldig

Anterrabae
1

Jag tycker om tanken med och principen av att äta rester. men det är inget som kommer naturligt. jag får anstränga mig för att motivera mig till att äta det. Oftast ger jag det till övrig familj och tar delar själv kompletterat med nytt..

Jag måste bestämma mig och äta upp dem snarast. Ett par dagar och det bär emot. Sen är det inte allt som går ner hos mig som rester.

Det konstiga är att jag har inget emot rester när jag är hos andra, hos mamma och pappa till exempel, då är det helt obehindrat att äta rester..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2

#19 Har tröttnat på att slösa så med pengar och naturens resurser. Känns riktigt fult faktiskt att slänga för att jag tror mig kunna göra som jag vill i ett i-land. Utmaning imorgon: Dagsgammal kokt potatis skall hamna i en omelett till frukost så det så! Snodde lite från sambons middag att spara till imorgonOskyldig Det var hemma hos mamma min "fobi" började för vi var många i familjen och alla glömde att plasta in ordentligt så allt smakade kylskåp! Är däremot mer nogrann nu med att sätta in allt i kylskåpet direkt och plasta in ordentligt. Då kan jag inte skylla på att det stått ute för länge eller torkat i kanterna i kylenFlört

Sophey
2

Jag kommer från en familj där pappa har gluffsat i sig resterna som kvälls- och nattmat samt frukost så för mig är det normalt att äta rester även om de oftast var uppätna när man var påväg att ta en smakbit men jag älskar rester och det gör mig glad att portionspaketera in resterna i en fin burk.

Jag har en pojkvän som inte ens visste om att man kan äta rester för han kommer från en familj som kastar all överbliven mat även om den fortfarande är varm. De äter endast mat en gång om dagen i Holland och det är till middag och till lunch äter de mackor eller kakor så de äter inte direkt mat på samma vis.

Jag vill helst ha riktig mat tre gånger om dagen och då passar rester utmärkt för mig speciellt till lunch och eftersom jag ar livrädd för svärföräldrarnas gasspis har de snällt nog börjat att spara resterna från gårdagens middag och de har själv förstått charmen med rester så nu sparar de även rester till sig själv.

Jag kan tänka mig att många människor tänker på rester som att man öppnar en burk med halvt äten mat och det är ju ingen fräsch tanke, men rester är ju ingenting osmakligt om man bevarar det på rätt sätt som i kylen eller frysen.
Jag vet människor som sitter och klagar över rester hur osmkligt det blir men sen får man fram att det handlade om typ pommes frites och man kan ju inte spara all mat utan en del saker maste ätas nygjort.

Jag kan inget annat säga än att jag älskar rester, det är dagens höjdpunkt för mig.

Medarbetare på matlust

Anterrabae
2

Vi sparar alltid välpackat i lufttäta burkar och det håller längre än i plastade skålar. Blir inte heller massa kondens, och absolut ingen kylskåpssmak. Flört

Nu mera äts det mesta upp, ibland glömmer jag att jag har rester och kan hitta något oigenkännligt, mögligt. Då åker det i avfallskvarnen. Annars, om jag inte äter upp för att jag inte vill eller så (mer och mer sällan) så hamnar den i egna komposten och får agera näring till nästa års odlingar.

jag ledsnar också på slöseri både av pengar och resurser. Håller med helt och fullt.

Inspirerades av artikeln DesK länkade till om handlingsstrejka tills man ätit upp det som finns hemma. jag tilltalas av tanken, även om jag vet att jag kommer kompletteringshandla grönsaker, frukt och havregrädde. Men kan jag låta bli resten vore det toppen Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
3

Kall köttfärssås är gott att ha på hårdmacka som pålägg dagen efter. Glad

[Aquelegia]
1

#23 Aldrig tänkt på att det kan användas så! Köttfärssås tar alltid slut här hemma, jag äter mer sås än pasta Oskyldig

[Mairah]
1

# 24 Samma här. Men ibland lyckas det bli lite över, som inte räcker till en hel portion mat. Det är oftast då jag brer på en macka och käkar upp det lilla som blivit över  Glad

Fast jag ska erkänna att ibland glömmer jag bort små rester i kylen, så det måste slängas tyvärr Oskyldig Aja baja… Tycker inte om att slänga mat egentligen

[Aquelegia]
3

#25 Jag försöker ha hyllplanen till olika saker så att det är lätt att hålla reda på grejerna MEN jag bor ju inte ensam så en viss sambo går och möblerar om. Det är då resterna hamnar längst bak och blir oaptitligaOskyldig

[Mairah]
1

# 26 Hi hi, det där låter precis som här med.  Flört

Hawknestgrove
1

Här kör jag med två sätt. dels så fryser jag in allt, även såser och så kokar jag pasta, och rör ner allt i en form, strör på eller hyvlar på ost och in i ugnen. Jättegott. eller så ser jag till att jag alltid har formbröd hemma. Och fram med smörgåsgrillen. Även där riven ost, lite rå lök, eller tomat. Också ett bra sätt att bli av med matrester. Är uppvuxen på ett sånt sätt, att man aldrig låter mat förfaras. Sen har min sambo bruksförbud i köksregionerna i princip. Han bara stökar till, så jag gör allt bättre själv utan att behöva göra rent efter honom.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pyromanen
4

Slänger inte. Antingen blir det matlådor att ha med på jobbet eller så blir det lunchmat för vuxen ensam hemma till lunch nästa dag eller så blir det rester som pålägg eller tillbehör till smörgåsmat.  Om något råkar bli bortglömt eller är helt olämpligt att spara (vissa sorters sallad blir ju bara otrevligt till exempel) ger vi det till hönsen.

Kött, köttfärssås, köttgryta, köttbullar, biffar, korv, kyckling och allt sånt blir utmärkt pålägg.

Lasagne, pasta, paj o sånt blir oftast matlådor, funkar att värma i mikro.

Pasta utan nåt det snor sonen när han kommer själv hem från skolan. Inte världens nyttigaste, men han älskar pasta med ketchup, så det går åt.

Potatis steker vi antingen som nån sorts pyttipanna med lite grönsaker eller andra rester. Kan även bli potatis /bond-omlett kanske med bacon och lite grönt ört-hack.

Potatismos blir potatisplättar

Att bara värma kokt potatis i mikro tycker vi inte är gott.

Generellt sett så är rester nåt attraktivt här. Dels gott, dels slipper man laga mat Glad. Så vi ser det snarare som en tillgång än ett problem med rester.  Förvarar i burk med lock i kylen sommartid och i kalla skafferiet med en upponervänd tallrik över när det är tillräckligt kallt i skafferiet.

Vill helst äta resterna nästa dag, möjligen efter två dagar, men sen börjar jag tycka det är oaptitligt.

DesK
2

#29 Det var sannerligen en lovsång till resterna! Glad Tack för många bra tankar och tips! Glad

/Désirée

Hawknestgrove
1

JA och sen två saker, som passar bra ihop i en sån där "häntiveckangratäng" är faktiskt fisk och kyckling. Men älgkött och fisk är ingen hit ihop. Potatis gör jag likadnat som  #29 med. Med ett undantag, ibland så får jag kokt potatis över, gäller vinterpotatis och som 29 säger, att micra potatis är ingen höjdare. Men att låta den koka upp en gång till, funkar utmärkt. komplettera med fräscha grönsaker för vitaminernas skull. Och kokt potatis är väldans gott att riva ner i bröd, och inte att förglömma, ett måste i Biff a la Lindström.

MaMaMade
3

Gör i stort som #29 jag. Kokar ofta extra potatis för att steka upp nästa dag, blir lite som "stomp"; krämig inuti o härligt frasigt utanpå! Vi äter mest älgkött av det röda köttet o det blir inte så kul till dagen efter, torkar liksom men då gör jag snabbgryta på det istället. Går fort, man slipper stå o koka den länge för köttet är ju redan tillagat.

Mat som stått i några dagar eller inte är aptitlig får vovvarna som "lyxtillskott" i sitt foder. Allt grönt åkte till ankorna när vi hade dem, funderar på att skaffa höns till kommande sommar igen, urgott med "egna" ägg!

Många maträtter smakar så mycket mer dagen efter, till exempel grytor o många soppor!

O till er som inte har barn än säger jag bara; vänta bara! Har ni inte oreda i köks- o kylskåp + frysar så blir det garanterat den dagen familjen växt ut! För att inte tala om tillredda lunchlådor ellr morgondagens middag som plötsligt inte finns längre när man ska ha dem! Här har vi lås på en kombinerad kyl/frys för att "säkra tillgångarna" av vissa varor (vi bor några mil från närmaste affär så det är ett måste)! Skrattande

Hawknestgrove
1

jo tack, morgondagens middag är ofta borta ur kylen, trots att det inte finns barn i huset. Så enda chansen att få ha kvar något planerat är att frysa in det. För i frysen råder amerikansk ordning och där hittar bara jag….Skrattande