Mat som man "ska" gilla! 2
Den roliga tråden om mat som man ska gilla är nu så lång att det känns bättre att starta en ny tråd 
De senaste inläggen handlar om för eller emot färsk korander.
/Désirée
Är det bara jag som avskyr filmjölk och flingor? Det verkar som minst halva svenska befolkningen glatt äter sådant till frukost. Jag fick mycket fil som liten och tonåring, och fortsatte av bara farten upp i 20-årsåldern att köpa hem fil, men då blev den inte uppäten.
Till sist kom jag på: Men jag tycker faktiskt inte OM fil! Surt och jolmigt.
Sedan dess har jag aldrig ätit fil.
Flingor tycker jag är inte gott. Blir blött och slafsigt och otrevligt att ha i munnen.
Jag har också svårt för både fil och yoghurt.
Fil och långfil har jag svårt för, men naturell yoghurt älskar jag, dock inte med flingor i.
/Désirée
JAg avskyr musli. Det kan jag inte äta.

Jag kan inte äta vanliga kakor, godis, tårtor och annat sockersött. Det är, fy vad äcklig det är!
Men jag tycker om fil och joghurt naturell. Müsli har vi en egen blandning utan cerialier, bara nötter och olika fröer.
Vänliga hälsningar Stephan
Princesstårta och sån där tårta med coktailbär och spritsad nöt- eller mandelmassa kan jag inte ens äta av hövlighet - burr!
/Désirée
Jag hatar äggvita, får kväljningar av det. Oliver och ketchup är också big no-no för min del.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Tomater och pizzasallad, fy! 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Det finns ingenting jag inte kan äta. Jag kanske inte tycker att allt är gott, men jag kan inte komma på någonting jag tycker är rent äckligt.
Jo, vin, öl och kaffe. Men inget i matväg.
Är jag konstig då? 
Har funderat många gånger på vad jag inte kan äta, och det jag alltid kommer att tänka på först är komage! Har aldrig ätit det, men skulle absolut inte kunna stoppa in detta i munnen. Finns det något som ser äckligare ut? Jag ryser när jag ser det i saluhallarnas diskar.

Komage…. oh det är jättegott - framförällt tillagat på persiskt sätt, ävensom tunga är så jättegott…
Vänliga hälsningar Stephan

Bruna bönor och mysli (avser inte tillsammans).
Bruna bönor har inte kunnat med sedan barnsben. Bara doften. Bläh!
Och mysli = magasinsdam.
Tom
(Dam - ett eller två m? Har jag alltid haft lite svårt med.)
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
#13 Damm, lamm och ramm är de enda ord i svenskan som har 2 m på slutet 
Tyvärr kan jag inte äta strömming och färsk sill. Jag satte strömmingsben i halsen så illa som barn att jag blev tvungen att åka till sjukhus för att få dem bortplockade. Sedan dess är strömming och sill bara nere och vänder 
/Désirée
#13 I det här sammanhanget är det två m! Tror jag i alla fall du menar
Annars är det kanske en magasinsDAM = kvinna
Müsli och buna bönor tillsammans är nog ingen hit, nej
En god müsli är däremot gott, men bruna bönor är inte gott. På tok för sött.
Har jag nämnt palsternacka? Alla innekockars favoritrotsak, och modebeta. Det dräller av palsternacka i broccolisoppa, i ugnsrostade grönsaker, i grytor, och så vidare. Jag blir så less. Denna jolmiga unkna sötaktiga fibriga sak. Nej tack!

Damm eller dam?
Vattensamling och/eller smuts?. Kvinnorna (= dam) har jag dock koll på.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Finns mycket som jag helst låter bli att stoppa i mig. Men det folk brukar reagera på är banan, mandelmassa/marsipan, senap, lingonsylt och avokado.
Fast det enda av det där som jag verkligen inte klarar av är banan. Mår illa av bara lukten. Inte ens som barn åt jag det. Och jag vägrar att mata barn med det eller ens skala en (bananen alltså, inte barnen).
Inälvsmat av alla slag är det ju många som inte gillar idag, det är sällan någon som höjer på ögonbrynen. Inte ens när man inte gillar sill så trugar någon. Verkar som att färre ungar gillar sill idag än "förr". Bönor, linser och ärtsoppa tycker jag också många nekar (även jag) och de flesta förstår.
Jag har märkt att när en del människor blir gamla så slutar dom tycka om saker dom tidigare har ätit med god aptit. Undrar vad detta beror på?
Här kommer en kort version av min uschlista.
- Fil
- Korv
- Tårta
- Mjolk
- Kakor
- Senap
- Våfflor
- Flingor
- Yoghurt
- Skaldjur
- Tomater
- Plommon
- Jordgubbar
- Potatismos
- Vispad grädde
- Oxsvanssoppa
- Blåbär & björnbär
- Godis, typ lösgodis
- Kalops & sjömansbiff
- Biff, förutom i kinamat
- Fisk i alla dess former
- Spaghetti & köttfärssås
- Soppor & vattniga grytor
- Degiga saker som bröd & bullar
Medarbetare på matlust
#20 o #21 OJ! 
Många av sakerna ovan undviker jag per automatik för att jag inte kan smälta det eller är allergisk Men jag kan inte komma på att jag undivikit så mycket för att jag inte tycker om det.
Dock går de flesta former av paprika bort, och särksillt tillagat. Bruna bönor likaså och kidneybönor. Kokt purjolök. Eller ja, de flesta grönsaker som kokats så de tappat sin textur.
Annars är inte te något jag gillar. Framförallt inte Rooibos.
Önskar dock att jag inte tyckte så mycket om godis och kakor/bakverk som jag gör 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Fy vad jobbigt.
Jo jag förstår att du mår dåligt av det.. och som sagt numera skulle jag också bli sjuk av det mesta där.
Grejar ju inget animaliskt eller med säd.
Kom på ett par saker till. Jag gillar inte paj, inte kak-pajer och inte mat-pajer. Det växer verkligen i munnen. Sen klarade jag inte lever, ens när jag åt kött.
//Ida
Sophey det är jättejobbigt när man får sånna besvär av viss mat 
Jag har kommit på några saker till som jag inte förstår mig på riktigt och det är användandet av sirap i kålpudding, på kåldolmar och i bruna bönor. Jag äter gärna dessa rätter men utan sirapssmak. Kryddar med lök, vitlök, svartpeppar, salt och bruna bönor kokar jag med lagerblad och chilipeppar utöver föregående kryddor.
Pajer är ingen direkt höjdare, men det går att äta. Varsamt tillagad kalv- eller kycklinglever är en delikatess som jag uppskattar mycket 
/Désirée
Inga sura mjölkprodukter till mig. Kan jag inte äta ens för att vara artig, totalt stopp.
Industritillverkade kakor. (en del sorter kan jag äta, men många framförallt muffins o liknande innehåller nån sorts fett som har en bismak som bara får min munn att stänga sig!) Hemmabakade motsvarigtheter bakade med smör är jättegoda.
Getost, getmjölk
Njure
Annars är jag stort sett allätare.
#25 Åh jag har alltid sirap på kålen när jag bryner den! Det blir så god smak på den då.
Jag äter inte någon form av inälvsmat. Förr kunde jag pilla i mig kalvlever om det var gryta, men numera köper jag det aldrig. Getost är inte heller gott, alldeles för fränt och smakar ungefär som ladugård luktar. Jag har i och för sig ätit en sallad med getost en gång som var mycket god, så det är väl kanske skillnad på ost och ost.
Det finns många sorters getost, allt ifrån brie-typer till den bruna mesosten och chèvre. Det finns som vanlig gulost också.
Så visst är det skillnad på ost och ost. Det finns även färskostar av getmjölk, och parmesan-typer.
//Ida
Jag har ingen aning om vad det var för sort eftersom jag åt det på restaurang i London, men god var den!
Där sa du nåt, mesost kan jag bara inte få ner, varken den hårda eller den mjuka.
Ja, det finns ju en hel del jag inte äter, men en sån där "självklar" grej är skaldjur. Alla älskar det och så fort det är middag eller något annat festligt på gång så ska det hinkas i något skaldjur i någon rätt för det är ju SÅ GOTT enligt typ alla känns det som. Har börjat ljuga och säga att jag är allergisk emot skaldjur istället för att säga att jag inte tycker om för då blir det alltid ett "Va!!!? Äter du inte skaldjur?!! Men räkor äter du väl i alla fall?" med frågor om det och sedan en massa argument för hur gott det är och att jag måste vara konstig och så vidare. Så lättare att bara säga att man är allergisk.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skäms men jag har fortfarande ingen lust för julskinka. Medans sambons familj blir helt till sig och äter julskinka på knäckebröd redan på julaftonsmorgon, sitter jag och tvingar i mig dessa mackor med ett försök till svenssonleende. Jag faller inte för den smaken helt enkelt.
Annars är det fläskpannkaka som ligger längst ner på listan, mat jag inte gillar men skulle äta på en öde ö. Tur det är jag som har matlagningskunskaperna i hemmet. Annars skulle sambon laga detta dagligen 
#30 Ja det där är ju ett inte obekant dilemma! Trist att behöva påstå att man är allergisk, för att få tyst på folk! Många utlänningar förstår exempelviis inte vår tradition att äta kräftor, men det är det väl ingen som ojar sig över.
#31 Inte ska du skämmas! Smaken är ju som bekant som baken delad
Långt ifrån alla helsvenskar älskar den svenska julmaten och det är nog inte särskilt många som gillar allt som hör till det svenska julbordet. Jag tycker faktiskt om julskinka, men jag äter den med stark ljus, icke söt, senap och helst drivor av surkål till 
/Désirée
Potatisgratäng… 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Nötter!
Grisfötter
#35 Fast det kan jag inte påstå är något som man "ska" gilla
Känner i alla fall inte många som skulle äta det 
#36 Det har du rätt i! Glömde bort trådrubriken eftersom det fanns fler inlägg som inte heller stämde så bra
Grisfötter är väl snarare det motsatta
jag är väldigt kräsen, s finns mycket jag inte äter; jansons, fisk (såvida det inte är rökt eller grillad abborre/sik), ärtor, kokta morötter, paprika (som tur är är jag allergisk emot dem med), rotmos (kanske inte jättevanligt att man "ska" gilla det, men i min familj "ska" man gilla det), havskräftor, semlor, prinsesstårta, mandelmassa, marsipan, wienerbröd m.m. m.m.
Fisk! Dom flesta sorter i alla fall. Tonfisk på burk och sill är väl det enda som går ner.
Parmesanost. Det räcker med att personen jämte mig äter det och jag får extrem huvudvärk av lukten.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
wook betackar jag mig för!
potatis har jag svårt för, krävs ett ton god sås för att dölja smaken.
musslor går bort.
jag vägrar att dricka mjölk.
parmesanost går inte heller.
paprika.
De flesta former av aubergine (undantag baba ganoush)
Paprika är heller ingen favorit, men går bättre nu än förr. Jag kan tycka om smaken paprika ger åt maten, men vill inte äta själva paprikan.
//Ida
Kom först inte på nånting alls men sen kom det tillbaka till mig :P Har knappt blivit ifrågasatt alls sen jag flyttade hemifrån så jag hade helt glömt bort att jag inte äter kokt potatis. Har kanske fått i mig 10 stycken totalt dom senaste 15 åren och då har det gått tungt att äta, även när det finns sås till. Potatismos går dock bra, men det räcker inte med att mosa potatisen och blanda med smör, då är det bara kokt potatis med smör och lika oätligt (när jag gör potatismos är det ungefär 2 delar potatis och 1 del havredryck, rapsolja och margarin). Stekt/ugnsstekt potatis är jättegott och jag kan äta mindre mängder bakad potatis om jag får mycket röra till.
Mjölk har jag aldrig gillat smaken av förutom till pannkakor/våfflor. Annars var jag alltid tvungen att göra oboy eller något för att få i mig den, det problemet blev jag av med när jag upptäckte min laktosintolerans och senare blev vegan. Det är tydligen jättekonstigt att inte gilla mjölk.
Glass är visst också jättekonstigt att inte gilla. Jag tycker iofs om glass, men inte alls lika mycket som alla andra och kan inte äta det till paj, fruktsallad och bär som alla andra. Hoppar antingen över glassen helt eller äter en liten bit efteråt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tycker inte heller om smörgåsskinka men jag kan tänka mig att det beror på att det alltid får mig att tänka på gummi och stärkelser och stärkelser får mig att tänka på silverfiskar och et far mig att tanka pa… ja nu forstar nog principen
Julskinka på macka fungerar prima 
Medarbetare på matlust