Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2356 ggr
Karmatarerskanise
0

Fazers tar bort "asiat"

Nu tar företaget bort nidbilden på en asiat som suttit på kinapuffarna. Någon kände sig kränkt, och företaget tog åt sig av detta.

Vad tänker du om det?
Själv kan jag tycka att det är överdrivet.

Minns vi vilka fler produkter som fått ändra på sig för att inte vara rasistiska?

[Tassy]
0

Men gud så fånigt Skrikandes

MonisN
0

Oj, jag har aldrig tänkt tanken att kinapuffarna varit rasistiskaFörvånad Och tänker jag efter så har jag aldrig förstått varför dom heter kinapuffar och vad likheten med en kines skulle varaObestämd Fast när jag läste om det på wiki så fick jag ett rejält skrattSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Himmel så fånigt! Jag har aldrig tänkt mig den där kinesen på förpackningen som vare sig sterotyp eller rasistisk! Förvånad Bara en kul förpackning. Detta är ju jämförbart med negerbollarna som bytte namn!

/Désirée

fridaas
0

tycker det är sjukt överdrivet, likaså hetsen om negerbollens vara eller icke vara.

jag har inte ens tänkt på att det är en "kines" på förpackningen.
och sen har jag lite svårt att förstå varför asiater får avteckna sig så som på förpackningen, men attans om någon annan gör det, då är man helt plötsligt rasist..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vinteralvan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Allt sånt där är så överdrivet. De flesta av oss tänker inte ens på det tills någon får för sig att det är rasistiskt.

Anterrabae
0

Fick inte Fazer ta bort sin Neger från lakritstängerna också, Likaså figuren som var på nötcremen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sophey
0

Jag tror att endast de som faktiskt lägger märke till sånt faktiskt är rasister eftersom en som inte bryr sig om någons utseende tydligen inte har lagt märke till det. I så fall kan vi ju säga att det är rasistiskt med bilder på en svensk på godiset eller kan man inte göra narr av "vita" människor?

Det lustiga är att dessa små knallgula tecknade personer med rishatt och sneda ögon finns även som humor och gulligt på en del asiatiska produkter i de asiatiska länderna och i deras barnprogram. Löjligt om ni frågar mig.

Medarbetare på matlust

Karmatarerskanise
0

#7 Det var en asiat som uppmärksammade kinapuffarnas bild. Han kände sig kränkt eller något liknande.

MonisN
0

Hur blir det nu då med dom där kinapuffarna som smäller?! Vad ska vi kalla dom puffarna?

Karmatarerskanise
0

#9 HAr de också en bild på en asiat?

MonisN
0

Det vet jag inte, men namnet väcker kanske uppseende. man får ju inte säga negerboll så då får man väl inte säga kinapuff hellerSkrattande

Sophey
0

Jösses! Jag har vänner och har vart i en del asiatiska länder och de säljer ju mängder av mjukisdockor med liknande motiv och de har ju liknande motiv på en del matprodukter i en del asiatiska länder. Jag håller fast vid min åsikt att det ar riktigt löjligt.

De har ju även teveprogram och tidningsserier med liknande motiv!

Medarbetare på matlust

Karmatarerskanise
0

#12 Jag tycker också det är löjligt.

MonisN
0

Tror Fazer kommer att förlora på detta då folk inte längre känner igen förpackningen.

DesK
0

Mona där hade du en fin poäng! Skrattande

Jag tycker också att det är urlöjligt!

/Désirée

Gunlog
0

Toblerone kan ta bort sin "vita" choklad, vi får kalla blåbär för något annat, brunsås får vi döpa om, svartrot… Off topic: Svenne Rubins får byta namn. Äsch, det är så löjligt så det finns inte.

Jag har jobbat extra i en cafeteria ett tag. Vi hade 3 stammisar där som kom en gång i veckan. Dessa 3 stammisar var mörkhyade. Den ene av dem skulle ha sin negerbulle varje vecka. Vi bad honom att säga chokladbulle istället, eftersom det är mycket prat om vad dessa bullar får heta. Denna man blev riktigt irriterad. Han tyckte att dessa bullar alltid hade hetat negerbollar och skulle heta negerbollar. Han var stolt att vara neger, speciellt när det finns negerbollar. Dessa bollar är ju så goda!

Låt sakerna heta vad de heter. Att ta bort saker som funnits i "århundraden" är löjligt. Jag hade förstått om det hade kommit något nytt som döpts till något som kan tolkas som rasistiskt. Men att behöva byta eller ta bort något som funnits sedan barnsben (jag är 37 år) och längre, det är att gå för långt.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
0

Jag såg ett tv-program för längesedan där negrerna i USA ville bli kallade neger för det är precis vad dom är. Att folk är rädda att uttala ordet neger och istället säger svart eller färgad gillade dom inte alls. Att vi vita är så rädda att göra fel och tro oss vara rasistiska är bara vårt eget fel. I till exempel Asien kallas vita för vitskallar. Finns det någon vit som känner sig kränkt av detta? Jag tror knappast det.

Allt det här snacket och trippande på tå har spårat ur och känns löjligt. Sjunger vi nationalsången så är vi Sverigedemokrater. Vi kan inte ha skolavslutningar i kyrkan på grund av rädsla att stöta sig med andra religioner. Hur långt ska det gå innan vi sätter ner foten? Varför är svenskar så rädda för vad andra tycker och tänker?

Jag tänker i alla fall fortsätta säga negerbollTungan ute

[Tassy]
0

noggerglassen fick sig ju också en känga Obestämd

Karmatarerskanise
0

#18 Ja, det där förstår jag inte alls!

Jalking
0

Skitlarvigt!

Å inte får Pippi Långstrumps farsa vara negerhövding heller…

Hur länge ska amerikanerna få käka "turkey" på julafton?
Förresten får de hitta på ett nytt namn på kålrot, jag känner mig kränkt! Flört

fridaas
0

#20 han får inte dricka rom heller, utan han dricker bara saft..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ettlitetalias
0

Skitlöjligt. Ska svenskarna kräva att Kalle på kaviartuben ska bytas ut också eller?