Hur torkar ni pasta?
Jag blev grymt sugen på att göra pasta, hur torkar ni pata? Själv efter tips började jag hänga upp på galgar (diskar galgarna först såklart).
Jag har aldrig torkat pasta
Nån annan här som har torkat pasta?
/Désirée
Kanske låter dumt, men när man gör färsk pasta borde inte man kunna frysa in portioner och låta det sedan tina när man vill ha pasta?
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Tror inte det blir gott att frysa ner pastan om jag ska vara ärlig. Jag brukar som sagt torka, ska torka utomhus till sommaren hade jag tänkt mig nu till sommar.

med hårtorken - nä, jag skojar. Jag lägger de på bakplåten, hänger upp de eller lägger på galler.
#2 Det går säkert bra, man fryser in också pajer som man bakar efteråt. men möjligen ska man koka pastan direkt när den är frysen. Bara testa dig fram.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag har fryst in pasta en gång och det blev gröt när jag kokade det, var spenatpasta. 

Då är det min fråga om ingredienser. Med eller utan ägg, vetemjöl eller durumvete? Jag funderar framför allt om ägg gör någon skillnad.
Oj, det minns jag inte riktigt, men den var självklart utan ägg då jag inte tål det. Tror det var vetemjöl, olja, salt och spenat i den jag köpte, men det är rätt länge sedan. Jag hade dålig erfarenhet av att frysa, men har ju inte testat att göra det då jag gärna inte vill använda min frys, den har varit avstängd rätt länge och det lär bli rätt tomt med en påse med fryst pasta i. 
Men tror torkat håller betydligt längre. Såg något tv-program, torkad pasta håller ju nästan i all evighet. Fryst håller kanske inte lika länge?

Du har absolut rätt i, att torkad pasta håller mycket längre!
Jag kollade nu med en kollega i Tyskland. Han säger, att det går bra att frysa färsk pasta. MEN det viktigaste är, att man tar den ur frysen och häller den direkt i kokande vatten. Det spelar ingen roll om det är vatten eller ägg i pastadegen.
Men TrevorS, du skrev att du hade spenat i pastan. Jag har tyvärr inte frågat om det gör något om man har till ingredienser i.

Jag vet i alla fall att den färska pastan man kan köpa i de flesta mataffärer blir bra när man fryser den.
Jag har provat att frysa de flesta av de färdiggjorda sorterna inklusive spenatsorten och för mig har det gått bra så egentligen bör det gå utmärkt att frysa hemmagjord pasta med spenat i också tycker jag.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Kanske blev fel på min då, men andra som har förslag på torkning? Funderar på att torka utomhus nu till sommaren, hoppas djuren håller sig från dem.